EasyLink+koppelt+kort+op+trekker
Achtergrond
© EasyLink

EasyLink koppelt kort op trekker

Een werktuig koppelen kan zwaar, gevaarlijk en vuil werk zijn. Diverse grote fabrikanten bedachten al een automatisch koppelsysteem. Leon Koppers ontwierp een slimme versie zonder tussenframe: de EasyLink.

Een automatisch koppelsysteem voor trekker en werktuig brengt comfort en veiligheid met zich mee. Een flinke aftakas met groothoekkoppeling is zwaar en vet en olie maakt snel vuile handen. Daarnaast is er beknellingsgevaar en moet je soms met z'n tweeën een machine aankoppelen. Logisch dat fabrikanten al ruim tien jaar geleden werkten aan automatische koppelsystemen.

Bijvoorbeeld GKN Walterscheid, Pöttinger en Fendt werkten rond 2008 aan het Powerlock-systeem. Valtra toonde in 2009 op de Agritechnica in Hannover de LH Autolink-fronthef. Met behulp van een camera waren hef, topstang en aftakas te koppelen. Beide systemen belandden in de ijskast door te weinig animo. Lemken en John Deere werkten aan een topstang die eenvoudig is te koppelen.


Oostenrijk

Uit Oostenrijk kwam het systeem van Agrat dat een vangdriehoek op zowel de machine als trekker gebruikte. De aftakas via een overbrenging en twee hydrauliekventielen koppelden automatisch. De Factorij in Biddinghuizen importeerde een vergelijkbaar systeem genaamd Gangl. Via ZHE in Heijningen is Farm Hitch verkrijgbaar.

De systemen voor één trekker en machine kosten tussen de 4.000 en 6.000 euro. Ondanks de voordelen staan de verkopen op een laag pitje. Niet iedereen hoeft vaak een machine om te koppelen en dus blijft de markt klein.


Volautomatisch koppelsysteem

In 2014 bedacht Leon Koppers uit Utrecht het volautomatische koppelsysteem EasyLink. Hij stak veel tijd in teken- en constructiewerk van een prototype dat uiteindelijk feilloos werkt. Koppers Project Support is een eenmans technisch ontwerp- en adviesbureau dat constructies en machines maakt voor de spoorwegbouw, transport en recyclingindustrie.


Leon Koppers bedacht het koppelsysteem EasyLink in 2014.
Leon Koppers bedacht het koppelsysteem EasyLink in 2014. © Frits Huiden

'Ik ben bij partijen geweest als Zuidberg, Sauter, Scharmueller, maar ook Lely en Agco. Iedereen zag de techniek zitten, maar kreeg het commercieel niet van de grond. Er was toen gewoon te weinig markt voor', zegt Koppers. Het project wordt pas doorontwikkeld als zich een partner meldt.


Geen tussenframe

Groot voordeel ten opzichte van eerdergenoemde systemen is dat de machine direct aan de trekker koppelt. Er is geen tussenframe dat trekker en werktuig verbindt. Dat voegt extra gewicht toe en vergroot dikwijls de afstand tussen trekker en werktuig. De gewichtsoverdracht maakt een machine dan zwaarder.


De EasyLink koppelt trekker en machine direct zonder tussenframe.
De EasyLink koppelt trekker en machine direct zonder tussenframe. © Frits Huiden

Aankoppelen gaat als volgt: de twee vanghaken van de hef koppelen traditioneel direct op de kogels van de machine. De aftakas van de machine staat met een bok op de grond. Een vangmuil aan de trekker schept deze hydraulisch op en drukt hem op een koppeling op de zesbaans aftakasstomp. Deze wordt in dezelfde beweging geborgd met een brede weerhaak. Dan is het de beurt aan een unit die topstang, hydrauliek en stroom koppelt.


Bijzondere topstang

In plaats van twee zijn er zes Multifaster-snelkoppelingen voor hydrauliek en een elektrastekker of acht hydrauliekkoppelingen. Het machinedeel kan zijdelings en verticaal bewegen. Het deel aan de trekker is hydraulisch te richten om de topstang te koppelen. Deze bijzondere topstang kan extreem ver inkorten, doordat de spindels van beide zijden in elkaar draaien zoals een telescopische hydrauliekcilinder. Zo blijft de machine kort op de trekker.


Door de spindels kan de topstang ver in- en uitdraaien en verloopt deze niet.
Door de spindels kan de topstang ver in- en uitdraaien en verloopt deze niet. © EasyLink

Eenmaal in de bek van het machinedeel borgt een hydraulische pen het geheel. Koppers berekende dat het systeem 35 ton last kan dragen waarmee het geschikt is voor de meest voorkomende vermogens. Voordeel van de topstang is dat er nauwkeurig is af te stellen en deze niet als een hydraulische topstang kan verlopen.


Gewicht

Het topstangdeel is met 40 kilo vrij zwaar en vraagt nog wat ontwikkeling, stelt Koppers. Alles is namelijk in een handomdraai te demonteren, dus is het gewicht van de componenten belangrijk. De andere delen wegen slechts 10 kilo.

Er is één pers- en retourleiding voor de bediening. Net als bij de andere systemen is het wel handig als alles aan de machine hydraulisch, elektrisch of via isobus wordt bediend. Uitstappen voor een steunpootje, ontgrendelingstouwtje of het koppelen van een bedieningskast doen afbreuk aan het comfort.


Kosten

Een set voor één trekker met drie machines zal zo'n 10.000 euro kosten. Koppers werkt ook aan een systeem om getrokken werktuigen als een giertank of opraapwagen te koppelen.



Bekijk meer over:

Weer

  • Zaterdag
    7° / -3°
    10 %
  • Zondag
    6° / -2°
    10 %
  • Maandag
    5° / 0°
    10 %
Meer weer