Meer aandacht nodig voor welzijn bij rundveetransport in Australië

Transporteurs, veehouders en dierenartsen in Australië willen dat er meer aandacht komt voor 'slechte praktijken' bij het laden van rundvee. Deze praktijken raken volgens de ondernemers niet alleen het dierenwelzijn, maar brengen ook de reputatie en winstgevendheid van de sector in gevaar.

Meer+aandacht+nodig+voor+welzijn+bij+rundveetransport+in+Australi%C3%AB
© Pixabay

De oproep werd gedaan tijdens een demonstratie van een innovatieve, extra brede laadbrug op een vleesveebedrijf met achtduizend runderen in deelstaat Queensland. Doordat de laadbrug breder en minder steil is, kan het vee de vrachtwagen betreden als kudde in plaats van in een enkele rij. Dit zou zorgen voor minder stress bij de dieren en de veiligheid van medewerkers verhogen

Aanwezigen melden bij Beef Central dat in Australië nauwelijks aandacht is voor dierenwelzijn bij diertransport. Veehouder Russell Lethbridge, die de gedemonstreerde laadbrug ontworpen heeft, roept op tot meer verantwoordelijkheid op dit thema.

Lethbridge vertelde tijdens de bijeenkomst over drie ervaringen met dierenleed door overbelading en slechte voorbereiding. 'Deze drama's waren 100 procent te voorkomen', stelt hij. 'In één geval moest ik zelfs toezien hoe zeven prachtige, vette koeien dood van een vrachtwagen werden gehaald na een rit van 'slechts' 300 kilometer.'


Zwakste schakel

Volgens de Australische veehouder wordt de agrarische sector altijd beoordeeld op de zwakste schakel. 'Als wij als rundvleessector de normen niet zelf verhogen, dan zal iemand anders dat voor ons doen. Ik wil dat mensen verantwoordelijkheid nemen. Niet omdat ze bang zijn betrapt te worden, maar omdat dit het juiste is om te doen voor het welzijn van de dieren.'


Dierenarts Geoffry Fordyce benadrukte de economische gevolgen van stress bij vee. 'Uit onderzoek blijkt dat het laadproces een van de grootste stressfactoren is voor dieren. Dit kan leiden tot darminfecties, longproblemen en verminderde vruchtbaarheid. Jaarlijks kan dit een bedrijf tussen de 57.000 en 570.000 euro kosten.'

Fordyce stelt dat ondernemers investeringen in een verbeterde infrastructuur, zoals de laadbrug, snel kunnen terugverdienen. 'Als je de berekeningen correct uitvoert, dan zul je zien dat je zo'n investering bij een groot bedrijf in circa twee jaar kan worden afgeschreven. Opmerkelijker is hoeveel geld er verloren gaat door dingen verkeerd te doen.'


Overbelading

Vrachtwagenchauffeur Brian Smith beschreef tijdens de bijeenkomst de realiteit vanuit de transportsector. Hij hekelt het gebruik van ondermaatse laadfaciliteiten en de neiging van sommige veehouders om vrachtwagens te overladen om transportkosten te besparen.

'Uiteindelijk bespaart die veehouder een paar euro op de vracht. Dit verliest hij echter dubbel en dwars door een of twee dode koeien en extra kneuzingen bij de rest van het vee. Bovendien maken slechte faciliteiten het moeilijk om goede, gespecialiseerde chauffeurs te vinden en te behouden', aldus Smith.

Veehandelaar Andrew Meehan voegt toe dat stress tijdens het transport kan leiden tot een gewichtsverlies van 15 tot 20 kilo per dier. 'Zelfs tegen een conservatief tarief van omgerekend 2 euro per kilo, is dat een verlies van 40 euro per dier. Reken dat maar eens uit voor een hele lading.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    18° / 11°
    90 %
  • Zaterdag
    17° / 10°
    80 %
  • Zondag
    19° / 9°
    80 %
Meer weer