Jonge+gezinnen+zijn+stabiele+aardappeleters
Achtergrond
© Boomerang Create

Jonge gezinnen zijn stabiele aardappeleters

Uit onderzoek blijkt dat 87 procent van de jonge gezinnen verse aardappelen gebruikt voor hun maaltijden. 'De aardappelconsumptie van de jongere generatie stabiliseert en daar zijn we blij mee', stelt projectleider Arend Zeelenberg van de publiekscampagne 'Power to the Pieper'.

'Als wij consumenten vragen waarom ze geen aardappelen eten, dan weten ze dat vaak niet. Vragen we vervolgens hoe we hen wel kunnen verleiden tot het eten van verse aardappelen, dan geven ze aan behoefte te hebben aan eenvoudige recepten. Daaruit concluderen we dat de jongere consument sterk gericht blijft op gemak en dat we onze campagne daar nog meer op moeten afstemmen.'

Zeelenberg is tevreden over de resultaten van het consumentenonderzoek dat jaarlijks wordt uitgevoerd vanwege de campagne 'Power to the Pieper'. Het betreft een online-enquête over aardappelgebruik met zeshonderd respondenten.

Stabiele consumenten

'Het is goed om te zien dat jonge gezinnen stabiele consumenten zijn. Ze geven zelfs aan iets vaker aardappelen te eten ten opzichte van een jaar eerder. Van onze tweede doelgroep, samenwonenden zonder kinderen ofwel 'pre-nesters', zegt 81 procent aardappelen te gebruiken voor hun maaltijden. Dit aandeel is flink hoger dan bijvoorbeeld de eenpersoonshuishoudens, waarvan 68 procent aangeeft aardappelen te consumeren.'

De Piepershow op de Amsterdamse Wallen was een groot succes

Arend Zeelenberg, projectleider 'Power to the Pieper'

Het onderzoek bevestigt volgens de projectleider verder dat de tafelaardappel als bulkproduct op zijn retour is en dat er meer behoefte is aan verpakkingen voor kleinere volumes.

Aanleiding

De Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) nam bijna vijf jaar geleden het initiatief voor een goedgeorganiseerde publiekscampagne. De aanleiding was de snelle afname van de gemiddelde consumptie van tafelaardappelen. In totaal 35 vooral aardappelbedrijven die lid zijn van NAO of businesslid als toeleverancier, stellen een jaarbudget van 200.000 euro beschikbaar voor 'Power to the Pieper'.

Dat geld wordt gebruikt voor promotie van verse aardappelen en koelverse producten. Zeelenberg legt uit dat de campagne generiek is, waarbij specifieke merken, aardappelrassen of verpakkingen geen rol spelen. De campagne is primair gericht zijn op jonge consumenten en dan vooral de pre-nesters en gezinnen met jonge kinderen.

Sociale media

'We ontwikkelen met creatieve bureaus videofilms en plaatsen recepten op de website Aardappels.nl. We brengen dit onder de aandacht door te adverteren op sociale media. Tegenwoordig gaat dat vooral via Instagram. Elk jaar proberen we verder een speciaal evenement te organiseren waarmee we de consumentenmedia goed bereiken', vertelt Zeelenberg.

Afgelopen najaar was de Piepershow, een pop-uprestaurant op de Amsterdamse Wallen, een groot succes. Katja Schuurman en haar vriend, chef-kok Freek van Noortwijk, en zijn collega Guillaume de Beer waren hiervan de blikvangers. 'Met dit evenement hebben we via televisie, sociale media en andere kanalen uiteindelijk 7 miljoen mensen weten te bereiken.'

Kennisplatform

Belangrijk onderdeel van de website Aardappels.nl is het kennisplatform dat bijdraagt aan de kennisontwikkeling over de aardappel. Dit platform besteedt veel aandacht aan de voedingswaarde van de aardappel.

'Vooral media die op zoek zijn naar achtergrondinformatie, raadplegen dit deel van onze website. Komend jaar maken we het platform toegankelijker met kennisfeitjes en antwoorden op standaardvragen over het gebruik van aardappelen.'

Influencers

Vanaf dit voorjaar maakt 'Power to the Pieper' voor de presentatie van aardappelrecepten gebruik van influencers die via hun eigen kanalen al een behoorlijk bereik hebben.

Zeelenberg vertelt dat vier influencers op toerbeurt één keer per week een aardappelgerecht maken en aanprijzen. Voor de gemakskokers zijn dat 'Smulpaapje' en 'Lekker eten met Linda' en de categorie kookboekkokers wordt bediend met 'de Hippe Vegetariër' en 'Made by Ellen'.

Smaaklessen

'Daarnaast zijn we nog bezig met het in elkaar zetten van smaaklessen voor groepen 7 en 8 van basisscholen. Dit doen we samen met het Voedseleducatieplatform in Wageningen', vertelt Zeelenberg. 'Het lesmateriaal zal komend schooljaar beschikbaar zijn.'

Over de voortgang van 'Power to the Pieper' meldt de projectleider dat tot 2021 de financiering geregeld is. 'We zullen ook de komende twee jaar de campagne blijven aanpassen aan de veranderende media om zo veel mogelijk jonge consumenten te bereiken en om van 'Power to the Pieper' een slogan te maken die bekend is bij het grote publiek.'

'Veelzijdigheid van aardappel benadrukken'
'De aardappel is veel meer dan alleen een ingrediënt voor onze hutspot', zegt directeur Dick Hylkema van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO). 'Het is goed dat we de veelzijdigheid van de aardappel benadrukken en dat lukt prima met 'Power to the Pieper'.' Volgens Hylkema zijn de NAO en haar leden positief over het verloop van de publiekscampagne en over de resultaten die worden bereikt. 'Doel van dit project is de aardappel onder de aandacht houden van de nieuwe generatie. Met een relatief beperkt budget slagen we erin als aardappelsector om een groot bereik te realiseren, vooral dankzij slim gebruik van sociale media.' Hylkema wijst erop dat 'Power to the Pieper' als campagne vanaf 2015 twee keer voor een periode van drie jaar is afgesloten. 'Aanvankelijk werd het budget nog verdubbeld vanuit een Europese subsidie. De laatste jaren financieren we alle activiteiten met private middelen.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    20° / 10°
    40 %
  • Maandag
    17° / 12°
    70 %
  • Dinsdag
    15° / 10°
    70 %
Meer weer