Bio-uienteler Snippe: 'In de verbinding met de klanten zijn slagen te maken'

Een belangrijke mijlpaal voor WeGrowOrganic in Zeewolde was de oplevering van een schuur met kantoorruimte. En vooral heel veel ruimte voor de bewaring van uien en andere producten en de verwerking en verpakking ervan onder gekoelde omstandigheden. Het bedrijf levert direct aan grote afnemers, zonder tussenhandel.

Bio%2Duienteler+Snippe%3A+%27In+de+verbinding+met+de+klanten+zijn+slagen+te+maken%27
© Jorg Tönjes

De opening van de nieuwbouw is voor Wouter Snippe de afronding van een lang traject. Droom van hem en Thijs Geerse was om een bedrijf op te bouwen dat de afnemers van bio-uien en andere producten direct kan beleveren. Ze leveren hun eigen product en dat van andere biotelers tussen 'De Wadden en België'.

Samenwerking is volgens Snippe belangrijk om de telers een goede prijs te geven, terwijl de consument voor een redelijke prijs een biologisch product kan kopen.

Aan tafel in het nieuwe kantoor, dat nog deels moet worden ingericht, blikt de ondernemer terug op de geschiedenis van de Flevolandse familiebedrijven die nu samen WeGrowOrganic vormen. 'De familie Geerse begon hier in 1983. Wij zaten eerst dichter bij Almere en zijn in 1987 verplaatst naar de Dodaarsweg in Zeewolde, toen de stad groeide. Zo werden we buren.'

Punt van zorg is dat er veel teelt bijkomt, dus is verandering bij de consument nodig

Wouter Snippe, biologische uienteler in Zeewolde

Snippes ouders schakelden in 2001 om naar biologisch. 'Eerst werkten ze ook samen met de familie Middelkamp. Zij zijn biologische telers geworden in Canada. Thijs en ik zijn nu de eerste generatie die altijd bio waren.'

Snippe en Geerse 'denken biologisch'. Daarbij hoort het samen vormen van een kringloop. 'Daarom werken we bijvoorbeeld samen met mijn broers, die biologische groenten telen en biomelkvee hebben. Voor de ene kunnen we groenten telen, voor het vee kunnen we mais en graan telen en de restanten van pompoenen en bieten gaan naar de koeien.'

Beide ondernemers vullen elkaar goed aan. Geerse is de technische man met een opleiding in de mechanisatie. Hij studeerde Landbouwtechniek in Wageningen. Snippe is juist in de markt gespecialiseerd met een opleiding Tuinbouw en Ondernemerschap aan de HAS in Dronten.

Specialistische kennis

'Vorig jaar hebben we onze bedrijven helemaal samengevoegd. We hebben die specialistische kennis van elkaar nodig', stelt Snippe. 'In de biologische sector moet je vooruitdenken, want we moeten problemen voorkomen in plaats van later oplossen. Zo werkt deze manier van produceren.'

In techniek kan biologisch volgens Snippe een goede kraamkamer zijn voor de duurzame teelt. 'Daar heeft de hele sector voordeel van. Qua teelt doen we het heel mooi en dat laten we graag zien aan de klanten. Met hen zoeken we de verbinding. Daar kan de handel nog slagen maken. We laten graag zien wat we hier hebben geïnvesteerd om kwaliteit te leveren en efficiënt te werken.'

Dankzij direct contact met de afnemers kan Snippe de ontwikkeling van de gewassen meteen aan hen laten zien. Door een-op-een met collega-telers contacten te onderhouden, is het mogelijk met partijen te schuiven op basis van oogsttijdstip en bewaarkwaliteit.

Groeiende interesse

In het buitenland groeit de interesse in biologisch. Daar komt bij dat de meeste Europese exportbestemmingen allereerst regionaal product afnemen. 'De 'exportwindow' voor het buitenland wordt daardoor kleiner, van april tot augustus. Wij zijn de volgende leverancier, als zij er daar doorheen zijn. We zijn lang niet altijd op de hoogte van hoeveel product ze in het buitenland hebben.'

Een grote faciliteit om snel mee te kunnen leveren is van belang en later in het seizoen moet er nog bewaarbaar product zijn. Om die producten zo vers mogelijk bij de afnemer te krijgen, verwerkt en verpakt WeGrowOrganic onder gekoelde omstandigheden. Voor bioproduct is dat des te belangrijker, want kiemremmers zijn in die keten niet toegestaan.


De medewerkers sorteren uien waarvan de maten in de lijnen 2, 4 en 5 de bewaring ingaan. Geen kisten bij 1 en 3, want die gaan direct naar de verpakkingslijn.
De medewerkers sorteren uien waarvan de maten in de lijnen 2, 4 en 5 de bewaring ingaan. Geen kisten bij 1 en 3, want die gaan direct naar de verpakkingslijn. © Jorg Tönjes

'We bewaren bij een halve graad Celsius. En om het vochtgehalte in de cel niet op te laten lopen, rustten we de bewaring uit met een condensdroogsysteem. Als je een ui die zo koud is uit de schuur haalt, vormt zich direct condens. Vandaar dat we geconditioneerd verwerken en verpakken.' Alles gaat de vrachtauto in zonder tussendoor te zijn opgewarmd.

