Continuïteit vraagt kritische blik

‘Continuïteit van het bedrijf’ is een belangrijk doel genoemd door ondernemers. Maar wat verstaat u onder continuïteit?

René van den OordGroei - meer eenheden van hetzelfde produceren - kan een strategie zijn om financiële continuïteit op langere termijn te waarborgen. Vaak wordt aangenomen dat groei leidt tot de beste continuïteitsmogelijkheden. Echter, groei is zeker geen algemene, succesverzekerde maatregel. Daarbij is groei vaak gebonden aan randvoorwaarden door regelgeving.
Op bedrijfsniveau gaat groei samen met veranderingen in de bedrijfsopzet, bijvoorbeeld stijging van intensiteit, het plegen van investeringen en het aantrekken van vreemd vermogen en/of arbeid.
Bij mogelijkheden voor verdere optimalisatie van de huidige bedrijfsexploitatie kan het beter zijn hieraan prioriteit te geven boven verdere schaalvergroting. Optimalisatie is veelal ook de eerste stap om een eventuele groeistrategie effectiever te maken.
De praktijk toont interessante verschillen. Op het oog identieke melkveebedrijven - qua hoeveelheid afgeleverde melk, grond en aantal dieren - lieten over 2014 een verschil in geldstroom zien van zo’n 8,50 euro per 100 kilo melk (Bron: Flynth: 25 procent beste versus 25 procent slechtste bedrijven). Het verschil komt voor zo’n 5 euro door verschillen in het saldo.
Het overige verschil van zo’n 3,50 euro is grofweg onder te verdelen in verschil in uitgaven aan onroerend goed (1,25 euro), mechanisatie en loonwerker (1,25 euro) en overig, waaronder algemeen en mestafzet (1 euro).

68.000 euro verschil

Bij een bedrijfsomvang van 800.000 kilo melk is dit goed voor een verschil van 68.000 euro. Het betreft de geldstroom beschikbaar voor huur, betaalde arbeid, aflossing, rente en resultaat. Deze geldstroom, ook wel bruto geldstroom genoemd, geeft een ‘eerlijk’ vergelijk, onafhankelijk van eigendomsstatus, financieringsniveau en arbeidssituatie (wel of geen betaalde arbeid).
Heeft u als agrarisch ondernemer voor uw situatie een reëel (schaalvergrotend) toekomstplan becijferd? En zal dat het gewenste financiële resultaat geven? Gericht op continuïteit?
Ook belangrijk: Passen de voor ogen zijnde bedrijfsopzet en bedrijfsvoering bij u als mens en ondernemer? Hoe is het bedrijf dan bijvoorbeeld te combineren met andere dingen in het leven die u ook prioriteit gunt? En: Passen die bedrijfsopzet en bedrijfsvoering bij uw ondernemerskwaliteiten? Ligt ‘de lat’ daarbij voor u op een reële hoogte?
Rekenwonders zijn er genoeg. Echter, belangrijker is eerst voor uzelf helder te hebben of gezamenlijk met een onafhankelijk deskundig adviseur helder te krijgen, waaraan gerekend moet worden.
HAS Hogeschool heeft een cursus over actuele thema’s vanuit een bedrijfskundige invalshoek waarbij ondernemers gedegen aan de slag kunnen met hun eigen bedrijfsontwikkeling. Dit gebeurt in drie aparte cursussen voor ondernemers in de tuinbouw, melkveehouderij en varkenshouderij. Meer informatie is te vinden op: www.hashogeschool.nl.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer