'Consument bepaalt wat hij op bord wil'

Als een van de eerste boeren in het Rijk van Nijmegen zijn Jan en Gerrie Peer aangehaakt bij Boert Bewust Zuid. Jan Peer: 'Als we consumenten kunnen uitleggen wat we doen, snappen ze waar het vlees op hun bord vandaan komt'.

%27Consument+bepaalt+wat+hij+op+bord+wil%27
© Gerben van den Broek

Het is gezellig druk deze ochtend op boerderij 't Personnebos in Beuningen. Een groepje ouderen wandelt onder begeleiding over het erf en neemt een kijkje in de wroetstal bij de varkens. Een ander groepje voert brood aan de kippen die even verderop staan. Gerrie Peer houdt op de achtergrond een oogje in het zeil. 'Ik heb een hele tijd buitenshuis gewerkt voordat wij in 2012 zijn gestart met onze zorgboerderij, maar ik ben blij dat wij deze stap hebben gezet', vertelt ze.

'Wij werken hier volgens de Böhm-methodiek, we bieden ouderen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking zoveel mogelijk activiteiten aan die passen bij hun persoonlijke belevingswereld. We stimuleren hen om actief bezig te zijn met allerlei activiteiten rondom de dieren, tuin en boerderij. Zij helpen mee met het verzorgen van de dieren, of werken in de moestuin. Maar we gaan ook met ze wandelen en zingen en bereiden samen de maaltijd. Het is geweldig dankbaar werk.'

Veel veranderd

Haar man Jan schenkt even later de koffie in. Hij woont al bijna zijn hele leven op 't Personnebos. Het boerenbedrijf telt zo'n zestig melkkoeien en 2.000 vleesvarkens die worden gehouden volgens het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming.
'Ik was anderhalf jaar toen ik hier kwam wonen. Sinds die tijd is er behoorlijk wat veranderd. Niet alleen in ons bedrijf, maar ook in de samenleving', geeft hij aan. 'In de afgelopen jaren zijn consumenten anders gaan kijken naar de productie van voedsel. Daar moeten we wel op inspelen, want de consument bepaalt wat hij op zijn bord wil.'

Veel mensen hebben geen idee hoe het eraan toe gaat op een boerderij

Jan Peer, deelnemer Boert Bewust Zuid

In de komende jaren wil Jan Peer zijn bedrijf verder doorontwikkelen. 'Wij hebben bewust niet gekozen voor grootschalige veeteelt, maar zetten sterk in op meer duurzame productiemethodes met diervriendelijkere stalsystemen. Daarnaast wekken we hier bijvoorbeeld ook zonne-energie op met behulp van zonnepanelen die op een van onze stallen liggen', vertelt hij.

Hogere weerstand

'Onze varkens hebben meer bewegingsvrijheid en liggen op een dikke laag strooisel, waardoor zij lekker kunnen wroeten. Daarnaast kunnen ze onbeperkt voer opnemen en krijgen ze vers water. De dieren hebben daardoor ook een hogere weerstand, waardoor we maar weinig medicijnen hoeven te gebruiken. Op die manier produceren wij vlees met respect voor mens, dier en milieu.'

Na de koffie geeft Peer een rondleiding over zijn erf. Van de koeien die grazen in de wei loopt hij naar de wroetstal met zichtruimte die in 2015 is gebouwd. Belangstellenden kunnen een kijkje nemen bij de varkens. In de wroetstal is meer informatie te vinden over de leefomstandigheden van de dieren.

Consumenten erbij betrekken

'Wij willen consumenten zoveel mogelijk betrekken bij de dingen die hier op het bedrijf gebeuren. In de samenleving is veel onbegrip over boeren en de manier waarop zij werken. Maar veel mensen hebben geen idee hoe het eraan toe gaat op een boerderij. Daarom willen we graag laten zien waar we mee bezig zijn. Zo begrijpen ze wat hier allemaal gebeurt', aldus Peer.

'We doen bijvoorbeeld ook mee aan de campagne Stap in de Stal, met als doel om de varkenssector toegankelijk en inzichtelijker maken. In de zichtstal kunnen bezoekers van dichtbij met eigen ogen zien en ervaren hoe de varkens leven. Als je mensen kunt uitleggen wat je doet, dan valt het kwartje meestal wel en kun je het onbegrip weghalen.'

Meer betalen voor vlees

Anderzijds ziet Peer dat consumenten lang niet altijd bereid zijn om meer te betalen voor een stukje vlees dat voldoet aan het Beter Leven-keurmerk. 'In de supermarkt pakken veel mensen toch nog altijd het goedkoopste stuk vlees. Het kost hen duidelijk moeite om iets meer te betalen voor vlees met een keurmerk', zegt hij.

'Mij bekruipt dan vaak het gevoel dat consumenten voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dat doet wel pijn, want ik heb ook een inkomen nodig om ons gezin te kunnen onderhouden. Het zou mooi zijn als we deze ontwikkeling kunnen omkeren en consumenten kunnen verleiden om bewust te kiezen voor een stukje vlees van 't Personnebos.'

Peer juicht initiatieven als Boert Bewust van harte toe. 'Als boeren de kans krijgen om consumenten wat van hun bedrijf te laten zien, dan moeten ze dat zeker doen. Dat geldt niet alleen voor veehouders, maar voor boerenbedrijven in alle sectoren. Consumenten die na een bezoek een positieve indruk hebben gekregen over het leven op de boerderij, zijn daarna waarschijnlijk een stuk minder gevoelig voor negatieve berichten over de agrarische sector in de media. Dat draagt allemaal bij aan een positiever imago van de boeren in de samenleving.'

Over Boert Bewust Zuid
De landelijke organisatie Boert Bewust wil lokaal agrarisch ondernemerschap in beeld brengen. De Boert Bewust-boeren organiseren open dagen en activiteiten en vertellen hun verhaal. Zij vinden het belangrijk dat de samenleving hun werk meer gaat waarderen en meer betrokken raakt bij de bedrijven en herkomst van voedsel. ZLTO ondersteunt haar leden in de uitvoering.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer