Leden Arla krijgen 1 cent nabetaling per geleverde kilo melk

Leden van zuivelcoöperatie Arla krijgen over het eerste halfjaar een nabetaling van 1 eurocent per geleverde kilo melk. De nettowinst lag op 158 miljoen euro bij een omzet van 7,5 miljard euro. De prestatieprijs, dat is de waarde die Arla Foods aan de melk kan toevoegen, steeg met 10 cent naar 57,5 cent per kilo melk.

Leden+Arla+krijgen+1+cent+nabetaling+per+geleverde+kilo+melk
© Arla Foods

De goede resultaten over het eerste halfjaar waren voor de raad van bestuur reden om een nabetaling aan de leden voor te stellen, zei CEO Peter Tuborgh tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

De geopolitieke onzekerheid en hogere prijzen voor de zuivelgrondstoffen zorgden in de eerste helft van 2025 wel voor een uitdagende markt. Dat was te zien aan de verkoopvolumes van de merkproducten van Arla Foods. Dit volume daalde met 1,5 procent ten opzichte van de eerste helft van 2025. Voor het komende halfjaar verwacht Arla een kleine groei van de merkproducten waardoor over het hele jaar 2025 waarschijnlijk sprake is van een stabiele afzet ten opzichte van 2024.

In Europa realiseerde Arla in de eerste helft van 2025 een omzetstijging van 10,9 procent tot 4.267 miljoen euro. Dit kwam vooral door de hogere prijzen in de detailhandel en foodservice als gevolg van stijgende grondstofprijzen. Het hoge prijsniveau van zuivelproducten leidde echter tot een daling van 2,4 procent in de omzetgroei op basis van merkvolume in vergelijking met vorig jaar.

We willen voldoen aan de veranderende voedingsbehoeften van een groeiende wereldbevolking

Esther Tromp-Strijdveen, senior vice president van Arla Foods

De daling was het meest uitgesproken in de categorie boter, spreads en margarine, die een daling van 8,3 procent kende, vooral in Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Daarentegen zette de groei in de categorieën Skyr/Quark en melkgebaseerde dranken zich voort.

De producten die goed scoren, zijn de eiwitproducten van Arla (Arla Protein) met een groei van 6,7 procent en de producten voor een betere darmgezondheid (Arla Cultura) met 9,4 procent. Mede door de succesvolle lancering van Starbucks door Arla in België en Frankrijk groeide deze tak met 17,4 procent. Het cluster Nederland, België en Frankrijk bezorgde Arla een groei in merkvolume van 5,8 procent.


Succesvolle integratie Volac

Sterke groei maakte Arla het afgelopen halfjaar door in de ingrediëntentak. De omzet steeg met 37,3 procent. De bijdrage aan de winst steeg hierdoor met maar liefst 53,7 procent. Een belangrijke reden voor deze sterke groei is de succesvolle integratie van Volac Whey Nutrition.

'De resultaten in de eerste helft van 2025 laten zien dat we bij Arla altijd streven naar gezonde, duurzame zuivelproducten en een zo groot mogelijke waarde voor de melk van onze boeren', zegt Esther Tromp-Strijdveen, senior vice president van Arla Foods in Nederland, België en Frankrijk. 'De sterke groei in de ingrediëntentak laat zien dat we ons inzetten om innovatie in de voedingsindustrie te stimuleren. We willen voldoen aan de veranderende voedingsbehoeften van een groeiende wereldbevolking.'


Blijvend investeren

Een flink deel van de toegevoegde waarde steekt Arla in investeringen. Dit jaar komt dat volgens Tuborgh uit op 700 miljoen. Dit zijn onder andere investeringen in de productie van Ultra Hoge Temperatuur (UHT)-melk in het Verenigd Koninkrijk, de uitbreiding van de productiecapaciteit voor roomkaas in Deense Holstebro, een investering voor stijgende vraag naar Skyr-producten in het Zweedse Linköping en de uitbreiding van de productiecapaciteit voor kaas in glazen potten in Bahrein.

Ook het gebied van duurzaamheid zette Arla Foods in de eerste helft van 2025 stappen. Om boeren te helpen de uitstoot op hun boerderijen voor 2030 met 30 procent te verminderen, heeft Arla de FarmAhead Technology verder ontwikkeld. Daardoor krijgen boeren geavanceerde, datagestuurde tools om hun duurzaamheidsinspanningen te meten, te begrijpen en voort te zetten.

De klanten van Arla stimuleren met het FarmAhead Customer Partnership-programma de klimaatacties bij de melkveehouders. Zo richt een nieuwe samenwerking met een klant in Denemarken zich bijvoorbeeld op het niet meer gebruiken van koolstofrijke laaglandgronden, de veengronden in het westen van Denemarken. Dit vermindert de CO2-uitstoot en vergroot de biodiversiteit.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    21° / 12°
    40 %
  • Zaterdag
    22° / 13°
    70 %
  • Zondag
    22° / 16°
    70 %
Meer weer