Keteninitiatieven+plussen+marge+bij+boeren
Achtergrond
© Persbureau Noordoost

Keteninitiatieven plussen marge bij boeren

Hoewel het overgrote deel van de boerenafzet zijn weg naar de consument vindt via de supermarkt, zijn er andere opties. Boeren slaan steeds vaker schakels over via eigen keteninitiatieven.

Tijdens een avondje brainstormen in een Telegram-groep van Farmers Defence Force bedacht een aantal deelnemers de basis van FinDFarm.nl. Een landelijk medium waar de burger makkelijk een boer in de buurt kon vinden, bestond immers nog niet.

Medeoprichter Jan Korenblek: 'Dit omdat in december een actie ophanden was, waar deze data van wezenlijk belang zou kunnen zijn.' De papieren lijst met boerenbedrijven was toen nog niet verwerkt tot een webmedium. 'Daarop is besloten om met een werkgroepje deze data om te zetten in een online catalogus. Dit werd goed ontvangen.'

530 bedrijven

Vervolgens ontwikkelde FinDFarm zich in twee maanden rap tot een heus boer-consumentenplatform. 'De website was snel gemaakt en het invoeren van alle op dat moment aangemelde deelnemers kon beginnen.' De site telt nu 530 boerenbedrijven die hun erfwaar rechtstreeks aanbieden.

Sympathie voor het boerenbelang is onze drijfveer

Jan Korenblek, medeoprichter FinDFarm

Een belangrijke pijler onder het bereik naar consumenten is de inzet van Facebook en Twitter, stelt socialemediaman Korenblek, die zelf geen agrarische achtergrond heeft. 'Maar wel veel sympathie voor de boer en het boerenbelang.'

Gratis vermelding

Dat geldt ook voor medeoprichters Roy Hallink en Patrick Roozeboom. 'Zijdelings hebben we er in onze regio en kennissenkring veel mee te maken. Dat is onze drijfveer.' Verdienen aan het platform doen ze niet, zegt Korenblek. 'Vermelding is gratis en dat blijft zo. Er zijn geen kosten voor boer of klant. Wij zijn afhankelijk van donaties en vrije giften.'

Om de eigen promotiekosten te dekken, startte FinDFarm een donatieactie waarmee stickers, flyers en vlaggen worden ontworpen en gekocht. Voorlopig kunnen ze hiermee uit de voeten.

Doel

Het doel is de handel tussen boer en burger bij elkaar te brengen met eigen acties. 'Een eerlijke prijs voor de boer dus, geen tussenhandelaren die marge wegsnoepen.' Via Facebook worden regelmatig deelnemende bedrijven uitgelicht. De oprichters bezoeken zelf ook zo nu en dan een deelnemer.

Consumenten bewust maken is een belangrijk tweede doel. 'Waar komt hun eten vandaan? Wat betalen ze in de supermarkt en wat betalen ze ervoor bij de boer?' In de praktijk zit die prijs rondom 'supermarkttarief'. 'Soms iets minder, soms iets meer', zegt Korenblek. 'Maar dat is logisch gezien de kleinere omzetten per bedrijf en kosten.'

Onderlinge handel

Oprichter en bedenker Bart Keizers van de nieuwe agrarische handelsapp FarmTrade, pakt het anders aan. Hij wil het makkelijker maken voor agrarische bedrijven om handel met elkaar te drijven. Het idee ontstond vanuit zijn achtergrond waarin hij bemiddelde in huurgrond. 'Dit gaf mij een mooi netwerk van 150 bedrijven.'


Keizers dacht: 'Dit is agrarisch ondernemend Nederland in de toekomst. Want wie bijhuurt, zoekt bij uitstek groei.' Sinds twee maanden gebruiken boeren de app dagelijks voor handel in machines, land, gewassen, maar ook quota.

Dat laatste verbaast Keizers niet. 'Het idee was een handelsapp te starten waarmee agrarische ondernemers supersnel met elkaar in contact staan. De handel kan alles betreffen wat in de bedrijfsvoering voorkomt, dus ook quota.'

Kosteloos

FarmTrade werkt kosteloos, evenals FinDFarm. Dat is volgens Keizers een belangrijk punt waarmee de handelsapp zich onderscheidt van betaalde initiatieven in de markt. 'Het verdienmodel komt later wel via adverteerders. Ik wil eerst massa maken', zegt hij.

'Mijn eerste focus ligt op de gebruiker die zijn product niet zomaar weggeeft aan de eerste de beste koper.' Met de app kunnen bedrijven een veel groter netwerk aanboren van potentiële kopers, stelt Keizers. 'En kun je meer handel doen in een kortere tijd.'

Verlanglijstje

Een goed bruikbare app via de mobiel staat ook hoog op het verlanglijstje van FinDFarm. 'Maar de opstart- en onderhoudskosten hiervan zijn fors, zeker voor een iPhone-variant, weet Korenblek. En verbreding kun je ook op andere manieren aanpakken, schetst hij. Zo gaat het platform op de site inzichtelijk maken welke bedrijven biologisch zijn. 'Hier is behoefte aan bij consumenten zien we.'

Het aanbod stopt niet bij voedsel alleen. Ook bedrijven die de agrarische sector betrekken bij hun activiteiten, zijn welkom. 'Zo hebben we al technische bedrijven in het bestand staan en organisaties die op de boerderij kinderfeestjes aanbieden om zo kinderen en ouders met dieren en het boerenleven in contact te brengen.'

Voedseltaxiservice

Ook een voedseltaxiservice ontbreekt niet. 'Voor burgers zonder mogelijkheden om zelf naar de boer te gaan.'

'Als je er niet op staat, komen ze zeker niet bij je kopen'
Joke Hoekstra van het gelijknamige fruitbedrijf in Luttelgeest heeft haar bedrijf bij diverse sites in de kijker gezet, waaronder FinDFarm. 'Als je er niet op staat, komen ze zeker niet bij je kopen', stelt ze. Toch is het lastig te zeggen welke extra klanten via zo'n site komen. 'Dat vraag je niet als ze binnenkomen, dus het blijft gissen.' Maar alle aandacht is welkom, stelt de mediabewuste ondernemer. Het soms gehoorde tegenargument dat siteshoppers vaak dagjesmensen zijn die maar één keer langskomen, herkent Hoekstra niet. 'Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar wij hebben een grote vaste klantengroep die trouw koopt. En misschien kopen dagjesmensen thuis ook wel op het erf.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    8° / 3°
    50 %
  • Maandag
    8° / 3°
    50 %
  • Dinsdag
    8° / 1°
    50 %
Meer weer