'Markt vraagt om andere positionering biologisch'
De biologische markt vraagt om een herziening van de producten. Van 'gezond en groen' naar 'kwaliteit en genieten', stelde professor Laurens Sloot van de EFMI Business School dinsdag bij een symposium in het Utrechtse Doorn. 'Dan kan de bereidheid om te kiezen voor biologisch groeien.'
Door inflatie zijn consumenten volgens Sloot meer promotiegericht geworden. 'Biologisch heeft daardoor een lastigere positie', zei hij tijdens het symposium 'Kansen en uitdagingen voor biologische marktontwikkeling', georganiseerd door biologische slagerij de Groene Weg.
Het verhaal van onderzoeker Suzanne de Bakker van de Hogeschool Utrecht sloot aan bij het betoog van Sloot. Zij ging in op gedragspsychologie en consumentengedrag: hoe verleid je kopers tot duurzamere vleesconsumptie? 'Consumenten associëren biologisch vlees met 'duur'. Om biologische keuzes te stimuleren, moeten we vóór het winkelbezoek al inzetten op positieve associaties.'
Volgens De Bakker moet er een sociale norm komen voor duurzame consumptie, te vergelijken met de veranderende norm ten opzichte van roken en alcohol. 'Campagnes die inspelen op persoonlijk gewin – wat levert het mij op? – werken beter dan een focus op het maatschappelijk belang.'
Op de winkelvloer werken afbeeldingen die de consument verleiden, oftewel nudges, positief om de consument aan te zetten tot duurzamere aankopen, geeft De Bakker aan. Dat blijkt ook uit onderzoek naar deze nudges, gefinancierd door De Groene Weg.
Gebrek aan data
Verder deelde onderzoeker Pim Mostert van Wageningen Livestock Research concrete voorbeelden van hoe levenscyclusanalyses (LCA's) inzicht geven in de milieu-impact van keuzes binnen de veehouderij. 'Voor de biologische sector is er een gebrek aan data voor een LCA-berekening. Zonder goede data over de biologische teelt van veevoer kunnen we de milieuprestatie niet betrouwbaar meten. Europese standaarden voor rekenregels en datakwaliteit zijn daarom hard nodig.'
Tijdens het symposium werd benadrukt dat samenwerking in de keten geen luxe is, maar noodzaak. De Groene Weg pleit voor een integrale aanpak, waarbij transparantie, kennisdeling en langetermijnpartnerschappen centraal staan. 'Verduurzaming is geen zaak van idealen, maar van keuzes maken en vasthouden. Transparantie en samenwerking zijn daarbij onmisbaar. Alleen dan kan de biologische (vlees)keten robuust groeien en bijdragen aan brede duurzaamheidsdoelen', aldus De Groene Weg-directeur Allard Bakker.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-

Kubota M6060
2016, P.O.A.
-

MERCEDES-BENZ MB TRAC 800
Gebruikt, P.O.A.
-

JOHN DEERE X127 ZITMAAIER (HIL) #692300
Gebruikt, € 3.950
-

John Deere 6110 (ZUI) #142431
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Beleidsmedewerker Boomkwekerij
Royal Anthos - Hillegom
Teamleider teelt
IBN - Schaijk
Technisch Specialist
Pater Bloembollen - Spierdijk
Internationaal Accountmanager
Schaap Holland BV - Biddinghuizen
Stagiair(e) Redacteur Akker- en Tuinbouw
Nieuwe Oogst - NL
Weer
-
Zondag10° / 6°95 %
-
Maandag11° / 7°70 %
-
Dinsdag11° / 7°70 %

















