Rabobank toont CO2-uitstoot van aankopen

Rabobank gaat klanten tonen hoeveel CO2-uitstoot hun aankopen veroorzaken. Vanaf vandaag krijgen duizend rekeninghouders de nieuwe service Carbon Insights in de app van de bank.

Rabobank+toont+CO2%2Duitstoot+van+aankopen
© Albert Heijn

Met Carbon Insights zien klanten hoeveel CO2-uitstoot elke uitgegeven euro veroorzaakt. Rabobank wil op die manier het bewustzijn rondom klimaatverandering vergroten. Na de zomer moet de applicatie beschikbaar worden voor alle particuliere klanten.


Betalingen worden door de app over verschillende bestedingscategorieën verdeeld, zoals boodschappen, vervoer, kleding en vakantie. 'We weten natuurlijk niet precies wat iemand in de supermarkt koopt, dus de CO2-uitstoot die je ziet is een inschatting' legt Fadoua Ajjaji uit. Zij gaat bij Rabobank over de nieuwe functionaliteit. 'Wel kunnen klanten in de app aangeven of ze vlees eten en of ze een auto hebben, zodat de berekening nauwkeuriger wordt.'


Ban

Consumenten maken volgens Ajjaji dagelijks zo'n 35.000 keuzes. Ze weten lang niet altijd hoe groen die keuzes zijn. 'In de supermarkt zie je weliswaar waar de bananen vandaan komen en als je een treinreis boekt, weet je ongeveer hoeveel CO2 je daarmee uitstoot.'

Maar van veel uitgaven die we doen, weten we volgens haar niet wat de totale impact is op het klimaat. 'En dat terwijl het geld dat we uitgeven een belangrijk onderdeel is van de klimaatoplossing. Dat is een gemiste kans, want inzicht is de eerste stap naar het maken van duurzamere keuzes.'


Duurzame boeren

Met de Carbon Insights-applicatie kunnen consumenten via hun koopgedrag een bijdrage leveren aan de vermindering van de CO2-uitstoot, zegt Barbara Baarsma, ceo van de Rabo Carbon Bank. 'Met Carbon Insights maken we consumenten onderdeel van de oplossing, net zoals we dat met duurzaam werkende boeren doen die door koolstofopslag in hun land carbon credits kunnen realiseren.'

Consumenten kunnen bijvoorbeeld door andere, minder carbon intensieve voedselkeuzes te maken supermarkten motiveren om meer duurzame producten in de schappen te leggen, aldus Baarsma. Greenpeace Nederland noemt het initiatief van Rabobank een 'rookgordijn'. De milieuorganisatie vindt dat de Rabobank beter haar investeringen in met name de veehouderij in lijn moet brengen met de klimaatdoelen van Parijs.

'Als het Rabobank menens is met het klimaat, dan passen ze hun eigen investeringen aan in plaats van de klimaatkeuzes bij de individuele consument neer te leggen', zegt Dewi Zloch, campagneleider Klimaat en Energie bij Greenpeace tegen het ANP.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer