%27Love+your+people+like+your+crop%27
Column
© Glastuinbouw Nederland

'Love your people like your crop'

Glastuinbouw Nederland lanceert deze week de arbeidscampagne 'Love your people like your crop'. Verantwoordelijkheden en verplichtingen van werkgevers richting hun (internationale) medewerkers staan daarin centraal.

Het initiatief is gericht op ondernemers met als doel om bewustwording te creëren of te vergroten en waar nodig gedragsverandering te realiseren of faciliteren. De website trotsewerkgeversindekas.nl wordt het centrale platform. De aanleiding voor dit initiatief en het masterplan Internationale werknemers laat zich raden.

Corona heeft de positie van internationale werknemers onder het vergrootglas gelegd. Vaak werden negatieve voorbeelden ook gerelateerd aan de glastuinbouw, niet altijd terecht overigens. We hebben de Commissie Roemer diverse bedrijven laten zien waar ondernemers de inzet van internationale werknemers prima hadden geregeld, inclusief huisvesting via een erkend uitzendbureau.

Maar we weten ook dat zolang er uitzonderingen zijn, de media die weten te vinden. Dus als het nog beter kan, moeten we het beter doen. Glastuinbouw Nederland wil de ondernemersorganisatie zijn van bedrijven die hun medewerkers net zoveel aandacht geven als hun gewas, ongeacht land van herkomst.

'Als we met elkaar de excessen kunnen uitbannen, resteert een sector die als voorbeeld kan dienen'

Adri Bom-Lemstra, Voorzitter Glastuinbouw Nederland

Internationale werknemers zijn noodzakelijk voor de glastuinbouw. Dat feit brengt verantwoordelijkheden met zich mee waar ondernemers zich terdege van bewust moeten zijn. Als we met elkaar de excessen kunnen uitbannen, resteert een sector die als voorbeeld kan dienen van hoe het kan, hoe het moet. Daar kunnen de media dan ook niet meer omheen.

Daarnaast is de campagne een duidelijk signaal naar de politiek. De overheid mag eisen dat teeltbedrijven goed omgaan met hun medewerkers. Anderzijds verwachten we van de overheid dat wordt toegezien op misstanden en overtreders worden aangepakt.


Ook moeten overheden, politiek en Sociaal-Economische Raad (SER) beseffen dat de inzet van internationale werknemers voor een belangrijk deel is gestoeld op de seizoensarbeid op teeltbedrijven. Flexwerk is en blijft een kenmerk van de glastuinbouw.

Love your people like your crop, die boodschap gaan we nadrukkelijk uitdragen. Ondernemers mogen elkaar aanspreken op zaken die minder netjes zijn geregeld, maar primair moet elke werkgever zijn eigen verantwoordelijkheid nemen.



Weer

  • Vrijdag
    21° / 14°
    20 %
  • Zaterdag
    22° / 11°
    10 %
  • Zondag
    23° / 13°
    50 %
Meer weer