Manitou+zet+in+op+meer+comfort+met+MLT+NewAg%2Dverreikers
Achtergrond
© Frits Huiden

Manitou zet in op meer comfort met MLT NewAg-verreikers

Manitou komt met een update van de befaamde MLT-verreiker. Deze MLT krijgt de toevoeging NewAg XL. Speerpunten zijn meer comfort met een nieuwe cabine, betere prestaties en een schonere motor.

Een verreiker voor de bouw en industrie moet eenvoudig zijn en tegen een stootje kunnen. Alle medewerkers moeten erop kunnen rijden en er mag niets kapot kunnen. In de landbouw zijn verreikers met enige luxe erop populairder. Waarom? De eigenaar maakt vaak zelf de meeste uren op de machine, is veeleisender en kiest dus voor comfort.

Dat is precies wat Manitou nastreeft met de nieuwe NewAg XL-serie. Bij deze update van de MLT 841 en MLT 1041 is er behalve een schonere motor en betere prestaties vooral ingezet op comfort. De MLT 841 en 1041 zijn verreikers met een hefvermogen van 4.100 kilo.


Eigengewicht

De MLT 841 tilt de palletlepels tot 7,6 meter hoog en de MLT 1041 kan dat tot 9,65 meter. Het hefvermogen is bovenin geslonken tot 2 en 2,5 ton. De MLT's hebben beide een eigengewicht van ruim 9 ton.

Andere landen en overheden hebben veel minder interesse in elektrische aandrijving van bouwmaterieel

Stephen Baetens, salesmanager Manitou

Manitou kwam in 1981 met zijn eerste verreiker op de markt en in 1989 met de MLT-serie. Sindsdien heeft de Franse verreiker een van de grootste marktaandelen in de landbouw, met afgelopen jaar 350 stuks. De NewAg XL-serie is er in drie uitrustingsniveaus en daar komt nu de Platinum-versie bij.


Opties

De bijbehorende optielijst draait vooral om comfort. Achtereenvolgens gaat het om een luchtgeveerde Grammerstoel met verwarming en meer steun in de lendenen, hydraulische snelwisselsysteem van de bak, ledlampen rondom, camera op de giek, automatisch smeersysteem en CSS-comfortstuursysteem.

De cabine is stiller en ruimer in lengte en breedte. Zo daalde het geluidsniveau van 73 naar 69 decibel en werd de cabine 20 centimeter langer en 4 centimeter breder. Details zijn de instapverlichting bij het openen van de deur en de alweer zestien jaar geleden geïntroduceerde handpalm joystick (JSM) beweegt met de stoel mee.


De JSM handpalm joystick op de armleuning is er al vanaf 2004 en beweegt met de stoel mee.
De JSM handpalm joystick op de armleuning is er al vanaf 2004 en beweegt met de stoel mee. © Frits Huiden

Handig is de High View-camera boven op de giek. Zo is in de cabine toch op hoogte te kijken, bijvoorbeeld in de trailer van een vrachtwagen bij het beladen.


Boven in de giek zit een camera om vanuit de cabine bij hoog lossen en laden mee te kijken.
Boven in de giek zit een camera om vanuit de cabine bij hoog lossen en laden mee te kijken. © Frits Huiden


Van John Deere naar Yanmar

De MLT heeft de John Deere-motor vervangen door een 4,6 liter Stage V Yanmar. Deze past wat betreft afmetingen beter bij de verreiker. John Deere is als Kramer-distributeur concurrent van Manitou en daarom koopt het Franse bedrijf zijn motoren liever bij bedrijven als Deutz en Yanmar.


De John Deere-motor maakte plaats voor een Stage V Yanmar met Eco-Stopsysteem.
De John Deere-motor maakte plaats voor een Stage V Yanmar met Eco-Stopsysteem. © Frits Huiden

Resultaat van de Yanmar is 12 procent meer koppel (602 Newtonmeter) op 1.500 toeren en een vermogen van 105 kilowatt (141 pk).De motor kreeg een zelfreinigend luchtfilter boven op de motorkap. Dat scheelt in onderhoud waarvan het interval is verruimd van vijfhonderd naar duizend draaiuren. Ook zijn de smeernippels voor de belangrijkste cilinders centraal achter op de verreiker samengebracht.


Eco-stopfunctie

Interessant is de Eco-stopfunctie op de Platinum-versie. Verreikers staan net als trekkers en andere voertuigen veel stationair te wachten en verbruiken dan onnodig diesel. Net als bij moderne auto's slaat de motor met de Eco-stopfunctie af als deze even niet wordt bediend. Helaas start hij niet weer vanzelf bij het bedienen van een functie.

Met Stage V via AdBlue en DPF-techniek in combinatie met de Eco-Stop haalt Manitou het maximale uit verbruiksreductie. Het bedrijf werkt aan elektrische aandrijving, hoewel dat in tegenstelling tot de plannen van concurrenten juist niet voor de landbouw is bedoeld.


Bouw en industrie

'De interesse komt alleen vanuit de bouw en industrie en dan ook nog alleen in Nederland. Andere landen en overheden hebben veel minder interesse in elektrische aandrijving van bouwmaterieel,' stelt salesmanager Stephen Baetens.

De M-Shift-transmissie heeft zowel een inchingpedaal als een koppelomvormer. Daarmee wordt de kracht van een mechanische bak gecombineerd met het comfort van een hydrostaat. Langzaam rijden en tegelijk snel de arm en bak bewegen is zo ook mogelijk.


Trekken met verreiker

Tegelijk kan de Manitou ook een zware kar met balen trekken met zijn zware 32 tons trekhaak. De powershift schakelt dan zelf op basis van snelheid op tot 42 kilometer per uur. Schakelen gaat ook via de JSM-joystick. Belangrijk is dat dan ook de giek is geveerd om schokken tegen te gaan.

Uiteraard hebben al deze opties een prijs. De eenvoudigste MLT 841-145PS+ Classic kost 106.500 euro. De meest luxe Platinum-versie is 3.000 euro duurder dan de eenvoudigere XL Comfort-uitvoering.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    15° / 13°
    40 %
  • Zaterdag
    16° / 12°
    20 %
  • Zondag
    15° / 11°
    70 %
Meer weer