'Ik kocht een koksbuis in plaats van een nieuwe overall'

De beste boerderijwinkel 2025 staat in het Brabantse Goirle. Belangrijke pijlers onder het succes van De Walhoeve van Corné en Astrid van Roessel zijn de focus op de lokale afzetmarkt en de samenwerking met andere streekproducenten. 'Onze klanten zijn bijna allemaal bekenden van ons geworden.'

%27Ik+kocht+een+koksbuis+in+plaats+van+een+nieuwe+overall%27
© Foto Van den Oetelaar

Een man loopt met twee volle boodschappentassen naar zijn auto. De jonge Belgische vader – het kenteken en de kinderstoeltjes verraden veel?– heeft zijn klus voor het komende weekend geklaard.

Binnen schuifelen een paar klanten rustig zoekend tussen de overvolle schappen en vitrines met speciaalbiertjes, boerenkazen, groenten en fruit, salades, varkensvlees, kip en natuurlijk het eigen vlees van De Walhoeve. Geen gerace met winkelwagens of opstoppingen voor de koelvitrines zoals in supermarkten vaak het geval is op de drukkere dagen. Hier, in de dit voorjaar tot beste van het land uitgeroepen boerderijwinkel, ontsnap je voor even aan de drukte van alledag.

Hoe anders is dat achter de toonbank van De Walhoeve, waar een stuk of zeven medewerkers druk in de weer zijn. 'Het is haast té druk', zegt Corné van Roessel als hij tussen de werkzaamheden door plaats neemt op het picknickbankje, buiten naast de kantine. 'Er zijn twee personeelsleden uitgevallen, en dat merk je meteen.'

Ik vind het essentieel dat we het lokale benadrukken, dat is onze kracht als boerderijwinkel

Corné van Roessel, eigenaar De Walhoeve

De telefoontjes en vragen van het personeel gedurende het interview bevestigen dat de Goirlese ondernemer zich geen moment hoeft te vervelen. 'Gemiddeld doen wekelijks een kleine duizend klanten boodschappen in onze winkel. Ik houd het aantal klanten elke dag goed bij. Je hebt mensen die een kaasje kopen van drie euro, maar er zijn er ook bij die voor driehonderd euro inslaan. Het is heel divers en veel komen uit de directe omgeving.'

Die directe omgeving is dus Goirle. De meest noordoostelijke hoek van het Brabantse dorp om precies te zijn. Aan de overkant van de drukke A58 ligt met Tilburg nog een heel groot afzetgebied letterlijk en figuurlijk aan de voeten van de boerderijwinkel.


Klanten zijn bekenden

Voor Van Roessel is het persoonlijk contact met klanten een belangrijke drijfveer. 'Ze zijn bijna allemaal bekenden van ons geworden. We zorgen ervoor dat onze klanten zich altijd gezien en gehoord voelen. Mijn vader werkt nog altijd in onze stallen en mijn moeder is ook nog regelmatig in onze winkel actief. Altijd staat ze klaar voor een praatje met onze klanten.'

Twee derde van de omzet van de versproducten vindt haar weg naar het bord via de boerderijwinkel, legt Van Roessel de afzetkanalen bloot. 'En een derde is voor de groothandel. Ik vind dat een mooie balans en het streven is om dit zo te houden.'

Een relatief nieuw afzetkanaal is de Jumbo Tilburg Foodmarkt. Klanten kunnen daar sinds 2,5 jaar ook het vlees van De Walhoeve kopen. En daar hoefde Van Roessel zelf niets voor te doen. 'De manager van die supermarkt had al meermaals gevraagd of we ons vlees in zijn schappen wilden leggen.'


De Walhoeve won dit jaar de prijs voor Beste Boerderijwinkel van Nederland.
De Walhoeve won dit jaar de prijs voor Beste Boerderijwinkel van Nederland. © Foto Van den Oetelaar

Uiteindelijk heeft de ondernemer toegehapt. 'Het gaat om heel ons assortiment rund- en varkensvlees. Op momenten dat wij niet open zijn, kunnen onze klanten toch ons vlees kopen.' De samenwerking met een supermarkt biedt volgens Van Roessel ook een kans om de afzetcapaciteit volledig te benutten.

Al het rundvlees komt van de stiertjes uit de stal van De Walhoeve zelf. 'In 2017 hebben we op 500 meter van hier een nieuwe stal gebouwd voor 150 runderen. Belgische blauwe, topkwaliteit', verzekert Van Roessel. 'Vijftig daarvan zijn jonger dan een jaar en komen van een fokker uit de buurt.'

Maar er komt steeds meer schaarste doordat veel fokkers meedoen aan de stoppersregeling, legt de ondernemer uit. 'De aanvoer stagneert, ook vanuit België is het een stuk minder. De prijs van stiertjes is in anderhalf jaar tijd tussen de 30 en 40 procent gestegen. Ik vraag me dan ook af hoe lang dit nog zo kan doorgaan.'


