Agrariërs steeds vaker online

Boeren en tuinders halen in toenemende mate informatie voor hun bedrijfsvoering via online kanalen. 72 procent van de agrariërs is dagelijks minstens dertig minuten actief op internet.

Patrick Bramer en Davey van AkenUit onderzoek van Nieuwe Oogst, waaraan 912 leden van LTO Noord, ZLTO en LLTB meewerkten, blijkt dat online media en dienstverlening een grote rol spelen in de bedrijfsvoering van agrarische ondernemers.
Boeren en tuinders gebruiken digitale media het meest frequent voor het raadplegen van agrarisch nieuws. Maar liefst 86 procent van de respondenten doet dit minimaal eens per week, 34 procent dagelijks.
Ook informatie over bedrijfsvoering en techniek wordt door ruim driekwart van de respondenten zeer regelmatig online vergaard. De jongere respondenten lopen op dit terrein voor op hun oudere collega’s, maar van opmerkelijk grote verschillen is geen sprake.
72 procent van de responderende leden brengt dagelijks minimaal dertig minuten online door, 22 procent is meer dan een uur per dag online actief. Bij leden ouder dan 56 jaar is nog altijd 65 procent een halfuur of meer op internet te vinden.
63 procent van de respondenten leest wekelijks digitale nieuwsbrieven van drie of meer media of andere bedrijven. In volgorde van belangrijkheid worden ‘agrarisch nieuws’, ‘informatie over bedrijfsvoering en techniek’, ‘informatie over de inkoop van producten’ en ‘informatie over diensten, financiering en afzet’ genoemd.
Facebook (22 procent) en YouTube (17 procent) zijn veel gekozen en gevolgde sociale media. LinkedIn (8,4 procent) en Twitter (7,5 procent) bedienen een aanmerkelijk minder grote groep van de LTO-leden.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer