Meer+vraag+naar+onderhoud+bij+Noordhollandse+Motorenrevisie
Achtergrond
© Niels van der Boom

Meer vraag naar onderhoud bij Noordhollandse Motorenrevisie

Noordhollandse Motorenrevisie richt zich al 45 jaar op de revisie van motoren, ook voor de landbouw. Motoren krijgen daardoor een tweede of derde leven. Dit betekent steeds vaker onderhoud aan het SCR-systeem.

Noordhollandse Motorenrevisie (NHMR) uit Winkel startte in 1975. Langzaam verschoof het werkgebied van (vracht)auto's naar de landbouw, industrie en offshore. 'In het verleden hebben we ons op specifieke markten gericht. Toen de crisis kwam, zorgde dat voor een reorganisatie', legt directeur Quintus Meijer uit.

'We hebben nu een brede klantenkring. De agrarische sector is goed voor 25 procent van de omzet. Naast voertuigen zijn dat veel warmtekrachtkoppelingen bij glastuinbouwbedrijven. Er zit ook overlap tussen sectoren. Ik schat dat trekkers 10 procent van onze markt is.'

Partner

NHMR is partner van Yanmar, Iveco en FPT, wat als FPT Industrial wordt verkocht. Juist dit merk van de Fiat-groep is een grote speler in de landbouw. Mechanisatiebedrijven besteden reparatie- en revisieklussen steeds vaker aan NHMR uit. Ook loonbedrijven zijn klant.

Het SCR-systeem zorgt voor de meeste motorproblemen

Quintus Meijer, directeur Noordhollandse Motorenrevisie

'Bij dealers is er de afweging: wordt een nieuwe motor verkocht of de bestaande gereviseerd? Nieuw verkopen is voor hen interessant, maar duurder voor de klant. Kost een nieuwe motor 13.000 euro, dan praat je bij revisie over 9.000 euro. Mensen zijn soms huiverig, maar de motor is vervolgens 100 procent betrouwbaar.'

Apparatuur

NHMR heeft apparatuur voor brandstofpompen, om een krukas te slijpen, kop te vlakken of het kotteren en honen van cilindervoeringen en motorblokken. Opvallend is de grote voorraad van het bedrijf.

Testapparatuur voor traditionele brandstofpompen (links) en voor commonrail-motoren.
Testapparatuur voor traditionele brandstofpompen (links) en voor commonrail-motoren. © Niels van der Boom

Meijer: 'Al vroeg zijn we gestart met een webshop om nieuwe en gebruikte onderdelen aan te bieden. Zelfs complete motoren vinden hun weg over de hele wereld. We hebben daarom graag inruilmotoren, die in rustige periodes worden gereviseerd. Er staan altijd vijftig motoren op voorraad en nog eens honderd die revisie afwachten, van allerhande merken en types.'

70.000 draaiuren

In het magazijn staan exemplaren met 70.000 draaiuren op de klok, die opnieuw de handel in gaan. Dit zijn stationaire motoren die dienstdoen als generator. In de landbouw verwacht de directeur dat een trekkermotor tussen de 10.000 en 30.000 uur mee kan gaan.

Directeur Quintus Meijer: 'Een dieselmotor kan bij goed onderhoud wel 30.000 uur meegaan.'
Directeur Quintus Meijer: 'Een dieselmotor kan bij goed onderhoud wel 30.000 uur meegaan.' © Niels van der Boom

'In de landbouw spelen twee factoren een rol: de ongelijke belasting en de werkomstandigheden. Veel motoren in de landbouw drijven hydropompen aan. Het maximaal vermogen is gedurende een korte periode vereist, bijvoorbeeld op de weg. Machinefabrikanten gebruiken vaak grotere motoren dan feitelijk nodig is. Daar zien wij problemen van.'

AdBlue

Meijer doelt voornamelijk op de SCR-systemen, die bijna iedere moderne motor tegenwoordig bij zich draagt. In de volksmond beter bekend als AdBlue. Dit onafhankelijk systeem reinigt de uitlaatgassen met een katalysator, waar een ureumoplossing wordt ingespoten.

Om de problemen te illustreren, pakt de directeur een injectiepomp. 'We repareren deze met een microscoop, zo verfijnd is de techniek. In de praktijk zien we dat de AdBlue-tank soms vervuild raakt. Dat is funest voor het systeem. Wordt het systeem niet warm genoeg, dan ontstaat condensvorming waardoor sensoren defect raken.'

Geen alternatief

Een alternatief is er niet. 'We moeten ermee leren leven. Daarnaast staat de techniek nog in de kinderschoenen. Systemen worden steeds beter en compacter.' Om problemen te voorkomen, raadt Meijer aan de motor goed op temperatuur te laten komen. 'Dit betekent geen overbemeten trekker.'

De tank legen als de machine lang niet wordt gebruikt, is geen vereiste, maar kan geen kwaad. Verschillen tussen de merken toevoegingsmiddelen zijn volgens de directeur klein. Voor de motor is het eis om je aan de verversingsintervallen te houden voor olie en filters.

Hybridetrekker

Meijer verwacht niet op korte termijn werkloos te raken, nu elektrificeren in opmars is. 'Ik zie meer in hybridetechnologie voor de landbouw. Lichte werkzaamheden kunnen prima op een accu, maar voor zwaar trekwerk is dat niet reëel. Wie weet reviseren we over een aantal jaren wel accu's.'

Paradepaardje is de computergestuurde testbank voor alle types motoren.
Paradepaardje is de computergestuurde testbank voor alle types motoren. © Niels van der Boom

Door de steeds strengere emissienormen is de motorontwikkeling hard gegaan. 'Fabrikanten hebben nu pas tijd om hun techniek te optimaliseren, waardoor de betrouwbaarheid toeneemt. In de nabije toekomst kunnen we motoren op afstand aflezen en detecteert het systeem zelf problemen. Bij auto's is dat gemeengoed. Ook de industrie gaat die kant op.'.

Bekijk meer over:

Weer

  • Donderdag
    31° / 21°
    80 %
  • Vrijdag
    27° / 20°
    80 %
  • Zaterdag
    25° / 19°
    50 %
Meer weer