Haven Rotterdam juicht verleaseplan boeren toe

Havenbedrijf Rotterdam is niet alleen geïnteresseerd in stikstofrechten van de Nieuwkoopse boeren. Ook voor melkveehouders bij andere Natura 2000-gebieden biedt de verhuur van de stikstofruimte aan de grootse haven van Europa kansen. Dat stelt directeur milieuzaken Eric van der Schans van het havenbedrijf.

Haven+Rotterdam+juicht+verleaseplan+boeren+toe
© Peter Smit

'We zien heel veel kansen. Het plan van de Nieuwkoopse boeren helpt ons echter maar een heel klein beetje. De stikstofdepositie van de Rotterdamse Haven op de Nieuwkoopse Plassen is heel laag, het gaat om een paar mol per hectare. We hebben dus ook maar weinig stikstofrechten nodig van de Nieuwkoopse melkveehouders.'


Gevoelig

De stikstofuitstoot van de haven heeft effect op meer dan honderd Natura 2000-gebieden, geeft Van der Schans aan. 'Het gaat daarbij vaak om minimale invloed. Om echt een verschil te maken, vinden wij dat ook gekeken moet worden naar de optie van het (ver)pachten van stikstofruimte voor de langere termijn. Dat ligt uitermate gevoelig in de agrarische sector, omdat pachtvoorwaarden strenger zijn dan leasevoorwaarden.'


Hoewel hij nog geen harde toezeggingen kan doen of en hoe het havenbedrijf in zee gaat met de melkveehouders, juicht de milieudirecteur het initiatief van de boeren rond Nieuwkoop toe. 'In het stikstofdebat zit weinig beweging, er is een boel emotie. Het is heel mooi dat de boeren de noodzaak tot beweging zien. En het is supermooi dat de melkveehouders dat willen bereiken door innovatie. Dat willen wij als havenbedrijf ook. Dat aspect is echt te weinig belicht. Daar zit de kracht van de melkveehouderijsector.'


Innovatie is beter

Vooralsnog geniet de opkoop van agrarische bedrijven, het extern salderen, niet de voorkeur van de directeur milieuzaken. Dat gaat ten koste van het imago van de Rotterdamse haven, vindt Van der Schans. 'Wij willen andere bedrijven niet weg hebben om onze haven uit te kunnen breiden en te kunnen verduurzamen. Wij vinden innovatie een betere route.'


Tientallen projecten in de Rotterdamse haven zijn ernstig in de knel gekomen door de stikstofproblematiek. 'We proberen deze projecten met kunst- en vliegwerk in de benen te houden, door bijvoorbeeld intern te salderen', geeft hij aan.


Bouwwerkzaamheden

In het piekgebied, direct bij de haven, heeft de Rotterdamse haven ongeveer 25 mol per hectare nodig voor bijvoorbeeld bouwwerkzaamheden aan nieuwe bedrijvigheid en infrastructuur, maar ook voor het productieproces van de bedrijven.

Wat Van der Schans voor de economie van Nederland vooral zorgelijk vindt, is dat investeerders naar het buitenland gaan omdat ze de stikstofproblematiek in Nederland te complex vinden. De Rotterdamse haven zag hierdoor al voor vele tientallen miljoenen euro's aan investeringen niet doorgaan. 'Dat is dubbel zuur, want het gaat vaak om bedrijven die juist willen verduurzamen. Hiermee komt Nederland echt op achterstand.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    10° / 3°
    50 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    11° / 4°
    70 %
Meer weer