Succesvolle Beet Seed Service nu nog eenvoudiger

Het aantal bietentelers dat zich registreert voor de Beet Seed Service van KWS en gebruikmaakt van de service, groeit met sprongen. KWS heeft de service voor teeltseizoen 2020 nog eenvoudiger gemaakt. Telers kunnen hun percelen nu ook registreren op hun mobiel, bijvoorbeeld tijdens klaarmaken van het land.

Succesvolle+Beet+Seed+Service+nu+nog+eenvoudiger
KWS
© Peter van Houweling

De Beet Seed Service bestaat nu twee jaar. Telers die kiezen voor bietenrassen van kweekbedrijf en zaaizaadleverancier KWS kunnen er gebruik van maken. Als ze een account aanmaken en hun bietenpercelen registreren, hebben ze bij overzaai recht op 50 procent korting op de prijs van het zaad. Het gaat zowel om suikerbieten als om voederbieten van KWS.

Steeds meer telers registreren zich voor de service. Dit jaar groeide het aantal geregistreerde telers naar 2.120 en KWS verwacht dat dit aantal in 2020 groeit naar 3.250.

53 telers met schade aan hun gewas maakten in 2019 gebruik van de service. Ze zaaiden het perceel over en hoefden slechts de helft van de prijs van het zaad te betalen. Salesmanager Marcel Arts van KWS merkt dat ondernemers enthousiast zijn over deze dienstverlening. 'Telers kunnen het waarderen dat een firma een risico deelt dat niemand van tevoren kan voorspellen', stelt Arts. 'Ze kiezen met deze service voor zekerheid.'

Redenen voor overzaai

Stuifschade was in 2019 de belangrijkste reden voor overzaaien. Uit de gegevens die Suiker Unie bijhoudt, blijkt dat stuifschade in de helft van de gevallen hiertoe aanzette, vooral in Noordoost-Nederland. In het zuidwesten zorgde slemp ervoor dat veel agrarisch ondernemers gingen overzaaien. Daarnaast was muizenschade een belangrijke reden.

Ondanks het verdwijnen van de neonicotinoïden was vreterij in 2019 vrijwel nergens een reden om over te zaaien. Maar KWS sluit niet uit dat vreterij de komende jaren wel een grotere rol gaat spelen in de keuze om over te zaaien. 'Door het wegvallen van neonicotinoïden wordt de bescherming tegen vreterij minder', legt Arts uit. 'Het middel Force mag nog wel gebruikt worden, maar dat heeft een minder goede werking.'

Eerst registreren

Telers die gebruik willen maken van de Beet Seed Service moeten eerst een account aanmaken. Bij aankoop van bietenzaad van KWS kunnen ze gratis deelnemen aan de service. Zodra telers het bestelde bietenzaad in huis hebben, kunnen ze hun percelen registreren. Op elk pak zaad van KWS zit een sticker met daarop de website van de Beet Seed Service.

Hoe werkt de Beet Seed Service?
• Maak eenmalig een account aan. Ga daarvoor naar de website van KWS.
• Percelen zijn te registreren zodra het bestelde bietenzaad van KWS bezorgd is.
• Registreren van percelen kan tot 15 april.
• Het melden van percelen die worden overgezaaid kan tot 18 juni, bij de Suiker Unie of rechtstreeks bij KWS. Meld het schadeperceel altijd aan bij KWS om zeker te zijn van de korting. Dat kan via een persoonlijk account of telefonisch.
• Het nieuwe bietenzaad wordt thuisbezorgd. (Indien mogelijk binnen 24 uur.)


Telers moeten zelf een beslissing nemen over of ze wel of niet overzaaien. Een handig hulpmiddel daarbij is de overzaaiapplicatie van het IRS. De reden van overzaaien is niet van belang. KWS gaat ervan uit dat niemand zijn percelen overzaait als dit niet noodzakelijk is.

Ondernemers die willen overzaaien, kunnen contact opnemen met de agrarische dienst van Suiker Unie. Ze kunnen de bestelling ook rechtstreeks plaatsen in hun eigen portal op de website van de bietenverwerker. Direct contact opnemen met KWS is ook een mogelijkheid.

Het is belangrijk dat de teler aangeeft dat het zaad gebruikt wordt voor overzaaien en niet voor uitbreiding van het areaal. Anders komt op de factuur niet de halve, maar de volledige prijs te staan die geldt bij gebruikmaking van de Beet Seed Service.

Binnen 24 uur geleverd

Telers krijgen na de melding van het overzaaien binnen 24 uur het nieuwe bietenzaad thuisbezorgd. Er moet dan wel iemand aanwezig zijn om het zaad aan te nemen. KWS kan volgen waar de pakketten met zaad heengaan. Als een teler erop zit te wachten en het duurt te lang, kan de zaaizaadleverancier zien waar het pakket op dat moment is.

Telers kunnen vóór 18 juni de schade melden in het Beet Seed Service-account. KWS kan niet garanderen dat telers altijd hetzelfde ras kunnen zaaien als de eerste keer. 'We houden niet alle rassen onbeperkt op voorraad', laat Arts weten. 'KWS doet er wel alles aan om in elk segment rassen beschikbaar te hebben, zodat die binnen 24 uur bij telers geleverd kunnen worden.'

Pakketservice DPD bezorgt de pakketten. Dus als er een bestelauto van DPD in aantocht is, is de kans groot dat die het nieuwe zaad komt brengen. KWS heeft dankzij de digitale mogelijkheden een goed beeld van de overgezaaide percelen. Bovendien zal een medewerker van het bedrijf zich in de loop van het groeiseizoen op de hoogte stellen van het overzaairesultaat.

Simpeler registreren

Voor teeltjaar 2020 heeft KWS de Beet Seed Service gebruikersvriendelijker gemaakt. Vooral het registreren van de percelen gaat nu makkelijker. KWS merkte de afgelopen jaren namelijk dat een deel van de telers wel een account aanmaakte, maar de bietenpercelen niet registreerde.

Telers hoeven percelen niet meer zelf in te tekenen met de muis. Met een simpele klik op het perceel is het geregistreerd voor de Beet Seed Service. Bovendien kan het registreren van percelen nu ook veel makkelijker met de mobiele telefoon. Telers kunnen ze zo op elke plek eenvoudig invoeren, bijvoorbeeld tijdens het ploegen of het klaarmaken van het land. Het is ook niet meer nodig om gegevens op te zoeken die bijvoorbeeld thuis op de laptop staan.

De KWS-salesmanager verwacht dat meer telers hun percelen zullen registreren, door deze vereenvoudigingen. 'Het is nu een fluitje van een cent.'

KWS

Kwaliteit en innovatie vormen al meer dan 150 jaar de drijfveren voor het succes van KWS SAAT AG (het moederbedrijf van KWS Benelux BV). Onze belangrijkste...

Lees verder »

Meer van KWS

Lees ook

Meer artikelen van KWS »

Artikelen over KWS