Snippe merkt dat meer telers in de buurt omschakelen naar biologisch. 'Voordeel voor ons is dat we ons overvolume kunnen delen met collega-telers. We maken afspraken met hen. Ze kunnen ook in Zeeland zitten of ergens in het noorden van het land.'

'Telen waar vraag is'

Twintig jaar ervaring in de bioteelt maakt het mogelijk om kennis te delen met de collega-telers. Geerse en Snippe kunnen daarnaast machines met ze delen om te zaaien, te schoffelen of ander werk op het land te doen. De samenwerking met de andere telers sluit aan bij de gedachte dat WeGrowOrganic wil 'telen waar de vraag is'.

Snippe hoopt dat de consument de groei in biologisch gaat omarmen. 'Daar maken we ons weleens zorgen over. Er komt veel teelt bij, dus is er verandering van de consument nodig. Die moet het gaan afnemen. Daar ligt onze missie.'

WeGrowOrganic is geen consumentenmerk. Het richt zich op de supermarkten die biologische producten onder huismerk brengen. Door direct zaken te doen, haalt het bedrijf de tussenhandel uit de keten. Richting de afnemers wil Snippe transparant zijn. De specialisatie op biologisch is een garantie voor de afnemers dat er geen ander product kan mengen met de partijen. 'Ons visitekaartje is dat we alleen bio doen en dat blijft zo.'

Goed verhaal

Richting consument wil WeGrowOrganic een goed verhaal hebben. De ondernemers willen een aanspreekpunt zijn voor landelijke media en de kansen benutten dat goede verhaal te vertellen. Tijdens het open huis van 10 en 11 juni sprak directeur Michael Wilde van de biologische ketenorganisatie BioNext. Snippe vat zijn verhaal samen: 'Als telers moeten we een goed product voor een goede prijs maken en een goed verhaal erbij vertellen.'

Bio heeft een meerprijs nodig. WeGrowOrganic wil daar wel bij aantekenen dat die kan worden beperkt door efficiënt te produceren en verwerken. Snippe denkt dat een redelijke prijs een extra impuls voor de biomarkt kan zijn. 'Daar moeten we met zijn allen in investeren. We moeten het speculatieve element eruit halen door een directe lijn met afnemers te hebben en een vaste band op te bouwen.'

Het matchen van vraag en aanbod doet Snippe al met een grote groep van dertig telers. Ze volgen samen het gewas en hebben een duidelijke indruk van de kwaliteit en maat. Bewaarbaarheid testen ze met een 'hot box'. 'Daarin kan je een versnelde indruk krijgen van het bewaarproces. Je ziet dus direct of de uien goed bewaarbaar zijn.'

Rustige partijen bewaarbaar

De rustige partijen zijn bewaarbaar. Meestal groeit zo'n ui op de zwaardere percelen. Op de lichtere gronden zijn de uien vroeger, maar korter houdbaar. 'Die passen we in voor de vroege leveringen. Wij hebben zelf tragere grond', legt Snippe uit.

Meeldauw is een lastige schimmelziekte in uien. Biotelers gebruiken tegenwoordig resistente uien. In aardappelen werken ze grotendeels met phytophthoraresistente rassen.

Snippe: 'Bij uien is de omschakeling naar meeldauwresistente rassen gemakkelijker, omdat daar niet zo'n traditie in rassen bestaat als in aardappelen. Bij de ui kijkt de afnemer naar de kleur en of hij vanbinnen gezond is. De zaad- en pootgoedleveranciers Bejo en Agrico waren aanwezig op onze open dag.'

Kunststof verpakking

Een probleem bij de verpakking van uien is dat de netjes met metalen clips moeilijk recyclebaar zijn. Daarom gebruikt WeGrowOrganic nu netjes die helemaal van kunststof zijn. Aan de onderkant en bij het label naait de machine ze met hetzelfde materiaal dicht. Het is volgens Snippe een betere manier van verpakken dan met karton en folie, want die twee materialen samen zijn moeilijker te recyclen dan enkel plastic.


Een kunststof netje zonder metalen clips is veel beter recyclebaar.
Een kunststof netje zonder metalen clips is veel beter recyclebaar. © Jorg Tönjes

Wat in 2016 als samenwerking tussen Geerse en Snippe begon, is uitgegroeid tot een voorbeeld van transparant ondernemen, zegt Snippe. De korte keten past goed bij de Europese boer-tot-bordstrategie.

WeGrowOrganic bracht de keten van teelt tot eindafnemer onder één dak. De levering kan rechtstreeks en jaarrond naar Nederlandse en Europese afnemers. De oriëntatie op Europa past bij de biologische onderneming. Duitsland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië zijn de belangrijkste afnemers.

Thijs Geerse en Wouter Snippe van WeGrowOrganic
Thijs Geerse en Wouter Snippe van WeGrowOrganic © Jorg Tönjes

Bedrijfsgegevens

Naam:
WeGrowOrganic
Eigenaars: Thijs Geerse en Wouter Snippe
Bedrijf: Biologische akkerbouw en vollegrondsgroenten, bewaring, verwerking en opslag
Grootte: 3.500 kisten bewaring, ongeveer 400 hectare teelt
Bouwplan met gele en rode uien, rode bieten, wortels, pompoenen, tafelaardappelen, pastinaak, knolselderij, wortelpeterselie, knoflook en sjalot.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer