IRS+en+Michelin+twisten+over+weging+bietenrooiers
Achtergrond
© Niels van der Boom

IRS en Michelin twisten over weging bietenrooiers

Het IRS en Michelin hebben begin november acht bietenrooiers gewogen. De fabrikanten juichen een praktijkvergelijking toe, maar zijn gefrustreerd over de uitkomsten.

De bedoeling is om de uitkomsten van de wegingen in het Terranimo-model te gieten. Dit model simuleert het effect van bodemverdichting door machines. In Europa wordt dit al langer gebruikt. Voor Nederland zijn bodemkarakteristieken vereist die Wageningen University & Research verzameld.

Om een idee te krijgen van wiellasten in de praktijk, is binnen het project 'Bewust Behoud Bodemstructuur' in Zeewolde gewogen. Zeven bunkerrooiers, een zwadrooier en lader werden gewogen. Er is leeg en vol per wiel gewogen.


Daarnaast zijn er soms wegingen uitgevoerd met de rooiunit geheven en op de grond en met de afvoerband gevuld. Het soort en type band of rups met de bijbehorende voetafdruk is genoteerd, maar nu niet gepubliceerd.

Het is niet onze intentie om over de rooiers te oordelen

Arjen Buijze, Suiker Unie

Grote verschillen

Wie de tabellen erop naslaat, ziet grote verschillen. Bij een volle bunker van de Vervaet Q621 bedraagt het verschil tussen links- en rechtsvoor 3,5 ton. De bunkerafvoer bevindt zich rechts, wat een verklaring kan zijn. Maar achter is het verschil 2,8 ton, waarbij juist linksachter meer gewicht geeft.

'De Q-serie beschikt over een automatische hellingcompensatie', legt Robin Vervaet uit. 'Deze is actief wanneer de machine rijdt, wat mogelijk de weging beïnvloedt. Wij garanderen leeg een verschil van maximaal 500 kilo.'

Ook de drieassige Ropa Tiger V8-4 beschikt over zo'n compensatiesysteem. Deze cijfers tonen eveneens afwijkingen. Hier weegt de loszijde juist minder. Wat opvalt, is dat de middelste as bijna de dubbele druk heeft ten opzichte van de achterste. Volgens de fabrikant komt dit omdat zowel de ondergrond als de machine niet vlak was.

Geen verklaring

Een verklaring voor de afwijkingen hebben André van Valen van het IRS en Arjen Buijze van Suiker Unie niet. 'Het is niet onze intentie om over de rooiers te oordelen. Doel is een objectieve vergelijking van de bodemimpact voor de teler en loonwerker', zegt Buijze. 'De cijfers moeten als indicatie worden gezien.'

De organisatie zegt hindernissen te hebben gehad. De ondergrond was mogelijk niet vlak en de vele neerslag in combinatie met plakkerige klei maakte het een glibberpartij. De weegplaten die Michelin gebruikte, meten geen precieze spanning boven de 10 ton. Daarom is de foutmarge van 250 kilo uit de ijktest aangehouden. Fabrikanten twijfelen aan de juistheid.

Totaalgewichten

Wie naar de totaalgewichten kijkt, krijgt een beter beeld van de verschillen. Toch zijn ook hier kanttekeningen op zijn plaats. Sommige rooiers kwamen 'uit het werk', terwijl andere schoon zijn gewogen. Niet alle bunkers waren even vol. Tussen twee Agrifacs met identieke bunker zit een verschil van 2 ton. De Ropa 'mist' 5 ton ten opzichte van de fabrieksopgave.

Als het aan de organisatie ligt, komt er een vervolg. Doel is verschillende rooi- en losmethodes inzichtelijk te maken.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    34° / 20°
    10 %
  • Maandag
    35° / 21°
    10 %
  • Dinsdag
    34° / 21°
    10 %
Meer weer