'Totaal non-actief op sociale media'

Vaak wordt mij gevraagd of ik geen website heb van mijn bedrijf. Ik snap de vraag, zeker van de mensen die op afstand van mij wonen. Als buitenlandse ondernemer zijn veel mensen nou eenmaal nieuwsgierig naar wat ik hier aan het doen ben en willen daar graag een beeld bij krijgen.

%27Totaal+non%2Dactief+op+sociale+media%27
© Hans Wesseling

Helaas ik moet die mensen teleurstellen. Sterker nog, ik ben eigenlijk totaal non-actief op sociale media. U zult mij niet vinden op Twitter, Instagram of Facebook. Laat staan dat ik video's post op YouTube. Of dit een bewuste keuze is, weet ik eigenlijk niet. Misschien ben ik ouderwets, voel ik me er niet comfortabel bij of wil ik er mijn tijd niet aan spenderen.

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde en zijn er veel agrariërs die het wel leuk vinden om te bloggen of vloggen. Zo zijn bijvoorbeeld de One Lonely Farmer, Millennial Farmer, South Sask Farmer en Mike Mitchell op YouTube te vinden. Vloggers waar ik zo af en toe weleens naar kijk. Elk met een ander type bedrijf en denkwijze die hun bijna dagelijkse bezigheden vol enthousiasme posten en hier grote getallen aan volgers mee hebben gecreëerd.

Wat is hun drijfveer? Is het een uit de hand gelopen hobby of zit er een educatieve gedachtegang achter? Ik denk een combinatie van beide of zelfs meer. Je moet er veel tijd in steken om een leuke video te posten. Bovendien moet je het juiste charisma hebben om je verhaal leuk te kunnen presenteren waardoor het aantrekkelijk wordt om naar te kijken of beter gezegd, naar te blijven kijken.

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde en zijn er veel agrariërs die het wel leuk vinden om te bloggen of vloggen

Hans Wesseling, akkerbouwer in Canada

Educatief is het zeker. Elke ondernemer heeft nu eenmaal zijn eigen sterke en zwakke kanten, waar we allemaal van kunnen leren. Als ervaringen worden uitgewisseld, dan hebben we er uiteindelijk allemaal baat bij, toch? Mocht een dag anders lopen dan gepland of om welke reden ook in het honderd lopen, dan heeft dit buiten een hoog kijkcijfergehalte ook een educatieve achtergrond.

Met veel volgers wordt de kans natuurlijk groter dat er zo af en toe wat kaf tussen het koren opduikt. Lieden die het leuk vinden om negatief commentaar te posten. Maar dit zal onze vloggers niet doen besluiten om ermee te stoppen, omdat het gros het gelukkig wel als leuk en positief ervaart.

Of de vlog educatief, promotie of gewoon entertainment is, doet er niet toe. We hebben allemaal de keuze om er wel of niet naar te kijken.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer