Coöperatie Duinzuivel zet eigen kaas in de markt

Het verhaal van de Coöperatie Duinzuivel, die vorige week is opgericht, leest als een jongensboek. Een groep melkveehouders rondom de Loonse en Drunense Duinen nam het initiatief om melk lokaal af te zetten door er kaas van te laten maken. De eerste 600 kilo die ze maakten, was binnen no-time uitverkocht.

Co%C3%B6peratie+Duinzuivel+zet+eigen+kaas+in+de+markt
© Fotogalerie Angelique

Het avontuur begon twee jaar geleden, toen zes koeienboeren de koppen bij elkaar staken. Samen wilden ze op zoek naar een nieuw verdienmodel. 'Aangezien de Nederlandse melkveehouderij de laatste jaren van de ene crisis de andere crisis in rolde, groeide het besef dat het tijd werd voor een ander, beter toekomstperspectief', zegt melkveehouder Mari van Drunen uit Drunen, voorzitter van de coöperatie. 'Ook heeft de trend doorgezet waarbij consumenten inzicht willen in de herkomst van ons voedsel. Lokaal en duurzaam eten zijn onverminderd populair.'

Het plan was duidelijk: deze 'Duinboeren' wilden van eigen melk een eerlijk product maken om in de regio te verkopen. Ze kozen voor kaas. Eerder dachten ze ook na over kwark en yoghurt, maar dat leek ingewikkelder, onder andere vanwege de beperkte houdbaarheid. 'We wisten overigens niks van kaas maken, laat staan van kaas verkopen', lacht Van Drunen. 'Ik weet nog dat we bij een van de eerste bijeenkomsten melk gingen proeven en verrast waren dat de melk bij elk bedrijf anders smaakte.'


Ontdekkingsreis

De groep bestaat nu uit vijftien melkveehouders. 'Samen vonden we een goede kaasmaker. We hebben heel wat geproefd. Ondertussen leren we veel. Het is één grote ontdekkingsreis.'

We hadden niet durven dromen dat er meteen zoveel vraag naar zou zijn

Mari van Drunen, voorzitter Coöperatie Duinzuivel

Van Drunen legt uit dat de leden van de Coöperatie Duinzuivel niet zomaar kaas produceren om een boterham te verdienen. 'We geloven in het maken van een lokaal product waarbij je als boer ook iets extra's doet.'


Koeien buiten

De melkveehouders willen wat betekenen voor het landschap waarvan alle inwoners uit het gebied genieten. Zo zorgen de boeren voor weidegang voor hun koeien. Voor de coöperatievoorzitter betekende dat zelfs dat zijn koeien voor het eerst sinds tien jaar naar buiten gaan. 'Ik was voorheen overtuigd dat ik meer verdiende als ik ze binnenhield. Het was natuurlijk wennen, maar het gaat nu hartstikke prima.'

Ook stellen de coöperatieleden om toerbeurt hun bedrijven open en leveren ze bijvoorbeeld inspanningen voor natuur en biodiversiteit. Daar staat tegenover dat ze een meerprijs ontvangen voor de melk en diensten die zij leveren voor het landschap.


'Proeven is kopen'

De eerste kazen waren eind augustus 2020 klaar. De coöperatieleden hebben nu zo'n 600 kilo verkocht. 'We hadden niet durven dromen dat er meteen zoveel vraag naar zou zijn', zegt Van Drunen. 'Een bericht op sociale media was genoeg. De mensen die langskwamen, wilden proeven en allemaal meteen kopen. De ervaringen van collega-boeren zijn vergelijkbaar: proeven is kopen, zo simpel is het.'


De melkveehouders staan te kijken van de vele positieve reacties. 'We krijgen te horen dat de kaas een specifieke smaak heeft. Een klant zei laatst: 'Jullie hebben goud in handen. Het verhaal klopt, het product is erg lekker en het komt uit de buurt.' Dat vond ik een mooie opsteker.'

De productie wordt nu opgeschaald. In januari 2021 is de kaas weer verkrijgbaar onder het label van Brabants Duingoed.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 2°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer