Gezond AH-model voor groente- en fruitsector

Albert Heijn (AH) versterkt de samenwerking met Nederlandse groente- en fruittelers. De supermarktketen ontwikkelt nieuwe 'Beter Voor Natuur en Boer'-programma's en werkt aan een gezond verdienmodel voor de telers.

Gezond+AH%2Dmodel+voor+groente%2D+en+fruitsector
© Haijo Dodde

In de groente- en fruitketen bouwt AH, samen met ruim tweehonderd vaste telers in Nederland, verder aan een duurzame teelt. Binnen het programma werken telers zoveel mogelijk samen met de natuur en zetten ze zich in voor het vergroten van de biodiversiteit en het verlagen van de klimaatimpact. Zo werken de telers aan een gezonde en vruchtbare bodem.

Bij AH staat de langdurige samenwerking centraal, naast afnamegarantie, eerlijke prijzen en compensatie voor duurzaamheidsinitiatieven. Telers kunnen daardoor met vertrouwen investeren in een duurzame bedrijfsvoering. Denk aan een goede vruchtwisseling, het zaaien van groenbemesters of het inzaaien van akkerranden met bloemen en kruiden door vollegrondstelers.


Compensatie voor exra inspanningen

De supermarkt legt de lat hoog als het gaat om versheid, kwaliteit en duurzaamheid. CEO Marit van Egmond van AH: 'Voor de extra inspanning die daarvoor nodig is, betalen wij de boeren en telers extra. Dat biedt hen zekerheid en continuïteit. In navolging van de succesvolle samenwerking in de zuivelketen zetten wij nu eenzelfde stap in de varkensvleesketen en onze groente- en fruitketen.'


De LTO-vakgroepen Akkerbouw en Vollegrondsgroenteteelt vinden het positief dat er een compensatie komt. 'Maar als de hoogte van de compensatie nog niet bekend is, valt er weinig over te zeggen. Naast de kosten kunnen ook de risico's toenemen. Daar moet je ook wat tegenover zetten', zegt LTO-bestuurder Jaap van Wenum.


Natuurlijke vijanden

De telers van tomaat, paprika, komkommer en zachtfruit bestrijden plagen nu al?zoveel mogelijk met natuurlijke vijanden, in plaats van met chemische gewasbeschermingsmiddelen. In het 'Beter Voor Natuur en Boer'-programma zullen AH en de telers meer initiatieven ontwikkelen om de impact op het klimaat te verlagen en de biodiversiteit te vergroten. Bijvoorbeeld door over te stappen op 100 procent groene stroom en insectenhotels bij iedere boerderij.

'We kennen onze telers en boeren al vaak van generatie op generatie. En we werken samen met hen via programma's aan ons assortiment en aan de toekomst', laat Van Egmond weten. 'We kopen onze producten al jaren zo dichtbij als mogelijk en zo ver als noodzakelijk in. Dat betekent dat het merendeel van ons assortiment uit Nederland komt.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer