Alleen vogels kunnen veldrobot nog stoppen

De AgXeed-veldrobot werd vijf jaar geleden geïntroduceerd. Sindsdien zijn er zo’n tachtig robots verkocht, die samen 35.000 uur hebben gedraaid. Zelfs tweedehands is de AgXeed al verkrijgbaar. Alleen vogels blijken de veldrobots nog te kunnen stoppen. Op zoek naar wormen vliegen ze langs de veiligheidssensoren.

Alleen+vogels+kunnen+veldrobot+nog+stoppen
© Frits Huiden

De AgXeed-veldrobot is inmiddels een vaste verschijning op landbouwshows en demo’s en krijgt kans bij de voorlopers in de groenteteelt en akkerbouw. Hoe draaien de veldrobots van soms al enkele jaren oud en met een paar duizend uur op de klok in de praktijk?

De AgXeed AgBot T2 op rupsen werd in 2020 geïntroduceerd en in 2023 begon de verkoop. Sindsdien verkocht het bedrijf tachtig veldrobots wereldwijd. De meeste zonder leasevorm. Tien daarvan draaien in Nederland, waaronder vier driewielers 2.055 W3 met Hol Spraying Systems (HSS)-spuitopbouw. De driewielers worden allemaal verkocht in combinatie met een HSS-spuitopbouw van 1.800 liter om te gebruiken in boomgaarden.

Van de verkochte veldrobots is het merendeel een 5.115T2-robot op rupsonderstel. Deze veldrobot beschikt over een Deutz-viercilindermotor van 156 pk en hef, aftakas en hydrauliek zowel voor- als achterop. Het hele standaardmachinepark is daarom aan de AgBot te koppelen en AgXeed deed dat ook. Zolang het maar repeterend werk is.

Het gevogelte activeert de Lidar-sensoren waardoor de robot inhoudt of stopt

Carl Voetberg, veldrobotspecialist bij WeeversNieuwstad

Zo kan de T2-uitvoering werken met een vijfschaarwentelploeg en woeler tot zaaimachine. De AgBot 2.055W4-vierwieler is voor verplegingswerk zoals met een brede wiedeg, schoffel of de Ecorobotix Ara-spotsprayer. Deze veldrobot is ook in de veehouderij te gebruiken en is met een 13 meter brede schudder aan de slag geweest.


Gecertificeerd monteur

WeeversNieuwstad is een van de vier Nederlandse dealers, met een eigen specialist: Carl Voetberg. Het bedrijf heeft een gecertificeerde monteur die aan de elektrische aandrijving van 700 volt mag sleutelen. De AgXeed met een aanschafwaarde van ongeveer 300.000 euro draait vrij probleemloos. Juist door de eigen besturingsapp en het online portaal blijkt dat het installeren en zonder toezicht laten rijden eenvoudig verloopt.

De gebruiker stelt een virtueel hekwerk in met gps. Het werktuig wordt ingemeten en eventueel wordt een taakkaart aangemaakt. Daarna moeten de rijsnelheid, hef, aftakas en hydrauliek worden ingesteld. De gebruiker krijgt updates op de telefoon en moet de robot af en toe op een perceel verzetten. ‘Met een gemiddelde belasting van 70 procent van het vermogen is het mogelijk om tot 22 uur autonoom te draaien’, zegt Voetberg.

De oudste AgXeed heeft 4.015 uur gedraaid in vijf jaar. Zo ver zijn ze niet allemaal. In april meldde oprichter Joris Hiddema dat de eerste drie AgBots samen 10.000 uur hadden gedraaid. Alle verkochte robots samen maakten op dat moment 35.000 autonome uren. Stationaire uren en de uren dat de robot verplaatst, zijn niet meegerekend.


De vierwielige AgXeed is zowel in de akkerbouw als in de veehouderij te gebruiken.
De vierwielige AgXeed is zowel in de akkerbouw als in de veehouderij te gebruiken. © Frits Huiden

Er zijn al tweedehandsrobots op de markt. Een robot werd met 1.200 uur ingeruild voor een nieuwe. De inruil is door AgXeed klaargemaakt en doorverkocht aan een tweede gebruiker. Technisch is er nog weinig veranderd, behalve de plaats van de boordcomputer van onder de kap naar een plek voor de intercooler om oververhitting te voorkomen. Die updates worden gelijk bij alle verkochte AgBots doorgevoerd.

De combinatie is met bijna 8 ton eigen gewicht niet klein. Toch is de bodemdruk door de rupsen vanaf 0,25 kilo per vierkante centimeter minder dan van een trekker. De W3-driewieler is bovendien op de PneuTrac-banden van Trelleborg te zetten voor een grotere bandafdruk.


Uitdaging

‘De grootste uitdaging ligt bij gevogelte. Meeuwen en kraaien verliezen hun schuwheid en komen dichtbij. Ze gaan er niet op zitten, maar vliegen op, komen dichtbij en worden groter voor de sensoren. Het gevogelte activeert zo de Lidar-sensoren waardoor de robot inhoudt of stopt’, legt Voetberg uit.

Die Lidar-sensoren zijn nodig voor de veiligheid. Vogels verjagen is lastig door gewenning bij de dieren en het motorgeluid dat moet worden overstegen. De enige remedie is digitale identificatie via camera’s en kunstmatige intelligentie. Voetberg: ‘Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het zeker niet. Dus daar ligt nog een uitdaging, zeker met voorjaarswerk of in de tarwestoppel.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    22° / 14°
    20 %
  • Maandag
    23° / 12°
    10 %
  • Dinsdag
    25° / 11°
    0 %
Meer weer