The Greenery verwacht meer van telers

Om de financiële positie te verbeteren willen de kapitaalverstrekkers van The Greenery dat de afzetorganisatie dit jaar opnieuw gebouwen en bedrijfsonderdelen verkoopt. Ondertussen kijkt de organisatie naar de aanpak om het rendement te verbeteren.

Koen van WijkHet resultaat van The Greenery werd in 2014 vooral door verkoop van deelnemingen opgekrikt tot een positief cijfer. Niettemin dringen de banken aan op meer verkoop van onroerend goed. Dat is vorig jaar bedongen bij het verstrekken van een overbruggingskrediet.
In 2014 sloot The Greenery een nieuwe tweejarige lening af voor 45 miljoen euro om de verliezen uit het jaar ervoor en het plan Phoenix te financieren. Het bedrijf ligt voor op schema met aflossen, er staat nog 19 miljoen open.
‘Wat en wanneer er afgestoten wordt, moet de toekomst uitwijzen. Daar doen we nu geen uitspraken over’, aldus een woordvoerder van The Greenery. In elk geval verwacht het afzetbedrijf dat door deze verkopen de bankschulden aanzienlijk zullen afnemen.
Liever blikt de organisatie vooruit op de nieuwe werkwijze waarmee ze dit jaar uit het rood hoopt te komen.
Voor 2015 zijn vier doelstellingen geformuleerd, namelijk het versterken van de retailpositie in de kernmarkten, modernisering van de coöperatie, ontwikkeling van nieuwe concepten en het optimaliseren van het klantenbestand. Veel aandacht gaat uit naar de relatie met de telers, die wordt gemoderniseerd. Daarbij gaat het om telersprestaties, prognoses, leverbetrouwbaarheid en kwaliteitsmeting.
‘De gemaakte afspraken met telers over levering, sortering en prognose worden nog intensiever gemonitord. Als de aanvoerprognoses van onze telers betrouwbaarder worden, kan The Greenery overschotten of tekorten per product beter voorspellen en daarop anticiperen’, aldus de woordvoerder. ‘Dat maakt betere commerciële besluiten mogelijk en daarmee een positief effect op de uitbetaalprijs.’
Voor een sterkere positie in retail is Jumbo het voorbeeld, waarvoor The Greenery category captain is. ‘Dit betekent dat we hun belangrijkste leverancier zijn in groenten en fruit. Samen onderzoeken we voortdurend hoe op basis van category management de afzet van AGF bij deze supermarkten kan groeien.’
Terwijl The Greenery het aantal vestigingen steeds terug heeft gebracht, groeit het aantal locaties bij teeltbedrijven waar direct verladen mogelijk is. Dit zijn er inmiddels 35 en dat aantal moet verder groeien.
‘We streven naar verkorting van de keten, waardoor het aantal telerslocaties met voorraadfunctionaliteit verder groeit. Hierdoor brengen we het aantal vervoersbewegingen verder terug’, licht de woordvoerder toe.

Eigen locaties

Er zijn nu nog drie eigen locaties over, een Retail DC in Barendrecht, een Trade DC in Bleiswijk en een Zachtfruit DC in Breda. De productiviteit op deze verder gestroomlijnde vestigingen nam met 16 procent toe ten opzichte van 2013. Voor 2015 verwacht The Greenery dat de voorraadderving nog met 30 procent omlaag kan ten opzichte van vorig jaar.
In 2014 nam de onderneming afscheid van verliesgevende markten en een aantal klanten. Het streven is naar mindere klanten, maar wel vollere belevering van blijvende afnemers. De focus blijft gericht op Nederland, Duitsland en Engeland. Ter compensatie van Rusland als afnemer zoekt het bedrijf ook nieuwe markten, zoals China.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer