Consument wil betalen voor herkomst varkensvlees

Consumenten hechten bij het kopen van varkensvlees waarde aan informatie over het individuele bedrijf waar de varkens gehouden zijn. Ruim de helft is bereid voor deze informatie 13 cent per kilo extra te betalen.

Consument+wil+betalen+voor+herkomst+varkensvlees
© Nieuwe Oogst

Toch zien ze bij het vermelden van een QR-code vaak af van het daadwerkelijk opzoeken van die informatie. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research gehouden onder consumenten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Consumenten willen vooral informatie over de wijze waarop de varkens worden gehouden.

Ruim de helft van de Nederlandse consumenten kiest voor producten met herkomstinformatie en een meerprijs. Dit is onderzocht voor gehakt, ribkarbonade en varkenshaas. Ook Duitse en Engelse consumenten hebben een ongeveer gelijke betalingsbereidheid, waarbij de aanduiding dat het product uit Nederland komt de betalingsbereidheid iets verlaagt bij de Duitsers en Britten.

Incidenten

De betalingsbereidheid bedraagt circa 13 eurocent per kilo varkensvlees, wat ongeveer gelijk is aan de extra kosten die in de keten maakt om de herkomst naar individuele bedrijven te kunnen garanderen. De uitkomsten zijn robuust: de behoefte aan informatie en de betalingsbereidheid hangt niet af van incidenten met in dit geval varkens.

Consumenten vinden vooral informatie over dierenwelzijn en gezondheid belangrijk. Informatie over herkomst en milieu scoren lager. Consumenten hebben nauwelijks interesse in hoe varkens getransporteerd of geslacht worden.

Herkomstinformatie

De herkomstinformatie kan het best op het product of op de plek van aankoop worden gecommuniceerd. Het werken met een QR-code of een app scoort laag bij consumenten in alle drie de onderzochte landen. Ook nemen maar weinig consumenten daadwerkelijk de moeite om via de vermelde website informatie op te gaan zoeken.

Toch waarderen consumenten het feit dat de mogelijkheid wordt geboden. Dat geeft consumenten kennelijk voldoende vertrouwen, waardoor zij afzien van het daadwerkelijk opzoeken van die informatie, blijkt uit het onderzoek.

Logo gewenst

Voor de Nederlandse consument verhoogt het winkelimago en een logo op de verpakking de bereidheid om extra te betalen. Vindt de consument van zichzelf dat hij prijsbewust inkoopt, dan verlaagt dat de bereidheid om extra te betalen voor herkomstaanduiding.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
Meer weer