'Halveer de autostapel en sluit Schiphol'

Klinkt ridicuul, niet? Maar dan maak je pas echte slagen. Voor stikstof en klimaat.

%27Halveer+de+autostapel+en+sluit+Schiphol%27
© Fotopersburo Busink

Met de industriële revolutie door de fossiele brandstoffen kregen we welvaart, welzijn, hygiëne en een goede volksgezondheidszorg. We groeiden van 1 miljard mensen naar 7,7 miljard mensen in twee eeuwen tijd. Toen mijn pa in 1953 zijn rijbewijs haalde, waren er krap 200.000 auto's in ons land. De autostapel is verveertigvoudigd naar bijna 10 miljoen auto's. Dat is vooruitgang.

Mag iedereen zomaar een auto hebben? Ook al is het een hippe Tesla? Gaat het om bezit of gebruik? Zo'n ding staat de meeste tijd stil en is met veel energie geproduceerd. Moeten we alles maar hebben? Van mij mag het. Maar houden we dan rekening met alle consequenties?

We zijn veel meer energie gaan gebruiken met alle uitstoten van dien. We zijn zogenaamd efficiënt met al die techniek door machines en automaten, maar energie-efficiënt zijn we geenszins. In 2015 gebruikte de landbouw zes keer zoveel energie als in 1952 voor dezelfde 'output' volgens boerenwetenschapper Meino Smit. Dit soort onbalans is er niet alleen in de landbouw, maar in alle sectoren.

Het halveren van de veestapel is gemakzuchtige, luie politiek

Piet Hermus, akkerbouwer in Zevenbergschen Hoek

Het gaat om fysieke, fysische, chemische en biochemische wetmatigheden en natuurwetten. De mensenwensen dienen zich daaraan te plooien. We zouden ongeveer als amish moeten gaan leven om onze voetafdruk op deze aarde te compenseren, maar wie wil of kan nog terug in de tijd?

De natuur zorgt altijd voor evenwicht, vroeg of laat. Ik vermoed dat de mens dan aan een kort eind gaat trekken. De vraag is vervolgens hoe we gaan landen. Hard of zacht? Want landen zullen we. Hoe langer we wachten, hoe harder de landing. 'Er is geen oorlog of er schiet een soldaat over', luidt het gezegde en dus schat ik in dat er ondanks alles nog wel een plukje mensheid zal resteren.

In zo'n zwart scenario de keuze opperen tussen 'koeien of huizen' is het schetsen van een valse tegenstelling. Het halveren van de veestapel is gemakzuchtige, luie politiek. Jezelf progressief noemen wil niet zeggen dat je het bent. Halveer de autostapel en sluit Schiphol. Dan zet je een hoofdgerecht neer, niet slechts een amuse.

Of toch maar volop verder vliegen dan? Des te sneller grijpt de natuur in.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 1°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / -1°
    20 %
Meer weer