‘Delen is vermenigvuldigen’

Claessens maakte vervolgens een bedrijfsfilm. Alle bedrijfsfacetten werden gefilmd: van het opzetten van kuikens tot het overzetten van hennen naar de leglocatie en het verzamelen van eieren. De film werd vervolgens vaak bekeken. Na de uitverkiezing tot Agrarisch Ondernemer 2013 ging de bal harder rollen. ‘Veel mensen bezochten ons, wij gaven presentaties en doneerden de excursieopbrengsten aan een goede doel.’
Claessens-Jenniskens Pluimveebedrijven heeft leghennen en opfokhennen op vijf locaties in kolonie- en volièrehuisvesting. ‘We onderscheiden ons binnen de pluimveesector door de gesloten bedrijfsvoering. Eendagskuikens ontvangen wij op onze opfoklocaties en die groeien op tot robuuste leghennen. We produceren wekelijks twee miljoen eieren die hun weg naar verschillende afnemers in binnen- en buitenland vinden.’
Claessens was al actief op Facebook met een bedrijfspagina. ‘Daar plaats ik elke week enkele berichten; foto’s van nieuwe kuikens, eiweetjes, eierrecepten en eigezondheid, maar ook berichten over onze eierautomaat en het verzamelen van eieren. Wat voor ons heel gewoon is, vinden burgers bijzonder.’

mmmEggies

Op het symposium Hogere Pluimveegezondheid 2014 kwam Claessens in contact met vier legpluimveehoudsters en ontstond het idee om het Nederlandse ei met vrouwelijke passie te gaan promoten. De mmmEggies waren geboren. Claessens is voorzitter van deze groep legpluimveehoudsters.
‘Geweldig hoe zo’n spontaan initiatief uitgroeit tot een netwerk over heel Nederland. We zijn legpluimveehouders met eieren van code 0 tot en met 3; van biologisch tot kolonie-ei’, legt de pluimveehoudster uit.
De Facebookpagina is voor de consument het meest zichtbare deel van de mmmEggies, maar de vrouwen zijn op veel meer gebieden actief. Werkgroepen houden zich bezig met consumentenbladen, voeding en pr.
Op de vraag wie met haar bedrijf actief is op sociale media, kwamen op de jaarvergadering van LLTB Vrouw en Bedrijf maar twee bevestigende antwoorden: van Monique Litjens en Claessens. Ze organiseerden vervolgens samen met voorzitter Rian Janssen van LLTB Vrouw en Bedrijf een workshop sociale media voor 25 agrarische onderneemsters.
HAS-studenten leerden de deelnemers de fijne kneepjes van Facebook en het aanmaken van een bedrijfspagina. ‘Een studente verwoordde het nut van een Facebookpagina heel goed: ngo’s zoals Wakker Dier maken er ook gebruik van, dus vertel je eigen verhaal en deel en leer van elkaar’, licht Claessens toe.
Dit jaar staat voor de Limburgse onderneemster in het teken van BIG Challenge, veehouderij tegen kanker. Ze fietst zelf mee. ‘In het begin lig je wakker van het sponsorbedrag van 5.000 euro per persoon wat je geacht wordt binnen te halen voor KWF voor een goed, gezond en gelukkig leven met kanker.’
En dan gaat het vliegwiel rollen, vervolgt Claessens. ‘Sponsoracties ontstaan spontaan. Ik ontmoette Monique Litjens van kinderdagverblijf De Mukkenstal in Leunen en ik vertelde over ons bedrijf, de mmmEggies en BIG Challenge.’
Lintjes was zo gecharmeerd dat ze voor het tweejarig bestaan van het agrarische kinderdagverblijf Claessens sponsorde met de aankoop van 150 T-shirts van ‘Cows are Cool’. ‘Ik heb gezien hoe op haar kinderdagverblijf de kinderen spelenderwijs opgroeien met koeien en kalfjes. Geweldige sectorpromotie voor de consumenten van morgen’, vindt Claessens.
Litjens vult aan: ‘We wilden ons tweejarig bestaan niet zomaar voorbij laten gaan en via BIG Challenge doneren voor KWF vinden we een mooi initiatief. De kinderen vinden onze koeien cool en zijn blij met hun shirts. Zo promoten wij de rundveesector en leren klanten BIG Challenge kennen. Twee vliegen in één klap.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer