Valtra komt met nieuwe T-serie

De Finse trekkerbouwer Valtra introduceerde onlangs haar nieuwe T-serie. Deze T4, met een gloednieuwe cabine en motorvermogens inclusief boost van 170 tot 250 pk, heeft een slimme 5-traps powershift met vier groepen (20+20) of een continu variabele transmissie (cvt).

Henk BeunkMet de nieuwe T4 brengt Valtra een verrassende trekker op de markt. De T4 heeft in vele opzichten - en niet in het minst door de markante neus - een eigen gezicht. Valtra ontbrak het de laatste jaren in het middelzware segment aan een trekker waarmee het merk kon scoren. Met de nieuwe T4, die direct is te bestellen, komt het merk sterk terug.
Alle typeaanduidingen van de nieuwe serie eindigen op een 4. Vandaar dat Valtra spreekt over de T4. De serie kent zes typen: T144, T154, T174, T194, T214 en T234. Het getal komt vrijwel overeen met het motorvermogen in pk’s, maar dan zonder boost. Die laatste wordt pas actief als de trekker transportwerk verricht of als er via de aftakas vermogen wordt gevraagd.
Die aanpak is bij Valtra gebruikelijk. Dat geldt ondertussen ook voor het bijna ontbreken van de typeaanduiding. Die vind je enkel heel klein op een plaatje bij de koplampen.

Drie keuzes

Valtra biedt bij de boost drie keuzes: Active, Versu of Direct. De Active en de Versu verschillen alleen op de aansturing van de hydrauliek: bij de Active is die mechanisch; bij de Versu elektronisch. De Direct is de cvt-versie en die heeft de elektronische hydrauliek.
De standaardbanden zijn 600/65R28 voor en 650/75R38 achter. Onder de spatborden is ruimte voor andere maten. Standaard is de T4 leverbaar in zeven kleuren. Tijdens de persbijeenkomst was het journaille het er wel over eens dat de T4 het best oogt in wit. Blijkbaar vindt Valtra dat zelf ook, want het overgrote deel van de demotrekkers was wit.
Iedere Valtra is via de ‘unlimited-afdeling’ vergaand aan te passen aan individuele eisen. Daar krijg je als koper ook garantie op. Toch heeft de langjarige slogan ‘individually yours’ het veld geruimd. De nieuwe kreet is ‘your working machine’. De Valtra is in eerste instantie een werkpaard. Maar - zo valt ook te beluisteren - als dat samen kan gaan met ‘mooi’, moet je dat niet nalaten.
Een bijzonder kenmerk van de T4 is de cabine. Die is vanaf de grond(plaat) nieuw ontworpen. Valtra mocht daar van moederconcern Agco haar eigen gang gaan en hoefde dus niet te shoppen bij de zustermerken Fendt en Massey Ferguson. De Finnen zijn daar blij mee en trots op. Zo houden ze hun eigen identiteit.
De cabine heeft vijf stijlen. Aan die vijfde zit het portier, waardoor dat volgens Valtra goed hanteerbaar blijft. Naar rechts is het zicht vrij van beperkingen. Inclusief het dakraam heeft de T4 maar liefst 6,2 vierkante meter aan glas. Met behulp van twee ruitewissers (optie) blijft dat ook bij regen of stof schoon. Ook het zicht naar voren en naar boven is meer dan goed. De stijl tussen de voorruit en dakraam is smal, waardoor er een prima zicht is op een voorlader.
Bijzonder is dat de T4 voor een goede radio-ontvangst voorzien is van een externe antenne. Valtra redeneert dat veel chauffeurs dermate lang op hun trekker zitten, dat een storingsvrij contact met de buitenwereld belangrijk is. Als optie is een professioneel geluidssysteem leverbaar inclusief een ‘subwoofer’. De eigen geluidsdruk van de cabine zit volgens Valtra steeds onder de 70 dB(A).
De leefruimte in het nieuwe onderkomen is groot: ook een bijrijder past er goed in. Een echte koelbox af-fabriek is een optie. Cabine-vering (naar keuze mechanisch of lucht) is eveneens een optie en hetzelfde geldt voor de achteruitrij-inrichting TwinTrac.

Slimme powershift

De 5-traps powershift die Valtra standaard in de T4 monteert, schuift door elektronisch vernuft een flink eind op richting de traploze bak. Valtra spreekt daarbij van een revolutie. Dat gaat ver, maar een feit is wel dat de Finnen veel handigheid in de powershift gebouwd hebben.
Bijvoorbeeld wanneer je zonder gebruik van de aftakas werkt met de cruise control. De software checkt dan op de achtergrond in welke stap van de powershift de trekker het best kan rijden. Besluit het brein om over te schakelen (die vrijheid moet je hem vooraf geven) dan wordt tegelijkertijd ook het toerental aangepast. Zonder snelheidsverschil ga je dus traploos over in een andere versnelling.
Verder heeft die powershift nu net als een cvt een actieve stilstand. Breng je op een hellende ondergrond met de voetrem de trekker tot stilstand (dat kan zonder dat de motor afslaat) en je beweegt vervolgens de FR-hendel even kort in de P-stand, dan blijft de trekker op de rem staan totdat je het rijpedaal (het voetgas) weer intrapt.
Standaard is de bak een 20+20 waarbij ook de vier groepen onder last te schakelen zijn. 10+10 kruipversnellingen zijn een optie. Aftakassnelheden zijn er (in verschillende samenstellingen) steeds maar drie, eventueel inclusief een rij-afhankelijke.
Valtra stelt dat vier snelheden op de aftakas eigenlijk luxe zijn (je gebruikt er hooguit twee) en dat ze de weerstand in de achterbrug vergroten. Dat gaat ten koste van de brandstofefficiëntie. Affabriek is de T4 ook met een echte cvt leverbaar. Op het deurscharnier staat dan ‘Direct’.

Wielbasis 3 meter

De T4 heeft een opvallend lange wielbasis van 2.995 millimeter. Die grote afstand tussen de assen biedt ruimte aan een grote dieseltank (380 liter) en een grote Adblue-tank (70 liter). De bereikbaarheid van de motor voor onderhoud lijdt daar niet onder. Ook ontstaat er extra ruimte onder de motorkap waardoor die smal kan blijven. Dat geeft een goed zicht op de voorwielen en op de fronthef.
De grote draaicirkel die zo’n lange wielbasis meestal met zich meebrengt is door Valtra knap ondervangen door de framebalken voor en achter de vooras naar binnen te buigen. Daardoor halen de voorbanden steeds hun stuuruitslag van 55 graden. Dat geeft volgens Valtra een draaicirkel van slechts 10,5 meter. Vering op de vooras is een optie en dat gebeurt nog steeds met lucht.
De maximale hefkracht van de T4 is 9.690 kilo. Bijna 10 ton dus. Daarvoor is de hef verzwaard en de geometrie verbeterd. De praktische stabilisatie met pennen is gebleven. Er zijn twee oliepompen: standaard 115 liter per minuut en als optie 160 liter per minuut. Er zijn tot zes DW-ventielen mogelijk.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer