Melkveehouders+en+horecaondernemer+maken+cirkel+rond
Reportage
© Ruud Ploeg

Melkveehouders en horecaondernemer maken cirkel rond

De melkveehouders Tom en Ellis Lugtenberg in Olst maken samen met horecaondernemer Leon Ripperda een plan om melk te verwerken tot zuivelproducten voor de regio. Met dit initiatief willen ze meer betekenis geven aan hun werk.

Leon Ripperda exploiteert enkele horecabedrijven in Den Nul: onder meer een restaurant en een brasserie in een informatiecentrum van Staatsbosbeheer. Hij vertelt dat hij al drie jaar prettig samenwerkt met de Lugtenbergs. Zowel in het restaurant als in de brasserie staat het vlees van de MRIJ-koeien van het echtpaar op de kaart.

'De droogstaande koeien grazen op de natuurgronden hier in de uiterwaarden. Door producten van de runderen aan te bieden aan onze gasten, maken we de cirkel rond', vertelt de horecaman.

Dit jaar bracht een bijeenkomst van provincie Overijssel met andere agrarisch ondernemers het drietal op het idee om de samenwerking te verbreden. 'Wij denken niet aan verbreding in de vorm van een nieuwe activiteit, zoals een boerderijcamping. Te vaak zie ik dat boeren die met verbreding aan de slag gaan nog harder moeten werken, nog meer uren maken. En er uiteindelijk te weinig op vooruitgaan', vertelt Tom Lugtenberg.

Samenwerking met horecaondernemer kan ons verder brengen

Tom Lugtenberg, melkveehouder in Olst

Sociaal leven

'Dat is niet wat wij willen. We willen ons bedrijf versterken, maar ook een sociaal leven ernaast houden', laat de melkveehouder weten. 'Wat we van plan zijn, is het naar ons toehalen van activiteiten die nu nog verderop in de keten gebeuren met ons basisproduct melk.'

Met vlees lukt het de ondernemers goed om een regionaal product in de regio te vermarkten. 'Dat willen we ook met zuivel proberen', aldus Lugtenberg. 'We boeren extensief en natuurinclusief. We denken dat ons verhaal kan helpen om zuivelproducten met meerwaarde te verkopen.'

Het plan van de Lugtenbergs en Ripperda is om samen een onderneming op te zetten die melk van de melkveehouders verwerkt tot zuivelproducten die in de regio aan de man worden gebracht.


Niet concurreren met collega's

Waarom pakken de veehouders dit samen op met de horecaondernemer? 'Onze insteek is om op een innovatieve manier aan de slag te gaan. Concurreren met zelfzuivelende melkveehouders en collega's met een melktap is niet onze bedoeling. We denken dat samenwerken met Leon ons verder kan brengen.'

Lugtenberg verwacht dat het hem verer kan brengen dan bijvoorbeeld een samenwerking met een collega-melkveehouder. 'Want dan brengen we beide meer van hetzelfde in', legt hij uit.

'Gedrieën zijn we een team met een verscheidenheid aan expertises en achtergronden. Leon heeft veel ervaring in de horecawereld. We werken al langer samen en vertrouwen elkaar. Ellis werkte jarenlang als retailmanager en heeft een groot netwerk in de agrarische sector opgebouwd. En zelf heb ik bij een bank gewerkt voordat ik fulltime boer werd.'


Verkeringstijd

De ondernemers hebben zichzelf een jaar de tijd gegeven om een goed plan te maken. Dat zou eind 2021 moeten leiden tot de start van een nieuwe zuivellijn op de boerderij van Lugtenberg. 'We hebben nu verkering, zal ik maar zeggen. Maar de verkeringstijd moet niet te lang duren. Op een gegeven moment moet er perspectief ontstaan om een volgende stap te zetten', stelt de veehouder.


Melkveehouders Tom en Ellis Lugtenberg werken samen met horecaondernemer Leon Ripperda (rechts).
Tom Ellis Lugtenberg en Leon Ripperda
Melkveehouders Tom en Ellis Lugtenberg werken samen met horecaondernemer Leon Ripperda (rechts). Tom Ellis Lugtenberg en Leon Ripperda © Ruud Ploeg

Ripperda benadrukt dat het maken van zuivelproducten van de melk van Lugtenberg een unieke mogelijkheid biedt om 'een prachtig verhaal te combineren met commerciële kansen'. 'Door je eigen melk te verwerken, geef je een identiteit aan je producten en betekenis aan wat je doet. Als ondernemer ga je meer betekenen voor je omgeving.'

Dat ziet Lugtenberg ook helemaal zitten. Maar hij zegt er wel bij dat hij de man is van de cijfertjes. 'We moeten er ook wat mee kunnen verdienen. Alleen maar mooie producten maken, is niet voldoende.'


30 procent zelf verwerken

De ondernemers denken aan een schaalgrootte die de omvang van een doorsnee zuivelboerderij overstijgt. Als leverancier van FrieslandCampina hebben de Lugtenbergs de ruimte om 30 procent van hun melkplas van ongeveer 1 miljoen kilo melk zelf te verwerken. De bedoeling is om deze grens binnen een paar jaar te bereiken. Daarna ontstaat er ruimte voor collega-melkveehouders om aan te haken bij 'Zuivel van Salland', zoals de werktitel van de regionale zuivelketen in wording luidt.

Een innovatieve aanpak in combinatie met voldoende schaalgrootte moet zorgen voor het benodigde rendement. Lugtenberg: 'We proberen buiten het hokjesdenken te blijven. Zo is bijvoorbeeld de verkoop van onze zuivel via supermarkten in de regio niet iets wat we voor ogen hebben. Voor je het weet, zit je in het keurslijf van de supermarkt.'

De melkveehouders willen uitgaan van hun eigen kracht. 'Daarom zoeken we ook nu al de publiciteit met onze plannen. Dat kan helpen om nieuwe kansen te creëren', stelt Lugtenberg. 'Partijen met interesse kunnen aansluiten. Zo werd ik vorige week bijvoorbeeld gebeld door de lokale bakker die graag staven boter van ons zou willen afnemen.'


'MRIJ-koe past best op extensief bedrijf'

MRIJ-koeien zijn van oudsher aanwezig op de boerderij van Tom en Ellis Lugtenberg. Toch houden zij niet uit nostalgische overwegingen vast aan het Oudhollandse ras. Een jaar of tien geleden deden ze ervaring op met Holsteins. Maar ze zijn weer terug bij de MRIJ-koeien. 'Op ons extensieve bedrijf blijkt dit ras het best te passen. En het managen van MRIJ-koeien is minder stressvol dan Holsteins.'

Bekijk meer over: