Tuinderszonen beginnen al jong met asperges

Het aanbod om groene asperges te gaan telen, leek qua arbeid lastig in te passen op het tuinbouwbedrijf van Broersen in Warmenhuizen. Zonen Kay en Sem bleven aandringen. 'Dan pakken jullie het zelf toch op.' En zo gebeurde het.

Tuinderszonen+beginnen+al+jong+met+asperges
© Bert Hartman

Wat begon als een grap, mondde uit in een serieuze onderneming. In 2013 schreven Kay en Sem Broersen uit Warmenhuizen, achttien en zestien jaar jong, zich in bij de Kamer van Koophandel. 'Het idee kregen we aangeboden door Siem Stuyt uit Heerhugowaard. Thuis verkochten we zijn asperges al in de winkel, maar hij wilde stoppen met de teelt,' vertelt Kay Broersen. Sem Broersen: 'We zijn bij hem gaan praten en werden nog enthousiaster van het idee.'

De broers huurden eerst 1 hectare grond van hun ouders en plantten dat vol met hulp van een groep vrienden. Sem Broersen: 'Het duurt twee jaar tot de eerste oogst, maar halverwege kregen we uit een andere hoek al een aanbod om planten bij te kopen. Een tikkie naïef misschien, maar we hapten toe en achteraf denk ik dat de teelt daarmee in een stroomversnelling terecht is gekomen.'

Gunfactor

Kay Broersen: 'Toen wisten we dat we echt aan de bak moesten om niet met asperges te blijven zitten. Vanaf dat moment heb ik restaurants in de omgeving aangeschreven en bezocht. Dat ging best aardig. We waren nog hartstikke jong, dus daar zal ook wel iets van een gunfactor bij hebben gezeten.'

We zoeken het net als onze vader ook liever in specialisatie dan in schaalvergroting

Sem Broersen, aspergeteler in Warmenhuizen

Daarmee is gelijk de rolverdeling benoemd. Kay Broersen heeft met zijn opleiding bedrijfskunde vooral interesse in het ondernemerschap. Sem Broersen volgde de hogere tuinbouwschool en heeft de groenste vingers van de twee. Hij is gedurende het seizoen dagelijks op de tuin, terwijl Kay Broersen nog een vaste baan heeft bij een energiebedrijf.

Ouderlijk bedrijf

Het ouderlijk bedrijf op termijn samen runnen, is een wens van de broers. Hoe of wat is nog niet helder. 'We staan er allebei redelijk open in', zegt Sem Broersen. 'Sinds 2017 zijn we zakelijk ook samengegaan met het bedrijf van onze ouders. Vanaf dat moment gaat alles onder de vlag van 'by Broersen'. Onze ouders vinden het hartstikke mooi hoe we nu bezig zijn en stimuleren vooral om er plezier in te houden.'

Dat laatste lukt zeker. De broers praten enthousiast over de teelt en afzet van de asperges. Sinds 2017 huren ze een kas in 't Rijpje, waar ze witte asperges in bakken telen. De eerste producten liggen al in de automatiek. 'De huisverkoop verloopt goed. Het is gewoon een mooi product. De grootste uitdaging is om de mensen in de regio er bekender mee te maken.'

De automatiek met verse asperges.
De automatiek met verse asperges. © Bert Hartman

Historie

Het verhaal achter het product is belangrijk. Reden voor de twee tuinders om de historie van het familiebedrijf op een rij te zetten. De verhalen plaatsen ze in fragmenten op sociale media. Kay Broersen: 'Opa Nic Karsten is hier begonnen. Bij de ruilverkaveling in 1971 kreeg hij dit perceel toegewezen. Hij teelde kool, aardappelen en tulpen, een bouwplan dat meer tuinders hier in de streek aanhielden.'

In 1990 hebben vader Ruud Broersen en moeder Ilse Broersen-Karsten het bedrijf overgenomen. Vijftien jaar later is hij er aardbeien bij gaan telen in de kas, terwijl zij zich meer richtte op de thuisverkoop. 'Later in dat jaar hebben ze de tulpen afgestoten, omdat mijn vader niet mee kon en wilde in de schaalvergroting. Daarnaast gaf de combinatie in de zomer veel drukte. Onze broer Roy heeft dit toen overgenomen', vertelt Sem Broersen.

Voetsporen

'Het leuke is dat mijn vader ook al jong voor zichzelf was begonnen door als tiener op een hoek grond van zijn vader zelf aardbeien te telen en verkopen. Wat dat betreft treden we ook in zijn voetsporen.'

Hoewel de toekomstplannen nog niet strak zijn omlijnd, is de bedrijfsfilosofie van Sem en Kay Broersen vergelijkbaar met die van hun ouders. 'We zoeken het ook veel liever in de specialisatie', zegt de laatste. 'Met ons label Horeca Asperges zijn we toch in een niche gedoken. Het is een uitdaging om daarin te groeien, vooral dus in kwaliteit.'

De lokale huisverkoop by Broersen verloopt goed.
De lokale huisverkoop by Broersen verloopt goed. © Bert Hartman

Op maat bedienen

Inmiddels teelt by Broersen 3 hectare groene asperges in de vollegrond en 0,5 hectare witte asperges onder in de kas, naast 0,3 hectare aardbeien onder glas. 'De teelt krijgen we steeds beter in de vingers, net als de service aan onze afnemers. Sinds vorig jaar werken we nauw samen met een horecaleverancier om klanten nog beter op maat te bedienen. Een mooie stap vooruit', zegt Kay Broersen. Sem Broersen: 'In de buitenteelt blijft het in toom houden van onkruid de grootste uitdaging. Vanaf mei staan we daardoor aan de schoffel.'

Voor advies trekken beide broers geregeld naar het Zuiden. 'Daar zit toch de meeste expertise op het vlak van de aspergeteelt,' stelt Sem Broersen. Van enige rivaliteit is volgens hem geen sprake. 'In Limburg en zelfs ook België vinden ze dat er boven de grote rivieren nog veel meer asperges gegeten moeten worden. Wij kunnen daar ons steentje aan bijdragen. Zo zien zij dat waarschijnlijk ook.'

Presentatie asperges direct op het bord
By Broersen is in het voorjaar druk met lokale evenementen. 'Vooral om ons product in de schijnwerpers te zetten,' legt Sem Broersen uit. 'We willen Noord-Hollanders graag meer asperges laten eten. Dat kan het beste door ze direct op het bord te presenteren.' De pop-ups in de polder, diners op teeltlocatie, trekken veel publiek. 'Samen met lokale restaurants promoten we zo ons product in de streek. Elk jaar nog breidt de kalender iets uit, hoewel we ook beseffen dat het iets speciaals moet blijven. Door ook recepten mee te geven, hopen we de mensen blijvend te interesseren.' De veiling van het eerste kistje asperges is het startschot voor het nieuwe Noord-Hollandse aspergeseizoen. Het evenement De Ooievaar in Warmenhuizen trok weer een volle dinerzaal. De opbrengst van de veiling gaat naar Stichting ALS Nederland. 'De tweede editie eind maart was een groot succes. Haalden we in 2018 nog 6.700 euro op, dit jaar bleef de teller pas steken op 17.800 euro.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer