Eieren van Albert Heijn worden Beter voor Natuur & Boer

Supermarktketen Albert Heijn gaat met legpluimveehouders voor het ei-assortiment samenwerken binnen Beter voor Natuur & Boer. Deze eieren liggen in het najaar in de winkels.

Eieren+van+Albert+Heijn+worden+Beter+voor+Natuur+%26amp%3B+Boer
© Lé Giesen

Albert Heijn maakt samen met de pluimveehouders langlopende afspraken over het verbeteren van dierenwelzijn, natuur en het verdienmodel van de boer. De afspraken zijn samen met de pluimveehouders bepaald.

Zo gaan de pluimveehouders witte kippen houden die witte eieren leggen. Deze kippen eten minder, wat leidt tot een relatief lagere CO2-uitstoot. Voor het creëren van meer biodiversiteit op het erf wordt de uitloop kruidenrijk ingezaaid en wordt extra beplanting aangelegd. Hiervoor vergoedt Albert Heijn de kosten. In de stallen leven minder kippen, waardoor ze 15 procent meer ruimte hebben om te scharrelen.


Verdienmodel

Een belangrijk onderdeel van Beter voor Natuur & Boer is het verdienmodel. Met de pluimveehouders van legkippen ziet het verdienmodel er tweeledig uit: een open kostprijs (50 procent) en een marktprijs (50 procent) en is er een minimaal gegarandeerd inkomen op basis van het openprijsmodel. Daarnaast betaalt Albert Heijn voor alle investeringen die zij doen in verduurzaming.

Albert Heijn heeft met 450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 vleespluimveehouders en 360 groente- en fruittelers in Nederland al een exclusieve samenwerking.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 4°
    10 %
  • Zaterdag
    11° / 4°
    10 %
  • Zondag
    13° / 7°
    5 %
Meer weer