Stikstofclaim vindt generieke doelstelling niet nodig

Met zones van 250 meter rondom overbelaste natuurgebieden geeft het kabinet aan dat maatregelen buiten die grens geen verlaging van de depositie opleveren. Dat is positief, stelt stichting Stikstofclaim. Kritisch en negatief is de stichting over de voorgestelde emissiedoelsturing per bedrijf en de generieke emissiereducerende maatregelen.

Stikstofclaim+vindt+generieke+doelstelling+niet+nodig
© niels de vries

Volgens stichting Stikstofclaim kunnen de door het kabinet voorgestelde verbeteringen, het vervangen van rekenmodel Aerius, het invoeren van een rekenkundige ondergrens van 1 mol en het wetenschappelijk toetsen van de droge (en volgens Stikstofclaim ook de natte) depositie positief uitwerken. 'Ook kunnen de plannen ertoe bijdragen dat legalisatie van PAS-melders en interimmers – voor zover nog vereist – gerealiseerd kan worden.'

Verder staat in de plannen dat het kabinet bij regionaal maatwerk stroken wil instellen van 250 meter rondom overbelaste hexagonen. Daarmee erkent het kabinet dat stikstof uitsluitend tot 250 meter afstand van een bron tot significante depositie kan leiden.

'Buiten deze grens dus niet', benadrukt Stikstofclaim. 'Daarmee erkent het kabinet ook dat de huidige grens voor ammoniak van 25 kilometer bij berekening door het Aerius-model onjuist is en dat deze moet worden teruggebracht tot maximaal 250 meter.'

In de ogen van Stikstofclaim is het spoedig vervangen van het rekenmodel dan ook een goede stap. 'Het is ongeschikt voor individuele vergunningverlening. Het ontwikkelen van een alternatief voor de kritische depositiewaarde en het verbeteren van de natuurdoelanalyses verlegt de huidige eenzijdige focus op stikstof naar meer verschillende drukfactoren op de natuur. Dit is een verstandige en terechte inzet', aldus de stichting.


Doelsturing per bedrijf onhaalbaar

Ronduit kritisch en negatief is Stikstofclaim over de voorgestelde emissiedoelsturing per bedrijf en de generieke emissiereducerende maatregelen. Waar emissiereductie in de nabije omgeving van stikstofgevoelige habitats zinvol is, zijn generieke maatregelen op grotere afstand van deze gebieden in de ogen van de stichting 'volstrekt zinloos'. 'Zowel voor het effect op de natuur als voor de vergunningverlening hebben ze geen enkel nut.'

De pogingen om te komen tot bedrijfsspecifieke doelsturing zijn daarbij in veel bedrijfstypes niet meetbaar, niet haalbaar en niet handhaafbaar. Stikstofclaim: 'Er zijn in de afgelopen dertig jaar al verschillende mislukte instrumenten ontwikkeld. De keuze van het kabinet om stikstofreductiepercentages op te nemen in de wet vinden wij onbegrijpelijk.'

Volgens Stikstofclaim wil het kabinet immers de wetgeving aanpassen en niet meer sturen op de kritische depositiewaarde, maar op daadwerkelijke monitoring van de staat van de natuur. 'Daardoor wordt het opnemen van stikstofemissiereductiepercentages in de wet overbodig. Het kabinet is hiermee inconsequent.'

Stikstofclaim is, ondanks de forse kritiek op een paar onderdelen, van mening dat ministers Femke Wiersma en Mona Keijzer zich enorm hebben ingespannen om te komen tot een startpakket dat hoop en perspectief kan bieden aan ondernemers in alle economische sectoren en boeren.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Weer

  • Dinsdag
    22° / 6°
    10 %
  • Woensdag
    24° / 9°
    10 %
  • Donderdag
    25° / 10°
    20 %
Meer weer