‘Land- en tuinbouweducatie op de tocht’

Wie lesmateriaal over de land- en tuinbouw zoekt, kan op het internet op legio websites terecht. Niet alleen van gerenommeerde bedrijven en instanties uit de sector zelf, maar ook van (oud)onderwijzers, commerciële doorlinkers en actiegroepen.

Ida HylkemaNiet vreemd dat een onderwijzer door de bomen het bos niet meer ziet en het moeilijk zoeken is naar objectieve informatie.
Een website of lesbrief op internet is dan ook niet de enige manier om het onderwijs te bereiken en informatie te verstrekken, is de stellige overtuiging van Ton Schönwetter, sinds 2011 uitgever en eigenaar van het onderwijsblad Het Kleine Loo. ‘Als je stelselmatig in beeld wilt blijven, dan moet je blijven communiceren.’
Dat is de reden waarom Schönwetter naast een website een blad is blijven uitgeven. ‘Wil je onder de aandacht blijven van leerkrachten, dan moet je in de lerarenkamer op tafel komen te liggen.’
Het Kleine Loo werd voorheen uitgegeven door Stichting Public Relations Land- en Tuinbouw en wordt al veertig jaar gratis naar alle basisscholen in Nederland gestuurd. Het blad is nu geprivatiseerd en komt vier keer per jaar uit. In het blad staan wetenswaardigheden over verschillende agrarische sectoren en suggesties voor de invulling van lessen en websites met meer informatie.
Op de website www.hetkleineloo.nl is meer en uitgebreidere informatie en lesmateriaal te vinden en wordt doorverwezen naar educatiesites van afzonderlijke sectoren, zoals zuivelonline.nl, overvarkens.nl, akkerbouwvoorjou.nl, diervoeder.info, kipkiplekker.nl, blijmeteenei.nl, nederlandse.tuinbouw.nl en andere sectorale websites. Sommige van deze sites zijn ontwikkeld door Het Kleine Loo.
Daarnaast maakt Het Kleine Loo materiaal waar boeren en tuinders wat mee kunnen doen als ze schoolklassen op bezoek krijgen, bijvoorbeeld voor ‘Met de klas de boer op’.

Financiering

Tot eind vorig jaar werden de educatiesites en het lesmateriaal voor een groot deel gefinancierd door de verschillende product- en bedrijfsschappen zoals het Productschap Akkerbouw, het Productschap Vee, Vlees en Eieren en het Productschap Tuinbouw.
Met het opheffen van deze instanties staat ook de continuïteit van de land- en tuinbouweducatie vanuit de sector zelf op de tocht, waarschuwt Schönwetter. Diverse sectoren, zoals bijvoorbeeld de champignonteelt, dreigen bij het onderwijs steeds verder uit beeld te raken.
‘Wat je verder ziet gebeuren, is een toenemende rol van marketeers bij de collectieve pr. Marketing is echter iets anders dan voorlichting en dat vind je terug op de sites en in de teksten. Voor wat je als sector wilt communiceren, heb je vaak juist een heel andere toonzetting en invalshoek nodig. De insteek van de stichting was juist om de ondernemer, het ondernemerschap en de keten als geheel centraal te stellen.’

Niet bijgehouden

Maar al te vaak ook wordt lesmateriaal op internet gezet zonder ondersteunende communicatie, constateert de uitgever. ‘Het materiaal wordt ook niet meer bijgehouden, niemand kijkt er meer naar om.’
Bovendien wordt het wiel vaak opnieuw uitgevonden. Schönwetter: ‘Prima als iemand een lespakket wil maken, maar kijk eerst eens wat er al is. Er is momenteel totaal geen regie, iedereen doet zijn eigen dingetje. Ik mis visie vanuit de sector hoe het verder moet met de educatie en de communicatie. Het Kleine Loo bestaat al veertig jaar en is afhankelijk van collectieve financiering vanuit de sector. Als die er niet meer is, gaat straks noodgedwongen het licht uit. Voor de land- en tuinbouw een slechte zaak.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
  • Maandag
    17° / 8°
    20 %
Meer weer