Het komt nu op samenwerken aan

De politieke verhoudingen zijn geactualiseerd. De verkiezingsuitslag levert voor de agrarische sector nog een spannende tijd op. Het kunnen doorgaan in lijn met de plannen van het vorige kabinet is ongewis.

De uitdaging voor de politiek is om echt 4 jaar vooruit te organiseren op de nieuwe werkelijkheid. Dat is het afgelopen decennium, waarin we 5 keer naar de stembus moesten, niet gelukt.

Uniek is dat de 2 grootste partijen samen een meerderheid kunnen vormen in de Tweede Kamer. Als ze het landsbelang boven het partij belang weten uit te tillen, zijn er grote slagen te maken. Wie wil regeren, zal water bij de wijn moeten doen, ook wat betreft de kiezersbeloften. Iedere burger snapt dat, ook al zullen degenen die in de oppositie raken ons anders willen doen geloven.

De wil en wens om samen te werken zijn van een heel andere orde dan het elkaar bevechten op de gunst van de kiezers. Wat gisteren nog een gevaar voor de samenleving leek, is vandaag onderhandelingspartner en morgen regeringsmaatje.

Samenwerken staat en valt met het elkaar gunnen en het voor elkaar willen opnemen. Een succesvolle regeringsclub zoekt het in kracht en niet in macht, met als uitgangspunt dat ieder er beter van wordt, ook al is dat voor de 1 soms maar een heel klein beetje meer.

De komende tijd zal uitwijzen of die mindsetting er komt, ook omwille van de crisisbestrijding, zodat in navolging op het Lenteakkoord het een najaarsregering oplevert.

Wat voor de politiek geldt, geldt ook voor de zakenwereld. Met de wil tot samenwerken en het elkaar gunnen kom je verder. Albert Heijn (AH) gaf deze week het verkeerde voorbeeld. Wat de afgelopen twee jaar aan energie is gestoken in het beter organiseren en het maken van afspraken in de keten, zet AH in 1 keer aan kant.

Een betere samenwerking in de keten is de smeerolie voor duurzaam produceren. Het betekent zakelijk samenwerken waarbij de kosten van innovatie en verbetering van de kwaliteit van het product een-op-een worden doorberekend aan de consument. Alleen met ketensamenwerking kun je ervoor zorgen dat boer en tuinder een reële beloning krijgen voor hun aandeel in het product.

Zakelijk samenwerken heeft wellicht minder last van principes, maar des te meer van concurrentie en machtspositie. De kortingseis van AH bewijst hoe dun het ijs bij deze club nog is achter het 'maatschappelijk verantwoord duurzaam ondernemen'. De publieke afkeuring had best nog steviger mogen zijn.

Berend Santema: bsantema@ltonoord.nl

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer