Friese boer vreest groei afstand burger

Van de Friese melkveehouders en akkerbouwers onder de AJF- en LTO-leden heeft bijna de helft, 950, de enquête van De Vries ingevuld. ‘Een hoog percentage en daarom ook meer dan representatief’, vertelt De Vries. Zij benut het onderzoek als afstudeerproject voor haar opleiding veehouderij aan Van Hall Larenstein.
De resultaten laten zien dat er nog veel werk aan de winkel is voor de boer om zich naar de burger toe te profileren. Net iets minder dan de helft van de Friese boeren (43 procent) vreest bovendien dat de afstand tussen boer en burger in de toekomst groter gaat worden
34 procent is bereid om de deuren van het bedrijf te openen en excursies of open dagen te houden. 17 procent vindt zichzelf niet geschikt om dat te doen en 17 procent vindt het eigen bedrijf niet representatief.

Overtuigd van nut interactie

‘Maar iedereen is overtuigd van het belang van interactie’, zegt De Vries. ‘Een deel van de boeren vindt dat het goed zou zijn om via live reality-tv te laten zien hoe de boer werkt. Onbekend maakt onbemind. Daardoor zijn burgers heel erg beïnvloedbaar door een actiegroep als Wakker Dier en de Partij voor de Dieren.’
De rol van LTO komt ook in de enquête naar voren. ‘Er wordt opgemerkt dat LTO naast belangenbehartiging ook de sectoren voor burgers op de kaart moet zetten als positief tegengeluid.’
Wat De Vries opviel is dat boeren zichzelf gemiddeld een 6 geven, terwijl burgers de agrariërs belonen met een 7. ‘Misschien zijn we als landbouwsector wel te bescheiden.’
De Vries doet nog een oproep om meer burgers te motiveren de enquête in te vullen. ‘Dat aantal moet nog iets hoger. Dan krijg je meer inzicht over de interactie tussen beide partijen en kun je een plan maken om onderling respect op te bouwen.’
‘Aan de hand van de resultaten gaat de AJF zich met dit project Boer-Burger-Buur richten op het vergroten van het onderlinge begrip voor elkaar’, vertelt projectleidster van de AJF Margret Wieldraaijer.
Dat de burgers soms in het geweer komen tegen vermeende misstanden heeft volgens AJF-voorzitter Rakesh de Vries te maken met onwetendheid. ‘De beeldvorming over de landbouw is niet altijd positief door een kennistekort.’
De melkveehouder uit Sijbrandaburen is er alles aan gelegen om de burger op de juiste golflengte te krijgen.
‘Wij moeten er rekening mee houden dat een groep mensen in de maatschappij niet weet wat zich in de landbouw afspeelt. Als die de term biologisch vlees horen is het goed. Ander vlees zou dan niet goed zijn, terwijl dat absoluut niet het geval is. De gangbare landbouw voldoet aan zoveel eisen, dat je dat vlees ook bijna biologisch kunt noemen.’

Debatten

De hamvraag is: staat de boer echt zo ver van de burger af, of is het een kwestie van onwetendheid aan beide kanten? Om de discussie tussen boer en burger op gang te brengen werd er naast het onderzoek ook een werkgroep samengesteld om de boeren én burgers uit te dagen om mee te doen aan het debat.
Melkveehouder en AJF-bestuurder Engbert Dijkstra uit Wijnjewoude maakte deel uit van die werkgroep. ‘Ik vind dat we deze kwestie niet moeten onderschatten. Natuurlijk, prachtig dat de sector goed in beeld wordt gebracht in het programma Boer zoekt Vrouw. Al vond ik zelf het EO-programma over de diepe gevoelens bij de overname van een bedrijf meer uit het boerenleven gegrepen.’
‘Waar het in mijn ogen om draait is niet zozeer de buurman van de boer - die ziet wel hoe hard hij werkt om verantwoord te produceren - maar meer om de stedeling. In de stad hebben ze soms niet het juiste besef over waar de melkproducten of akkerbouwproducten vandaan komen. Dat is hen ook niet kwalijk te nemen. Er zit daarom niets anders op dan ons verhaal te blijven vertellen.’
Werkgroeplid Jan Syds Jensma uit Westhoek, bestuurslid van de AJF en akkerbouwer, vindt het juist wel nodig ook mensen rondom een akkerbouwbedrijf regelmatig bij te praten over de bedrijvigheden.
‘De uitdaging is ook om kritische burgers tijdens open dagen naar de boerderij te halen.’ Jensma wil door transparantie weerstand bij uitbreidingen of landbouwwerk wegnemen. Een dialoog vindt hij beter dan een debat.

Femke

‘Probeer je als boer in de burger en consument te verplaatsen’, adviseert Jensma. ‘Die beleven landbouwverkeer bijvoorbeeld al anders. Open het gesprek en laat zien wat je doet. Femke uit Dokkum was vóór haar optreden tijdens Boer zoekt Vrouw het ook vaak eens met Marianne Thieme van de PvdD. Nadat ze met melkveehouder Thijs een relatie kreeg en zag hoe het op de boerderij ging, veranderde ze van gedachten.’
Dijkstra herkent dat wel. ‘Het zit ook in ons dagelijkse werk dat we niet meteen die stap naar de burger zetten. We melken de koeien, de melk gaat naar de fabriek en wij gaan gewoon verder met het bedrijf. Dat geldt ook voor de suikerbieten. Ze gaan naar de fabriek en dat is het. We mogen trots zijn en uitdragen hoe wij op een moderne en verantwoorde wijze bezig zijn met de productie.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer