Innovatieve ideeën voor Houden van Koeien 2050

32 melkveehouders uit de regio's Noord-Limburg en Oost-Brabant hebben innovatieve ideeën voor het thema Houden van Koeien in 2050. Ze hebben zich met een vernieuwend concept voor hun bedrijf aangemeld voor de Dutch Dairy Challenge.

Innovatieve+idee%C3%ABn+voor+Houden+van+Koeien+2050
© Twan Wiermans

De komende weken bepaalt een selectiecommissie welke van de acht tot tien melkveehouders hun idee in honderd dagen, onder deskundie begeleiding, mag uitwerken tot een praktijkrijp initiatief.

Deze competitie is opgezet om melkveehouders in Noord-Limburg en Oost-Brabant perspectief te bieden. Doel is om ze binnen het thema 'Houden van Koeien in 2050' uit te dagen met innovaties of vernieuwingen te komen.

Uit de 32 aanmeldingen blijkt wel dat competitie voorziet in een behoefte. Het streven is om een extra verdienmodel te onderzoeken naast het hoofdinkomen dat veelal is gebaseerd op melkgeld. De organisatie mikte op dertig tot vijftig aanmeldingen. 'Dat we dit doel het eerste jaar al hebben gehaald, laat zien dat de melkveehouderij wil innoveren. Fantastisch', zegt Roger Engelberts, directeur van innovatiebureau Imagro en een van de initiatiefnemers.


Economisch en maatschappelijk perspectief

Praktijkinnovatie en ondernemerschap blijken volgens Engelberts de meest succesvolle weg naar een duurzame toekomst van de melkveehouderij. 'Zoeken naar waarde vanuit een economisch en maatschappelijk perspectief. De melkveehouderij levert een belangrijke bijdrage aan de gezondheid van mensen, aan welvaart en welzijn, maar dat wordt vaak niet betaald via de melkprijs.

De aanmeldingen zijn heel uiteenlopend. Van technische ideeën voor bijvoorbeeld duurzame stalsystemen tot oplossingen om stikstof te reduceren of een idee voor verbreding van het verdienmodel. Engelberts: 'Diversiteit is het beste dat de melkveehouderij kan overkomen. En veelkleurigheid blijft toch de kracht van de sector.'


Omschakelen door corona

Door corona is de organisatie genoodzaakt het programma anders vorm te geven dan aanvankelijk gedacht. 'Momenteel zijn we bezig om een hybride vorm van het innovatietraject uit te werken, waarbij zowel (kleinschalige) fysieke ontmoetingen als online-ontmoetingen zullen plaatsvinden', legt Engelberts uit. Voor de melkveesector is dat een extra uitdaging, want melkveehouders zijn over het algemeen niet gewend om uren in een online-overleg te zitten. De organisatie is ervan overtuigd dat dit geen belemmering hoeft te zijn voor het proces.

De challenge start half april met het '100-dageninnovatietraject'. Covid-19 staat de innoverende melkveesector niet in de weg. 'De ondernemers willen nu aan de slag. Dat heeft het leeuwendeel van de inschrijvers kenbaar gemaakt, die een voor een zijn nagebeld om hun inschrijving toe te lichten. Dat zegt genoeg over het ondernemende karakter van deze boeren', vertelt Erik Koldewey van innovatieorganisatie Courage trots.

De Dutch Dairy Challenge is ontstaan vanuit een gezamenlijke ambitie van vijf partijen: FrieslandCampina, Rabobank, ministerie van LNV, Courage en Imagro.



Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer