Proefrit: Kioti HX toont zich een complete boerentrekker

Het Zuid-Koreaanse Kioti is via importeur Pols in Zuidland bekend van compacte trekkers. Van de drieduizend Kioti's die jaarlijks in Europa worden verkocht, gaat een derde via de Zuid-Hollandse importeur naar de Benelux, Engeland, Frankrijk en Zwitserland. Het brede gamma begint bij trekkers met hydrostaat en maaidek van 22 pk tot viercilinders van 115 pk.

Proefrit%3A+Kioti+HX+toont+zich+een+complete+boerentrekker
© Frits Huiden

Kenmerkend voor Kioti is dat vrijwel alles zelf wordt gemaakt. Er zijn dus een Kioti-motor, -transmissie, -vooras, -hef, -elektronica en voorladers. Alleen een fronthef wordt ingekocht, en wel bij het Nederlandse Zuidberg. Problemen met moeilijk verkrijgbare onderdelen zijn er niet, want de distributeur heeft alles op voorraad en Kioti heeft een eigen ondersteunende vestiging op de Maasvlakte. De verbinding met Nederland is er dus.

Met de introductie van deze HX-serie toont Kioti zich een volwaardige boerentrekker, blijkt uit een proefrit in Zuidland. De opvolger van de PX bestaat uit vijf modellen die nu met viercilinderblokken tot 140 pk reiken. In transport en aftakaswerk is er een boost van 10 procent. In plaats van een 3,4 liter Doosan-motor ligt er nu een 3,8 liter-Kioti onder de nieuw gestylede motorkap.

De motor is van alle technieken voorzien om de Stage V-emissienorm te halen: DOC, DPF en EGR. Deze zijn netjes geïntegreerd onder de kap. Dus geen dikke filters in de uitlaat, maar vrij zicht rondom.

Alle componenten worden zelf gemaakt dankzij een eigen gieterij

Opvallend is de bredere, ruimere cabine met vijf stijlen. Er is zelfs plaats voor een bijrijder met gordel en officiële homologatie. Het stuur boven het deels digitale dashboard is niet alleen horizontaal te verstellen, maar ook verticaal. Op de armleuning zijn hef, handgas en powershift te bedienen.


De powershiftknoppen zijn zowel in de armleuning, groepenpook als op de joystick te bedienen.
De powershiftknoppen zijn zowel in de armleuning, groepenpook als op de joystick te bedienen. © Frits Huiden

Naast de Hi/Lo-transmissie is er nu op de zwaarste modellen een 32V/32A-bak met acht powershifttrappen en een automaatstand die schakelt op toerental. Verdere automatiek als bijvoorbeeld schakelmoment, schakelbereik of wegrijversnelling is er niet. Een grote pook in de zijconsole schakelt de drie groepen en een tweede pook schakelt de kruipbak. Dat houdt Kioti interessant voor boom- en groentetelers.

Belangrijk: de powershift die op drie plaatsen is te schakelen –?armleuning, pook en voorladerjoystick – werkt heel gladjes. Ook onbelast. De omkeershuttle links van het stuur mag nog iets worden gekalibreerd, maar ook daarbuiten is de Kioti een fijne trekker om mee te werken.


Geen portaalvooras

Met de HX is Kioti ook afgestapt van de portaalvooras. Hiermee verliest de toch al scherp draaiende trekker enkele graden stuuruitslag, maar het verbetert de bodemvrijheid bij de wielflens. Belangrijk voor telers die met hoge cultuurwielen of op grotere spoorbreedte rijden.

Voor de drietoerige aftakas (540, 750 en 1.000) is er automatiek die op de hef schakelt en is bij te stellen met het elektronische toerental. Door de midmount-hydrauliekventielen naar de achterbrug te trekken, zijn er vijf mechanische ventielen achterop te bedienen. Twee via de voorladerjoystick.


© Frits Huiden

Een prijs voor de 140 pk-uitvoering is er nog niet, maar de 120 pk sterke HX1201 kost zo'n 75.000 euro exclusief btw. Zoals bij meer Aziatische merken blijft daarmee ook de investering relatief bescheiden.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    17° / 8°
    20 %
  • Donderdag
    12° / 7°
    20 %
  • Vrijdag
    12° / 9°
    70 %
Meer weer