Nederlander kiest in mei en juni massaal voor aardbeien

De aardbei is meer en meer te zien als een 'voorjaarskoninkje' in plaats van een zomerkoninkje. Zomerkoninkje – vernoemd naar het seizoen waarin de aardbeien groeien – dekt allang niet meer de lading, bevestigen consumptiecijfers van GroentenFruit Huis.

Nederlander+kiest+in+mei+en+juni+massaal+voor+aardbeien
© Marcel Berendsen

In de factsheet 'aardbei in beeld' van GroentenFruit Huis valt te zien dat de Nederlander in mei en juni massaal kiest voor aardbeien. Deze twee maanden zijn goed voor 40 procent van de totale jaaraankoop. In het voorjaar van 2022 zijn de meeste aardbeien gekocht in week 20, van 16 tot 22 mei.

Door de opkomst van de glasteelt steeg vooral de consumptie in het voorjaar de afgelopen vijf jaar fors. Verder is in de factsheet te zien dat door de hogere energieprijs in 2023 het winteraanbod van Nederlandse aardbeien nog kleiner is geworden dan dat het al was.



Het aanbod van Nederlandse aardbeien was vanaf week 1 tot en met week 20 dit jaar al duidelijk kleiner dan een jaar geleden. Door een hoge energieprijs startten telers later met de teelt onder glas. Zo was in de Nederlandse supermarkten in de eerste twintig weken van dit jaar 51 procent van de waargenomen aardbeien van Nederlandse herkomst. In 2022 lag dat percentage nog op 70 procent, blijft uit informatie van Roamler. Het aandeel Spaanse aardbeien groeide van 20 naar 41 procent.


De Nederlandse productie van aardbeien in de vollegrond lag met 21 miljoen kilo in 2010 op hetzelfde niveau als de productie onder glas. Twaalf jaar later, in 2022, had de glasproductie een aandeel van 77 procent. Dat komt neer op een oogst van 67 miljoen kilo onder glas en 20 miljoen kilo van de vollegrond.

De aardbeienteelt onder glas is vooral vanaf 2019 flink uitgebreid. De totale Nederlandse afzet van aardbeien, dus binnenlandse teelt en import bij elkaar, bedroeg het afgelopen jaar 106 miljoen kilo. Hiervan is met 42 procent het grootste deel op de binnenlandse markt afgezet. Verder zijn Duitsland (16 procent) en België (13 procent) belangrijke afzetkanalen.



Tot slot is in de factsheet te zien dat de aardbei populair is in alle leeftijdscategorieën. Zo'n zeven op de tien consumenten jonger dan 30 jaar koopt aardbeien, tegenover ruim 80 procent van de 65-plussers. Maar de verschillen zijn niet groot, blijkt uit de data van marktonderzoeksbureau GfK. Overigens zijn Duitsers nog gekker op aardbeien. Bij de oosterburen wordt per persoon gemiddeld 3,3 kilo aardbeien per jaar gegeten.



Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    17° / 6°
    20 %
  • Dinsdag
    21° / 10°
    60 %
  • Woensdag
    23° / 12°
    50 %
Meer weer