Winkelprijs altijd 2.5 keer boerenprijs

De consumentenprijs is altijd minimaal 2.5 keer de prijs van de boerenprijs, dat concluderen het LEI-Wageningen UR en de Universiteit Utrecht na onderzoek.

Winkelprijs+altijd+2%2E5+keer+boerenprijs
© Le Giesen

De Tweede Kamer vroeg staatssecretaris Sharon Dijksma onderzoek te doen naar de prijsvorming in de voedselketen. Dit heeft alles te maken met zoektocht naar een eerlijke en duurzamer verdienmodel voor boeren en tuinders.

Het onderzoek bekeek de margeverdeling van acht versproducten: ui, ei, komkommer, paprika, brood, kipfilet, tafelaardappel en appel. Van deze acht producten komt gemiddeld zo'n 25 procent van de consumenteneuro bij de pluimveehouder, tuinder of akkerbouwer terecht.

Brutomarge

Voor komkommer geldt dat van de consumenteneuro 40 procent als brutomarge bij de supermarkten terecht komt, 40 procent bij de groothandel en 20 procent bij de komkommerteler.

Voor kipfilet per circa 1 kilo verpakt geldt dat de pluimveehouder 22 procent van de brutomarge krijgt, de slachterij 62 procent en de supermarkten 16 procent.

Oplopen

Bij bewerkte producten zoals kipfilet is het aandeel van de verwerker vaak de helft van de brutomarge. Bij onbewerkte producten , zoals uien en appels waar de toegevoegde waarde gering is, kan het aandeel in de consumenteneuro voor de supermarkten oplopen tot 68 procent.

Volgens de onderzoekers zegt het aandeel van de brutomarge weinig over de winstgevendheid per product. De nettomarge doet dat wel maar dat is te duur en te veel werk is om dit per product of productgroep uit te zoeken, zo staat in het rapport.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer