Van loonwerk naar moderne mestrecycling

Stassen Mestrecycling & Transport houdt eind mei open dagen, want 2015 is voor het familiebedrijf een bijzonder jaar. Ghislain Stassen, grondlegger van het bedrijf wordt eind mei 80 jaar, exact zestig jaar geleden werd hij zelfstandig ondernemer en veertig jaar geleden werd geïnvesteerd in de eerste vrachtwagen voor het transport van drijfmest. Arthur en Roger Stassen, de zonen van Ghislain, staan anno 2015 aan het roer van het bedrijf.

Daniëlle RoebroekOp de huidige locatie kunnen de vrachtwagens gestald en onderhouden worden. Er is kantoorruimte en een eigen wasstraat en er staan twee grote mestopslagsilo’s van elk 6.000 kubieke meter per stuk. De mestsilo’s worden continu belucht. Van onderuit wordt er lucht in de silo’s geblazen, waardoor de massa homogeen blijft.
‘Door de verse zuurstof die in de mest wordt geblazen, blijft deze als het ware in leven’, legt Roger Stassen uit. ‘De delen die willen uitzakken, worden mee naar boven genomen. De kwaliteit is hierdoor altijd goed. Mechanisch mixen is overbodig. In het buitenland wordt deze methode al langer toegepast, in Nederland is dit relatief nieuw. Deze vorm van mestopslag brengt tevens minder geuroverlast met zich mee.’

Dertig vrachtwagens

De grootste piek ligt in de periode februari tot half mei, wanneer akkers volop bemest worden. Dan zitten er dagelijks bijna dertig vrachtwagens op de weg. ‘De mest is afkomstig van pluimvee-, varkens- en rundveehouderijen uit overschotgebieden, voornamelijk in Midden- en Noord-Limburg’, vertelt Stassen.
‘De mest wordt gescheiden. De dikke fractie gaat naar Duitsland, België en Frankrijk. De dunne fractie blijft in Nederland en wordt voornamelijk in Zuid-Limburg afgezet.’
Daarnaast is het bedrijf sinds een aantal jaren actief in de export van gehygiëniseerde varkensdrijfmest en digestaat naar met name Duitsland. Dit hygiëniseren is wettelijk verplicht om te mogen exporteren en gebeurt met de restwarmte van biogasinstallaties. Op deze manier wordt deze restwarmte nuttig toegepast en wordt een grote hoeveelheid mest van de overvolle binnenlandse mestafzetmarkt gehaald.

Bemestingsplan

‘Niet alleen de mestregelgeving is de afgelopen jaren steeds strenger geworden, ook de manier van bemesten is veranderd’, zegt Stassen. ‘Ik merk dat agrariërs hun eigen bemestingsplan onder de loep hebben genomen. Op de juiste wijze en op de juiste momenten bemesten is steeds belangrijker geworden.’
De uitrijnormen zijn op dit moment zo krap, dat er maar zoveel mest gegeven mag worden als de plant vraagt, soms zelfs minder. ‘De kwaliteit en samenstelling van de mest moet goed en betrouwbaar zijn. Ook merk ik dat agrariërs steeds minder kunstmest willen gebruiken, vooral vanwege de kosten. En daardoor gebruiken ze steeds vaker dierlijke mest in plaats van kunstmest.’
Mestverwerking is niet de enige tak van sport bij Stassen. Sinds de jaren negentig is het bedrijf actief in het walkingfloor- en containertransport. Ook verzorgt Stassen al sinds jaar en dag de afzet van betacal-flow (schuimaarde), dat als vloeibare kalkmeststof aan akkerbouwers in Limburg en Zuidoost-Brabant wordt verkocht om de Ph-waarde van de grond op peil te houden.
Omdat de broers Stassen dit bijzondere jaar niet zomaar voorbij willen laten gaan, houden ze op 30 en 31 mei open huis. ‘We willen bezoekers laten zien hoe wij de mest opslaan en verwerken en hen kennis laten maken met onze dagelijkse bedrijfsvoering. Hier in Born kunnen we de komende jaren vooruit. Groeien hoeft van ons niet meer. Een kwaliteitsslag maken is veel belangrijker. Dat is dan ook waar we de komende jaren op focussen: een kwalitatief goed product en tevreden klanten.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer