Euphorbia+fulgens+is+weer+helemaal+hip
Reportage
© Pim Mul

Euphorbia fulgens is weer helemaal hip

Kwekerij Luiten Flowers in Bleiswijk is gespecialiseerd in de teelt van de exclusieve najaarssnijbloem Euphorbia fulgens. Als aanvulling daarop produceert het bedrijf in het voorjaar matricaria, een soort kamille, en pioenrozen.

'Ik wil het bedrijf van mijn ouders over vijf tot tien jaar overnemen', zegt de 24-jarige Bart Luiten, mede-eigenaar van Luiten Flowers in het Zuid-Hollandse Bleiswijk. De jonge teler vertelt dat hij is opgeleid tot monteur en een tijd in de industrie heeft gewerkt.

'Bij nader inzien was dat niet wat ik me ervan had voorgesteld. Vijf jaar geleden was ik klaar met mijn opleiding en stond hier een kasje leeg. Mijn vader gaf me de ruimte om daar ranunculus en celosia te gaan kweken en dat beviel me stukken beter. Ik heb er veel van geleerd en ben in 2019 officieel in het bedrijf van mijn ouders gegaan.'


Matricaria

De hoofdteelt van Luiten Flowers is de snijbloem Euphorbia fulgens, die het bedrijf van september tot en met half december in vier kleuren levert. Als aanvulling daarop heeft het bedrijf sinds dit jaar van maart tot en met juni de matricaria, een soort kamille, in het assortiment.

Consument zou gat in blaadje moeten accepteren bij gebruik van biologische middelen

Bart Luiten, mede-eigenaar van Luiten Flowers in Bleiswijk

'Tot vorig jaar hadden we de Campanula champion als neventeelt, maar die leverde niet zoveel op', zegt Luiten. 'Op zoek naar iets anders tipte een vriend, die al dertig jaar matricaria teelt, mij dat daar veel vraag naar was en dat we elkaar daarin kunnen versterken.'


Chrysanten

Na komkommers en tomaten te hebben geteeld, stapte de familie Luiten in 1986 over op chrysanten. In 2002 begonnen de telers met de overschakeling naar euphorbia, een snijbloem die zich goed leende voor de teelt in een chrysantenkas. Omdat de teelt van euphorbia 26 weken duurt, zetten ze het eerste ingekochte stekmateriaal al in maart in de kas.

'Na drie weken toppen we de planten, zodat zich in de bladoksels nieuwe takken vormen', legt Luiten uit. 'Na elf weken herhalen we dat nog een keer, zodat we aan een plant meerdere takken krijgen met elk vijf tot zes bloemen.'


Vijf medewerkers inhuren

Voor het handmatige en arbeidsintensieve werk huurt de kwekerij ieder jaar dezelfde vijf mensen in. Luiten: 'Dat is misschien wat duurder dan losse uitzendkrachten, maar ze weten wat ze moeten doen en spreken allemaal Nederlands.' De kwekerij heeft een transportband om de bloemen na het oogsten te vervoeren naar een machine die de bloemen op lengte afsnijdt, de onderste bladeren van de takken haalt en er bossen van maakt.


Het steksteken van Euphorbia fulgens begint in maart.
Het steksteken van Euphorbia fulgens begint in maart. © Pim Mul

In maart 2020 stortte de snijbloemenmarkt in. 'Om zo weinig mogelijk weg te moeten gooien, zijn we toen begonnen met een kraampje aan de weg om onze bloemen te verkopen. Mijn moeder gaat dat dit jaar ook weer doen, vooral voor de verkoop van pioenrozen. Die staan in een kas die we in 2020 van een buurman hebben overgenomen en waarvan de planten wel tien jaar meegaan. De huisverkoop liep vorig jaar goed, vooral dankzij Facebook en Instagram. Daardoor kwamen er zelfs mensen uit Utrecht naar ons toe.' Desondanks is Luiten blij dat de zakelijke markt later in het jaar weer aantrok.


Boekettenvuller

Met hun bloemen richt de kwekerij zich vooral op het hogere marktsegment. 'Kwaliteit staat bij ons voorop. Daarom doen we van euphorbia en matricaria jaarlijks maar één teeltronde', zegt de ondernemer. 'De matricaria is een boekettenvuller. Dat geldt ook voor de euphorbia, maar dat is een wat exclusievere bloem. Van dat gewas zijn maar zes kwekerijen in Nederland, waarvan wij de grootste zijn. Via exporteurs gaat de euphorbia naar landen over de hele wereld. In het verleden had de bloem een wat oubollig imago, maar nu is hij weer helemaal hip, onder andere dankzij Bloomon, dat een van onze grootste klanten is.'


De productie van de matricaria loopt van maart tot juni.
De productie van de matricaria loopt van maart tot juni. © Pim Mul

Voor het verwarmen van de kassen gebruikt Luiten Flowers restwarmte van raffinaderijen in Rotterdam, die energiebedrijf Eneco aan dertig bedrijven levert. CO2 komt van OCAP in Schiedam. De kwekerij vangt regenwater op in een bassin en pompt in droge periodes grondwater op. Het bedrijf werkt zoveel mogelijk met biologische gewasbeschermingsmiddelen, vooral tegen trips, waarvan de euphorbia snel last heeft.


Gedragsverandering

'Vorig jaar is het ons voor het eerst gelukt om die volledig biologisch tegen te gaan. Uiteindelijk zijn biologische middelen beter, omdat plaaginsecten resistent kunnen worden tegen chemische middelen. Maar het vraagt ook een gedragsverandering bij de consument. Die zou moeten accepteren dat er weleens een gat in een blaadje zit.'

Het bedrijf heeft al jaren een MPS-A+-certificaat. 'Dat kost wel een paar honderd euro per jaar, maar helpt goed om op een rij te krijgen welke en hoeveel middelen je gebruikt', zegt de teler.


Handig overzicht

Luiten heeft weinig moeite met de digitaliseringseisen die Royal FloraHolland stelt, maar vindt dat een systeem als Floriday juist een handig overzicht biedt. 'Het stelt wat betreft werk niet zoveel voor en kost niet meer tijd dan het maken van een veilingbrief, zoals we dat vroeger deden.'


Verkoop snijbloemen vooral via veiling

Familiebedrijf Luiten Flowers is opgericht in 1924. Het meet 3 hectare, 2 hectare voor euphorbia en matricaria en 1 hectare voor pioenrozen. Naast Luiten en zijn vader heeft de kwekerij één vaste medewerker. De verkoop van euphorbia gaat voor 80 procent via de klok, van matricaria voor 95 procent. De productie is 2,5 miljoen bloemen per jaar. Omzetcijfers geven de kwekers liever niet prijs.

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    11° / 1°
    70 %
  • Vrijdag
    13° / 1°
    40 %
  • Zaterdag
    14° / 1°
    80 %
Meer weer