Prijzenmonitor appel en peer voor eerlijke en stabielere prijs teler

In navolging van varkensvlees, kippenvlees en eieren is een prijzenmonitor ontwikkeld voor hardfruit. Het belangrijkste doel is een eerlijke en stabielere prijs voor de telers. Het is een initiatief van LLTB en ZLTO en krijgt financiële steun van provincie Limburg.

Prijzenmonitor+appel+en+peer+voor+eerlijke+en+stabielere+prijs+teler
© Bram Becks

De prijzenmonitor is een instrument om inzicht te krijgen in de prijs van agrarische producten van de boerderij tot aan de kassa. Een aantal fruittelers uit Brabant, Limburg en Zeeland nam deel aan een klankbordgroep, waarbij de monitor is gepresenteerd en bediscussieerd. Daarbij is onder andere besproken om ook de kostprijsstijgingen voor de teelt van appels en peren in kaart te brengen en prijzen voor verschillende rassen uit te werken.

'Met de prijzenmonitor willen we ondernemers faciliteren om inzicht te krijgen in de keten waarin zij opereren en op deze manier helpen hun positie te verstevigen', zegt LLTB-bestuurder en fruitteler Susanne Görtz. 'Fruittelers krijgen nu recente prijsinformatie in handen om echt het gesprek met hun afnemer aan te gaan over een eerlijke prijs, langdurige samenwerking en verduurzaming van de keten.'


Kostprijs loopt op

Hardfruitteler Roger Wouters uit Reijmerstok merkt dat ondernemers in de knel kunnen komen als de kostprijs blijft oplopen. 'Graag wil ik investeren in plantgezondheid en het terugbrengen van middelengebruik. De maatschappij vraagt dat ook van ons, maar ik loop als ondernemer het financiële risico dat ik graag afgedekt heb. De markt kent veel grijze gebieden waar je geen zicht op hebt. Met een prijzenmonitor kun je het gesprek opnieuw aangaan met afnemers.'

'Fruittelers krijgen recente prijsinformatie om het gesprek met hun afnemer aan te gaan'

Connecting Agri & Food maakte in opdracht van LLTB en ZLTO zes prijsmonitoren. Bij de appelrassen gaat het om Elstar, Jonagold, Pink Lady en Kanzi. De brutomarge is bij de laatste twee rassen een stuk groter dan bij de Elstar en Jonagold. Bij de perenrassen is de brutomarge bij de veel minder verkochte Doyenne du Comice ook flink hoger dan bij de Conference die zo'n 87 procent van de markt bestrijkt.


Ruimte om inkoopprijs te verhogen

Eén retailer heeft de gegevens van de in- en verkoopprijzen voor de prijzenmonitor verstrekt. Van tien supermarktketens zijn de consumentenprijzen in maart 2022 in beeld gebracht. De prijsverschillen lopen sterk uiteen. Zo kan een Pink Lady-appel op een schaal verpakt bij de ene supermarkt 30 cent kosten door een promotiecampagne en bij de andere 85 cent. 'Dat betekent dat er ruimte in de markt is om de inkoopprijs te verhogen', redeneert Peter van Balkom, projectleider bij Connecting Agri & Food.

Fruittelers zien de kosten van met name brandstof en arbeid snel stijgen. Daarnaast zijn weersinvloeden op de productie groot en duurt het een aantal jaar voordat een nieuwe teelt ook goede opbrengsten genereert. Volgens Van Balkom werken een aantal retailers al met een prijssysteem waarbij ze een plus op de inkoopprijs kunnen geven voor de extra inspanningen die de telers leveren op het gebied bij verduurzaming.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    14° / 6°
    70 %
  • Donderdag
    14° / 5°
    40 %
  • Vrijdag
    16° / 5°
    20 %
Meer weer