Werken aan vertrouwen in de agrosector

Limburgse boeren en tuinders produceren met respect voor mens, dier en omgeving. Ze doen dat vrijwel allemaal naar eer en geweten, een enkele spreekwoordelijke uitzondering daargelaten. En toch wordt het lang niet altijd zo ervaren, ook al kun je in veel gevallen niet spreken van echt ervaren. De meeste stadsbewoners kunnen zich geen enkele voorstelling maken van een hedendaags boerenbedrijf en baseren hun mening op wat zij daarvan in de media opsteken.

Dovemans oren

Hoe hard we ook als sector benadrukken dat we al enorme resultaten hebben geboekt, denk aan terugdringing van ammoniak, geur en fijn stof, een halvering van het antibioticagebruik in een paar jaar tijd, een 80 procent gedaalde milieubelasting van gewasbeschermingsmiddelen, tal van innovaties, zoals precisiebemesting, integraal duurzame stallen en slimme energiebesparing, het lijkt wel aan dovemans oren gericht. Nog sterker: het heeft er schijn van dat de acceptatie van de burger omgekeerd evenredig afneemt met de mate waarin de boer hem tegemoet komt. Zo ligt verdere (bovenwettelijke) verduurzaming wel erg nadrukkelijk alléén op het bordje van de agrarische sector.
Wat te doen? De LLTB heeft daar een duidelijke visie op. Voorzitter Peter van Dijck van de afdeling Venray: “Allereerst moeten we beseffen, dat de boer zich dagelijks bezig houdt met alles wat de burger dierbaar is: zijn voedsel, zijn landschappelijke omgeving, zijn welvaart en zijn welbevinden op het platteland. Boeren hebben dus iets uit te leggen aan hun omgeving, want dáár moet de agrarisch ondernemer zijn ontwikkelingsruimte verdienen, niet in Den Haag.”
Het gaat volgens Van Dijck om een open houding. Aanspreekbaar zijn voor de buurt, in de dagelijkse bedrijfsvoering overlast zoveel mogelijk voorkomen. “Het kan niet zo zijn, dat de omgeving pas iets van de boer of tuinder hoort als die een vergunning aanvraagt bij de gemeente. Communicatie is een bijna dagelijks proces, waar kleine dingen zwaar kunnen wegen. Neem het buurjongetje mee op de tractor, doe een donatie aan de fanfare, hou een buurtbarbecue. Een ondernemer die op die wijze sociaal in zijn omgeving is ingebed, kan altijd op krediet rekenen.”

Positieve beeldvorming

Samen met haar leden maakt de LLTB werk van positieve beeldvorming. Tal van jaarlijks terugkerende publieksevenementen in samenwerking met vakgroepen en afdelingen getuigen daar van: Stap in de Stal, Kom in de Kas, Loeren bij de boeren, Oogstdankvieringen en open dagen. Vaak blijkt, dat de bezoekers met een aanmerkelijk positief bijgesteld beeld van de agrarische sector huiswaarts keren.
Besturen van LLTB-afdelingen en vakgroepen zijn ook zeer actief in het overleg met gemeenten. Ze organiseren bedrijfsbezoeken en excursies voor raadsleden, colleges van B en W en beleidsambtenaren, voeren periodiek overleg met portefeuille houdende wethouders en ontwikkelen visies over de plek van de agrarische sector in de lokale gemeenschap. Nog enkele voorbeelden: in Nederweert is de LLTB-afdeling Weerterland, gesteund door de gemeente, betrokken bij een proeftuinproject Dialoog met de samenleving. En in Eijsden-Margraten organiseerde de LLTB-afdeling Mergelland samen met Cumela Nederland en het LAJK een zeer geslaagde, tweedaagse voorlichtingscampagne over landbouwverkeer en veiligheid voor alle leerlingen van groepen 7 en 8 van de basisscholen. Over voorlichting gesproken: binnen de LLTB is een afzonderlijke werkgroep Educatieboeren actief. De vakgroep Akkerbouw organiseerde een speciaal publieksevenement: dag van de Akkerbouw. Ook is de LLTB nauw betrokken bij extern ontstane, imagovormende initiatieven zoals het Asperge- en Varkensgilde.
In de nieuwsmedia probeert de LLTB steeds haar ondernemers een publicitair podium te bieden. Want een bestuurder kan dan wel een standpunt verwoorden: voor de burger is het meestal veel authentieker en geloofwaardiger als de ondernemer het verhaal vanuit zijn eigen gezinsbedrijf vertelt. Leden worden dan ook actief ondersteund in hun omgang met de pers. Desgewenst hebben ze gratis toegang tot cursussen op het gebied van social media.
Waar mogelijk zoekt de LLTB naar allianties met bijvoorbeeld de Milieufederatie Limburg, de Dierenbescherming Limburg, het Limburgs Agrarisch Jongeren Kontakt en in LTO-verband bijvoorbeeld met Solidaridad en Green Choice.
Van Dijck: “Communicatie en dialoog met de burger zijn belangen waar we samen aan moeten blijven werken. Het gaat om begrip en vertrouwen. Gelukkig staan we er in Limburg wat dat betreft mede dankzij onze inspanningen niet slecht voor. Maar dat is geen garantie. Om gehoord te worden, moet onze stem ook luid genoeg klinken. Ook daarom is het lidmaatschap van de LLTB zo belangrijk.”

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer