Teler bespaart duizenden euro’s dankzij Beet Seed Service

Een wolkbreuk en de droogte die volgde zorgden voor zo’n harde korst op een perceel suikerbieten, dat slechts 5 procent van de plantjes bovenkwam. Dit overkwam suikerbietenteler Ko Snijder in het Noord-Brabantse Hank, aan de rand van de Biesbosch. Hij maakte daarop gebruik van de Beet Seed Service van KWS en betaalde daardoor slechts de helft van de prijs voor het nieuwe zaad. Dat scheelde hem enkele duizenden euro’s.

Teler+bespaart+duizenden+euro%E2%80%99s+dankzij+Beet+Seed+Service
KWS
© Peter van Houweling

Snijder heeft samen met zijn zoon Marco een akkerbouwbedrijf met 100 hectare. Het is bonte grond, legt hij uit in de kantine in een van zijn schuren. Het is plaatgrond met een dunne kleilaag en daaronder afwisselend fijn en grof zand. Suikerbieten wortelen slecht in grof zand, is de ervaring van de teler. In fijn zand gaan de wortels beter de diepte in. Snijder woelt regelmatig zijn grond om, om kleisporen in het zand te krijgen. Dat helpt wel, maar als het land ook nog hoog ligt, helpt het onvoldoende.

De plekken met een ondergrond van grof zand zijn droogtegevoelig. Daarom beregent de teler soms zijn bieten. Ook dit jaar beregende hij halverwege juli een droogtegevoelig deel van het perceel waar hij bieten op teelt. ‘Twee trekjes. Gelijk meer dan 30 millimeter’, laat hij weten. Snijder teelt het gewas nu op een perceel van 20 hectare. De beregening van de bieten in juli was tegen de droogte. Maar rond de opkomst had Snijder het hele perceel al twee keer beregend.

De suikerbietenteler zaaide zijn bieten dit jaar op 1 april. Een week erna kwam tijdens een wolkbreuk in korte tijd 25 millimeter naar beneden. Die plensbui was volgens hem zeer lokaal. ‘Mijn buurman zat toen gewoon met een pilsje op zijn terras’, vertelt Snijder. Het water stond enkele uren op het perceel, voordat het weggezakt was.

Beet Seed Service is een mooie dienst van familiebedrijf KWS

Ko Snijder, suikerbietenteler in Hank

Keiharde korst

De droogte die daarna volgde, zorgde voor een ‘kei- en keiharde’ korst van meer dan 3 centimeter dik. De bietenplantjes stonden net op het punt om boven de grond te komen. Maar dat ging niet meer.

Om de korst zachter te maken, beregende Snijder het perceel. Dat hielp niet genoeg. Slechts zo’n 5 procent van de plantjes groeide door de korst heen. Voor Snijder was het duidelijk: overzaaien. Dat was ook wel te zien zonder de overzaaiapplicatie van onderzoeks- en kenniscentrum IRS die telers daarbij kunnen gebruiken.

Snijder spoot eerst het perceel met Roundup om de oude bietenplanten en tegelijk ook de aardappelopslag aan te pakken. Daarna nam de suikerbietenteler contact op met Suiker Unie. Hij had zich eerder al aangemeld voor de Beet Seed Service van KWS, op www.beetseedservice-nl.com. Via deze service kreeg Snijder 50 procent korting bij overzaai.

Snel handelen

Suiker Unie adviseerde de suikerbietenteler om rechtstreeks contact op te nemen met KWS. Dat deed hij. Diezelfde middag om 17 uur kwam het bietenzaad per koerier uit Duitsland aan bij de vestiging van KWS Benelux in het Noord-Brabantse Etten-Leur.

Normaal zou Snijder de twintig eenheden binnen 24 uur thuis bezorgd krijgen. Maar hij had haast, want er was regen op komst. Hij wilde voor die regen de bieten gezaaid hebben. Na overleg met KWS haalde Snijder zelf de twintig eenheden op in Etten-Leur.

De teler zaaide de bieten in de bestaande korst. Bij de eerste zaai had hij gekozen voor de rassen Tessilia KWS en Lonneka KWS. Bij de rassenkeuze gaat hij voor een hoge financiële opbrengst, een hoog suikergehalte, een snelle bodembedekking en weinig tarra. De rassen van de eerste zaai waren niet meer beschikbaar. Daarom zaaide Snijder dit keer het ras Evamaria KWS.

Goede drainage

Ook de tweede zaai kreeg het zwaar te verduren. Eerst bleef het lang droog. Snijder beregende het perceel daarom een keer. Daarna stond het drie keer blank, door hevige buien. Dankzij de goede drainage en de, naar eigen zeggen, geweldige structuur was het water elke keer na een paar uur van het land af.

Het gewas kreeg op 5 juni ook een flinke hagelbui over zich heen. De hagelstenen zorgden voor 50 procent bladschade. Dit stelde de taxateur van de hagelverzekering vast, bij wie de suikerbietenteler verzekerd is.

Na het overzaaien nam KWS contact op met Snijder, met uitleg over het afhandelen van de factuur via Suiker Unie. Ook werd gevraagd of de opkomst nu wél goed was. Snijder schat dat 90 procent van de tweede zaai is opgekomen. ‘KWS heeft het netjes afgehandeld’, concludeert de bietenteler. Hij is tevreden over de regeling die hem een besparing opleverde van enkele duizenden euro’s.

Voor herhaling vatbaar

‘Het is een mooie service van KWS. Daarom heb ik er gelijk gebruik van gemaakt’, vertelt de teler enthousiast. ‘Ook volgend jaar ga ik mijn percelen weer aanmelden voor de Beet Seed Service.’

Zodra registratie mogelijk is, krijgen telers daarover een mail van KWS.

Zo werkt Beet Seed Service van KWS
De Beet Seed Service is in 2018 ingevoerd door KWS. Telers die voor KWS bietenzaad kiezen en voldoen aan de voorwaarden hebben recht op 50% korting bij overzaai. Een voorwaarde is dat de percelen worden geregistreerd op de site van KWS. In 2018 maakten meer dan duizend telers een account aan. In 2019 was dit aantal al verdubbeld. De reden van overzaai is niet van belang. KWS gaat ervan uit dat er niemand zijn percelen overzaait als dit niet noodzakelijk is. Als hulp voor overzaai gewenst is, wordt verwezen naar de applicatie ‘Overzaai, opkomst en groei’ van het IRS, onderzoeks- en kenniscentrum voor de suikerbietenteelt in Nederland. Ga voor meer informatie over de Beet Seed Service naar www.beetseedservice-nl.com.

KWS

Kwaliteit en innovatie vormen al meer dan 150 jaar de drijfveren voor het succes van KWS SAAT AG (het moederbedrijf van KWS Benelux BV). Onze belangrijkste...

Lees verder »

Meer van KWS

Lees ook

Meer artikelen van KWS »

Artikelen over KWS