'Agrarische basisschoolboeken zijn deels aan revisie toe'

Veel les- en werkboeken over de landbouw en visserij bevatten storende fouten, concludeert Stichting Agri Facts (STAF). 'Nu zijn de uitgevers aan zet', zegt Thijs Cuijpers, LTO-directeur beleid.

U zat in de jury bij de screening van de schoolboeken. Hoe erg is het gesteld?

'Het betroffen zo'n tweehonderd titels binnen het basisonderwijs die we in totaal bekeken hebben. Mijn beleving is: er is te vaak iets aan de hand met een beperkt deel van de schoolboeken. Daar zitten wel gradaties in. Van storende onvolkomenheden die niet onthutsend zijn, tot pertinente onwaarheden.'

Incidenten worden soms uitvergroot en geven een gekleurd beeld dat je niet zomaar kan vertalen naar een hele sector

Thijs Cuijpers, directeur beleid bij LTO Nederland

Kunt u enkele concrete voorbeelden geven die de plank volledig misslaan?

'Er staat bijvoorbeeld dat je flinke subsidies kunt krijgen om grote melkstallen in Roemenië te beginnen. Dat slaat nergens op. Ook zie je vaak dat zaken onjuist tegen elkaar worden afgezet. Bijvoorbeeld: grote boeren hebben doorgaans grote stallen met veel dieren die dan weer weinig plek hebben per dier.

'Kleine boeren hebben daarentegen weinig dieren, maar geven die paar beesten wel altijd veel ruimte. Dat zijn veel onjuiste veronderstellingen bij elkaar.'

Hoe verklaart u de onkunde bij de auteurs en uitgevers van deze boeken?

'Ik denk dat het in veel gevallen inderdaad onkunde betreft. Dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals de afstand die in de loop der jaren is ontstaan tussen boeren en burgers. Daardoor hebben die burgers – ook auteurs – blijkbaar niet altijd weet van de positieve stappen die we in de sector gezet hebben qua verduurzaming en dierenwelzijn.

'Hierdoor gaan auteurs voortborduren op oude beelden die nu niet meer kloppen.'

Spelen de media nog een rol? Incidenten halen vaak wel het nieuws.

'Dat is ook een factor van belang. Incidenten worden soms uitvergroot en geven een gekleurd beeld dat je niet zomaar kan vertalen naar een hele sector. Zeker niet als je dat leert aan kinderen in een onderwijssetting. Overigens moet ik wel zeggen dat de ene uitgeverij het veel beter doet doet dan de andere.'

Hoe zorgen we dat nieuwe leermethodes recht doen aan de werkelijkheid?

'Deze weging van content is zinnig en noodzakelijk geweest om onze kinderen een juist beeld van de huidige land- en tuinbouw te geven. Er ligt een taak voor scholen om goed materiaal aan te schaffen. En je mag vanaf nu verwachten dat uitgevers met hun auteurs, eindredactie en kwaliteitsborging extra letten op kloppende informatie.

'De resultaten zijn aan hen aangeboden en STAF gaat verder met de uitgevers in gesprek.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 1°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / -1°
    20 %
Meer weer