Geloofwaardigheid

Aan de verplaatsing van de stal ging een lang traject vooraf. Van Roessel verkocht in 2013 de grond om zijn bedrijf aan de gemeente voor de ontwikkeling van zevenhonderd nieuwe woningen. Tot en met 2016 mocht de stal blijven staan.

Van Roessel: 'Ik vond het wel lastig om de stal op een externe locatie te hebben. De geloofwaardigheid van het boer zijn en dat het vlees echt van de eigen boerderij komt, stond op het spel. Daarom hebben we de directe omgeving betrokken bij het bedenken van een nieuwe merkbelofte: 'Uw boer uit de buurt'.

Van Roessel zegt het essentieel te vinden het lokale te benadrukken. 'Dat is onze kracht. Het draait om familie, dichtbij, eerlijke en lekkere producten en hard werken. Dat zijn de ingrediënten van onze succesformule.'


Om de winkel en slagerij draaiende te houden is veel personeel nodig.
Om de winkel en slagerij draaiende te houden is veel personeel nodig. © Foto Van den Oetelaar

De focus op de lokale afzetmarkt kreeg vorm toen de moeder van Van Roessel midden jaren negentig met het idee kwam het vlees zelf te verkopen. De ouders van de huidige ondernemer, zelf in 1975 gestart met vleesvee, hielden mede door de superheffing midden jaren tachtig steeds minder marge over.

De familie startte 30 jaar geleden met de verkoop van vleespakketten. Wat begon met twee dagdelen per week, groeide in de jaren daarna uit tot een boerderijwinkel met een steeds groter assortiment.


Achterland biedt kansen

Van Roessel nam in 2010 het stokje over van zijn ouders. 'In de jaren daarvoor was ik nog zoekende: gaan we naar een landbouwontwikkelingsgebied of blijven we hier? Dat het bedrijf middenin een regio met veel potentiële consumenten lag, bood grote kansen. Ik zag enorm potentieel om het concept van de boerderijwinkel verder uit te bouwen. En mijn vrouw wilde liever ook niet verkassen.'

De Q-koortsuitbraak in 2010, De Walhoeve had ook melkgeiten, gaf voor Van Roessel de definitieve doorslag om te kiezen voor de lokale afzet. 'Ik heb toen een koksbuis gekocht in plaats van een nieuwe overall', verwoordt hij de switch.

'Om het vak te leren, ben ik op excursie naar bekende streekproducenten in het buitenland gegaan. Ook heb ik de eerste acht jaar in de winkel gestaan om elke klant ervan te overtuigen dat we echt eerlijk en lekker vlees verkopen', aldus Van Roessel.

Dat bleek een juiste inschatting. Sindsdien maakte het bedrijf een enorme groei door. 'We hebben ingezet op meters maken. Dus meer producten van ons eigen vlees, zoals soepen en salades, en meer producten van boeren uit de buurt in de schappen. Dat varieert van kaas en kip, tot bier en honing', legt hij uit.


Coöperatie Brabants Streekgoed

De Walhoeve werkt ook samen met collega-boerderijwinkels en zit in de coöperatie Brabants Streekgoed, waar Van Roessel bestuurslid is. Daarin zitten dertien leden boeren en tuinders die hun eigen producten, en die van zo'n vijftig leveranciers uit de regio, bij elkaar brengen en bezorgen.

Van Roessel: 'Ik geloof in de kracht van streekproducten. Zo ben ik ook aangesloten bij het burgerinitiatief Goei Ete, met een online verkooppunt waar 65 boeren en tuinders uit de regio hun producten aanbieden. Sinds een maand bezorgen we door heel Noord-Brabant op vrijdagavond. Daarnaast zijn er vijftien afhaalpunten.'

Maar centraal staat en blijft toch echt de eigen boerderijwinkel. Ook de drie kinderen van Corné en Astrid werken graag mee. 'Onze zoon Tim doet hoofdzakelijk de techniek en het vee. Dat kun je er gerust bij doen naast werk of studie. En allebei de dochters werken een paar dagen in de week mee in de winkel. Er liggen zeker kansen voor hen om de zaak later over te nemen. Maar ze moeten natuurlijk vooral blijven doen wat ze zelf belangrijk en leuk vinden.'


Corné van Roessel, eigenaar van De Walhoeve in Goirle.
Corné van Roessel, eigenaar van De Walhoeve in Goirle. © Foto Van den Oetelaar

Bedrijfsgegevens

Corné van Roessel runt De Walhoeve in het Noord-Brabantse Goirle. Het bedrijf won dit jaar de Nationale Boerderijwinkel Awards 2025. In de boerderijwinkel, inclusief eigen slagerij, werken in totaal twintig mensen. Het vlees komt van 150 Belgische Blauwen en het ruwvoer wordt geteeld op 30 hectare grond, waarop, naast gras en mais, ook aardappelen en graan groeien.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    21° / 15°
    80 %
  • Vrijdag
    20° / 13°
    90 %
  • Zaterdag
    19° / 14°
    90 %
Meer weer