Lidl steunt pilot regeneratieve landbouw van FrieslandCampina
Dertig melkveebedrijven werken mee aan een pilot van zuivelconcern FrieslandCampina, gericht op regeneratieve landbouw. Met ondersteuning van supermarktketen Lidl en het programma ReGeNL van het Nationaal Groeifonds zetten zij concrete stappen richting een landbouwsysteem dat bodemherstel, biodiversiteit en een toekomstbestendig verdienmodel voor de melkveehouder centraal stelt.
Het doel van de pilot is om een open toegankelijke standaard te ontwikkelen voor regeneratieve landbouw, waarbij de focus ligt op het meetbaar maken van de impact.
Het project heeft een looptijd van drie jaar. In het eerste jaar worden op maat gemaakte bedrijfsplannen ontwikkeld. In de twee daaropvolgende jaren worden de nieuwe werkwijzen geïmplementeerd en worden zowel de ecologische als economische resultaten gemonitord.
Betekenis veehouder
Melkveehouder André de Groot uit het Gelderse Laren is een van de deelnemers aan de pilot. 'De kern van de boodschap is om bewustwording te creëren in de kunst van het weglaten', licht hij toe. 'Hoe krijg ik zoveel mogelijk output uit zo weinig mogelijk input? Hoe zetten we de natuur zoveel mogelijk in het werk door bijvoorbeeld wisselteelt en vlinderbloemigen? Met daarbij de korte keten aan de voorkant: samenwerking tussen veehouder en akkerbouwer.' De Groot benadrukt: 'Met de buren de grondstoffen korter bij huis houden; die massa is nodig.'
In de komende zeven jaar gaat ReGeNL over de wetenschappelijke vorm van de transitie waarbij modellen worden getest. ReGeNL wil veel data opbouwen met niet alleen melkveehouders, maar ook akkerbouwers, varkenshouders en meerdere landbouwbedrijven. Het einddoel is om voor 2031 samen met duizend boeren de omslag maken naar toekomstbestendige landbouw. 'Regeneratieve landbouw is haalbaar en kansrijk voor boeren, het klimaat en de natuur', zegt stelt programmadirecteur Wouter-Jan Schouten van ReGeNL.
Met financiële steun van Lidl en kennis van FrieslandCampina is het doel om regeneratieve landbouw in Nederland als nieuwe standaard te maken. Om deze transitie mogelijk te maken, hebben melkveehouders toegang nodig tot kennis, begeleiding en een goed verdienmodel. De samenwerking in de keten tussen FrieslandCampina en Lidl moet dit stimuleren.
Geen nieuw keurmerk
Geruchten over een nieuw keurmerk kunnen van tafel, zegt Erik van den Hoogen, directeur marketing en inkoop van Lidl: 'Voor de klant is dit heel moeilijk. Dat we dit nu starten met elkaar, heeft niets te maken met wat we willen vertellen aan de klant. Naast keurmerken als On the way to PlanetProof en één ster Beter Leven willen we niet nog een melkstroom of keurmerk toevoegen. We willen onze verantwoordelijkheid nemen om te laten zien dat boeren met dit initiatief aan de slag gaan.'
Gestreefd wordt naar langetermijnrelaties en semitransparantie in de keten waarbij iedereen in de keten iets moet verdienen. 'Maar een boer kan niet groen denken en rood staan', zegt melkveehouder De Groot.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners



Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kuhn GF 17012 schudder
Gebruikt, € 34.000
-
Valtra T234D
Gebruikt, P.O.A.
-
Farmtrac Tractor, compact Overig (WD) #39432
Gebruikt, € 20.144
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker Sherpa (HA) #28791
Gebruikt, € 15.950
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Vrijdag17° / 4°0 %
-
Zaterdag19° / 6°0 %
-
Zondag19° / 8°20 %