Supermarkt zet in op extra verkoop groente en fruit

Het Dirk-filiaal Leidschenveen heeft een maand lang klanten extra verleid om groente en fruit te kopen.

Supermarkt+zet+in+op+extra+verkoop+groente+en+fruit
© Liset van der Laan

Met zetjes in de rug heeft de supermarkt consumenten gestimuleerd tot aankopen. De zogeheten nudges zijn ontworpen vanuit gedragswetenschappelijke inzichten. Er is ingespeeld op onbewuste emoties zoals sociale norm, emotie, mindset en gemak. Op de winkelvloer zijn zeven variaties toegepast, waaronder afbeeldingen op en onder de toegangspoortjes, winkelwagen-inlays en een gezond aanbod bij de kassa.

Voedingswetenschapper Jaap Seidell: 'In de supermarkt schreeuwt een overdaad aan ongezonde producten om onze aandacht, terwijl de meest gezonde producten - groenten en fruit - doorgaans niet eens een verpakking hebben of aan marketing en promotie doen. Dit heeft onbewust invloed op ons aankoopgedrag. Deze methode is een concrete en gemakkelijke actie om dit positief te beïnvloeden en gezondere voedselkeuzes te stimuleren.'

Kassadata

Gedetailleerde kassadata moet uitwijzen of er een duidelijke stijging in zowel omzet als het verkochte volume is geweest. De data wordt nu geanalyseerd. Ook loopt er een onderzoek naar de beleving van de supermarktbezoeker. In januari 2019 volgt een onderzoekspublicatie die concrete handvatten moet bieden waarmee de sector en retail aan de slag kunnen om een gezond voedingspatroon te bevorderen.

Het experiment in het Dirk-filiaal is gehouden onder de noemer 'Ga Voor Kleur Lab' en is van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF). Het is voor het eerst in Nederland dat in een supermarkt zoveel verschillende nudges tegelijk zijn getest.

Aanbevolen hoeveelheid

Aanleiding voor het onderzoek zijn de eerder bekendgemaakte cijfers over de consumptie van groenten en fruit onder Nederlanders. Hieruit blijkt dat 94 procent van de Nederlanders de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 250 gram niet haalt. Dit heeft vergaande gevolgen voor de volksgezondheid, zoals een toename in diabetes en overgewicht.

Karin Bemelmans van de NAGF: 'Veel mensen willen wél meer eten, maar weten niet hoe, vinden het gedoe, of vallen simpelweg voor andere verleidingen. Met het Ga Voor Kleur Lab willen we al die mensen een zetje in de rug geven door het gemakkelijker en aantrekkelijker te maken om voor groenten en fruit te kiezen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer