Vion verlegt focus naar de supermarkten

Vion treedt binnen enkele weken naar buiten met het strategisch plan dat het bedrijf weer gezond moet maken. De hoofdlijnen van het plan zijn bekend. Vion verlegt zijn focus naar de retail. Een zoektocht naar toegevoegde waarde in plaats van het stapelen van volume.

Patrick Bramer en Ilona LesscherEen half jaar na het aantreden van CEO Michiel Herkemij zijn de belangrijkste posities bij Vion Food Group bekleed. De nieuwkomers zijn mannen die niet zozeer veel met vlees hebben, maar hun sporen des te meer hebben verdiend in de foodretail en het leiden van grote concerns. Vion haalde Jacques Straathof binnen als financiële topman. Hij heeft een verleden bij Sperwer (Plus en Spar) en Ahold Spanje.
De Raad van Commissarissen is eveneens voor een deel herbezet. Met ex-C1000-CEO Tom Heidman heeft Vion een van de meest gerespecteerde retailtoppers in huis gehaald. Zijn voormalige rechterhand bij C1000, inkoopdirecteur John Valster, stapt eveneens over naar Vion in de rol van strategisch commercieel adviseur.
Vion-CEO Michiel Herkemij sprak twee maanden geleden in Nieuwe Oogst al over de contouren van de nieuwe koers. Het maximaal stapelen van volumes en die zo efficiënt mogelijk slachten is een ratrace naar de bodem gebleken. Vion is verlieslijdend en veehouders worden er evenmin wijzer van.
Nu Ingredients is verkocht, gaat het roer om. Het bedrijf kiest voor een tegenovergestelde strategie. Waar Vion tot op heden zijn oor te luisteren legde bij boeren en zich maximaal inspande om vanuit dat vertrekpunt de hoogst mogelijke opbrengst te genereren, gaat dat straks anders. De slachter wil als volwaardige retailpartner opereren en in samenspraak met de supermarkt bepalen waar de consument behoefte aan heeft. Slachten waar de retail om vraagt en niet langer proberen te vermarkten wat varkenshouders bij Vion afleveren.
De nieuwe koers wordt een zoektocht naar toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld door producentenorganisaties van boeren die strakke afspraken maken over welzijn, voer en andere diergerelateerde zaken. Dat zou tot de conclusie kunnen leiden dat de belangen van boeren in het geding komen.
Het tegenovergestelde is echter het doel. Als merkenbouwers en retailkenners als Herkemij, Heidman en Valster ervoor kunnen zorgen dat Vion meer ruimte krijgt op het supermarktschap en tegen betere condities, dan profiteert de boer daar in het kielzog van de varkens- en rundvleesslachter eveneens van.
Het is niet voor het eerst dat Vion claimt betere relaties met de retail na te streven. Maar de verbinding met goudmijn Ingredients stond de uitvoering van die strategie in de weg. Die relatie dwong het bedrijf te focussen op maximale volumes, omdat Vion op de grondstoffenmarkt het merendeel van zijn inkomsten genereerde.
De banken buigen zich momenteel over de nieuwe strategie, waarna binnenkort de boerenachterban volgt. Kritiek op de nieuwe koers is onvermijdelijk. Maar alternatieven heeft de nieuwe Vion-top na het debacle van de afgelopen jaren evenmin.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer