POV%3A+%27ThePigStory%2Enl+doet+niet+aan+kindermarketing%27
Nieuws
© Studio Van Assendelft

POV: 'ThePigStory.nl doet niet aan kindermarketing'

De varkenshouderij ligt weer onder vuur. Varkens in Nood klaagt de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) aan bij de Reclame Code Commissie. POV wordt kindermarketing verweten. En Tikkie bediende zich deze week van een antiveehouderijboodschap.

Enkele weken geleden lanceerde de POV ThePigStory.nl. Een platform waarop alle pr-activiteiten van de varkenshouderij zijn gebundeld. Naast het lanceren van de website en filmpjes, was een van de eerste activiteiten het versturen van een boekje met actueel lesmateriaal aan alle basisscholen in Nederland. Voor Varkens in Nood aanleiding om de POV te betichten van kindermarketing.

'Jammer', zegt POV-voorzitter Linda Janssen. Het liefst wil ze niet reageren. Ze noemt dat verspilde energie. De POV heeft inmiddels een schrijven van de Reclame Code Commissie ontvangen en moet reageren in een verweer.


Kindermarketing is reclame voor en promotie van eten en drinken specifiek gericht op kinderen. 'Daar doet ThePigStory.nl niet aan', zegt Janssen. De kritiek op het lesmateriaal noemt Janssen onterecht.

Over het concept van ThePigStory.nl is goed nagedacht. Er is heel bewust gekozen voor het schetsen van een reëel beeld. De werkelijkheid van alledag op een traditioneel bedrijf wordt in beeld gebracht.

Janssen noemt ThePigStory.nl een mooi voorbeeld van hoe een plus een drie kan worden. Hoe krachtenbundeling kan versterken, zonder dat het meer geld kost. 'Alle sector-pr-initiatieven werken hierin samen en POV coördineert en faciliteert. ThePigStory.nl is van en voor varkenshouders en ook door leden van POV betaald.'


Antiveehouderij

Rondom de varkenshouderij is tegenwoordig veel reuring. Zo kregen Tikkie-gebruikers na een betaling, behalve het gebruikelijke bedankbericht, ook de tekst ‘Denk deze dierendag aan 1,2 miljard biggen in kleine hokken’ te zien.

Deze antiveehouderijboodschap is slecht gevallen bij veehouders. In een reactie meldt ABN Amro (eigenaar van de app) inhoudelijk niet betrokken te zijn, maar erkent dat die indruk wel wordt gewekt. Deze actie is inmiddels gestopt, mede dankzij druk vanuit de varkenshouderij.


Bijlage in Donald Duck

Ook de Donald Duck Extra die vorige week werd meegestuurd met het weekblad maakte bij varkenshouders emoties los. De bijlage ‘speciaal voor dierenvrienden’ is gefinancierd door Dierenbescherming. Dat vindt Janssen jammer, omdat beide partijen samenwerken in ketens.

In een van de strips wordt Donald Duck op pad gestuurd om boerderijen te controleren en het liefst te bekeuren. Aan het eind van de strip moet de vooringenomen Donald echter toegeven dat de bedrijven die hij bezocht het goed voor elkaar hebben.

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    7° / 4°
    10 %
  • Donderdag
    6° / 4°
    60 %
  • Vrijdag
    6° / 3°
    70 %
Meer weer