Consument produceert thuis eigen kipfilet

Zes huishoudens gaan de komende drie maanden experimenteren met de productie van hun eigen kippenvlees. Van ei tot kipfilet.

Consument+produceert+thuis+eigen+kipfilet
© Nely van den Oetelaar

Zes gezinnen kregen deze week een kist overhandigd waarmee ze thuis hun eigen kippenvlees kunnen produceren. Allemaal zijn ze bewuste vleeseters en zijn ze nieuwsgierig naar wat het met hen doet om hun eigen kip groot te brengen en te slachten.

De Doehetzelfkip is een kist waarmee mensen thuis hun eigen kippenvlees kunnen produceren. Van begin tot eind en met begeleiding op afstand van een boer. De kist bevat drie bevruchte eieren, een broedmachine, alle spullen die nodig zijn om de kippen te verzorgen, het slachtmateriaal en eenvoudige instructies die de deelnemers door het hele proces leiden.

Experiment

Het idee is afkomstig van experimenteel productiehuis Jansen Jansen Bachrach & Landshoff uit Zaandam. Doel van het experiment is om de slacht bespreekbaar te maken en te kijken wat dit betekent voor de waardering van ons vlees.

Twee Brabantse boeren begeleiden de deelnemers op afstand. Jan van den Broek van bioboerderij Het Schop in Hilvarenbeek en Corné Ansems van de Ruurhoeve in Hoogeloon hebben ieder een eigen boerenbedrijf. Door de jaren heen hebben ze het ambacht zien veranderen en gemerkt dat de consument de verbinding met het platteland is kwijtgeraakt.

Bewustzijn

Consumenten zijn zich nauwelijks nog bewust van het productieproces van hun voedsel, vinden ze. Volgens hen is er voor boeren een rol weggelegd in het herstellen van dat bewustzijn. Beiden hebben hun boerderij ingericht op zoveel mogelijk ontmoeting met de consument.

Van den Broek wil tijdens het experiment met mensen van gedachten wisselen over de ethische kant van onze vleesconsumptie. Daarvoor houdt hij een tweetal bijeenkomsten. 'Naast boeren hebben ook consumenten hun verantwoordelijkheid. Ze kiezen met hun vork. Maar daarvoor moeten ze wel goed geïnformeerd zijn.' Ansems wil dat mensen op zijn boerderij zoveel mogelijk kunnen meemaken en leren. 'Ik denk dat het van waarde is dat mensen zich bewust zijn van de slacht.'

Ervaringen delen

Via doehetzelfkip.nl en sociale media zijn de ervaringen van de Doehetzelfkip-producenten te volgen. Dat is belangrijk, vindt Van den Broek. 'Door ervaringen breed te delen, willen we een grote groep mensen bewust maken van de keuzes die ze maken en hoe ze daar eventueel verandering in kunnen brengen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer