Makkelijker maaien, persen en ploegen

Elektronica neemt chauffeurs met Kverneland- of Vicon-machines achter hun trekker steeds meer werk uit handen. Dat blijkt uit het nieuws dat de Kverneland Group vooruitlopend op de mechanisatiebeurs Agritechnica presenteert.

Makkelijker+maaien%2C+persen+en+ploegen
© Landbouwmechanisatie

De chauffeur van de rondebalenpers heeft het er doorgaans maar druk mee. Om ervoor te zorgen dat de machine mooie egale balen produceert, moet hij op advies van sensoren in de perskamer zo nu en dan wat links over het zwad rijden en dan weer wat rechts. Al slingerend draait hij dan toch een evenwichtige baal in elkaar.

Dat geslinger is voorbij met de optie Auto Feed Control op de Vicon RV-5000 persen met een variabele perskamer, met daarin twee sensoren. Deze sensoren geven de chauffeur geen stuuradvies, maar sturen twee uitschuifbare delen van de dissel aan. Gevolg is dat de pers links of rechts in hondengang achter de pers aan rijdt en dat de chauffeur recht kan blijven rijden.

Auto Feed Control is niet de enige nieuwe optie op de RV-5000 persen. Ook kunnen kopers kiezen voor Techno Pack, waarmee zij vanaf hun trekkerstoel het vochtpercentage van het gewas kunnen vaststellen. Ook een weeginstallatie behoort tot de mogelijkheden.

Dankzij gps weet de maaier precies waar hij al geweest is

Tripelmaaier

Niet alleen de chauffeur van de rondebalenpers krijgt het eenvoudiger. Het geldt ook voor de loonwerker die kiest voor de Extra 7100T-tripelmaaier van Vicon. Deze maaier is vanaf volgend seizoen te leveren met Geomow. Deze gps-techniek zorgt er onder meer voor dat de overlap tussen de front- en de achtermaaiers altijd zo minimaal mogelijk is. Daarbij maken de achtermaaiers gebruik van twee technieken: gps en sideshift.

In de praktijk betekent dit dat de achtermaaiers in de bochten met de sideshift naar binnen worden getrokken en op het rechte eind weer naar buiten schuiven. Volgens Vicon neemt de capaciteit daardoor met 10 procent toe en kun je daardoor werkelijk profiteren van de grote werkbreedte van dik 10 meter.

Het gebruik van gps levert nog meer gemak op voor de chauffeur. Zij hoeven op de kopakkers niet meer zelf de maaiers te heffen. Dankzij gps weet de maaier precies waar hij al geweest is. En als dat het geval is, gaat de maaier omhoog.

Gedragen cultivator

Interessant voor Nederlandse akkerbouwers is de gedragen Turbo-cultivator. Eerder liet Kverneland al een gedragen Turbo zien met vijf rijen tanden, een egalisatiemodule en een voorlooprol met werkbreedtes van 6,5 tot 8 meter.

De nu gepresenteerde gedragen variant heeft vier rijen tanden en is star verkrijgbaar in werkbreedtes van 3 en 3,5 meter en opklapbaar in werkbreedtes van 4,5 en 6 meter. De machine is geschikt voor voorjaars- en stoppelbewerking en heeft een werkdiepte van 3 tot 20 centimeter.

Kverneland liet de machine in Groesbeek zien met starre tanden met een veerbelaste uitbreekbeveiliging. In Nederland verwacht de fabrikant vooral de variant met een veertand te verkopen. Achter de vier tandenrijen had Kverneland egalisatiesleeptanden gemonteerd. Kopers die liever egalisatieschijven hebben, kunnen die ook krijgen.

Ploegen met steunwiel

Wat steunwielen aan de ploeg betreft was de keus op de 2500 i-Plough beperkt: dat wiel was achter de laatste schaar gemonteerd. En niet voor niets, aldus Kverneland. Met het steunwiel achter de laatste schaar, loopt de ploeg stabieler en trekt lichter.

Toch is er een groep klanten die het steunwiel juist graag ter hoogte van de voorlaatste schaar aan de ploeg heeft. Het wiel valt dan binnen de werkbreedte van de machine en zo kun je langs afrasteringen ploegen. Voor die groep heeft Kverneland bakzeil gehaald. Klanten kunnen voortaan ook kiezen voor een zogeheten frame-gemonteerd steunwiel in plaats van een wiel achterop.

Het frame-gemonteerde wiel biedt dezelfde mogelijkheden als het steunwiel achter de laatste schaar. Zo kun je vanuit de cabine op de terminal de ploegdiepte met het wiel instellen. Tijdens transport wordt de ploeg op het steunwiel als wagentje voortgetrokken.

8 meter brede schijveneg

Een wat vreemde eend in de bijt op de productpresentatie van Kverneland/Vicon is de 8 meter brede Turbo Max-schijveneg van Great Plains. De machine lijkt toch wel wat aan de grote kant voor de kleine percelen rondom Groesbeek.

Wat is het geval? In mei van dit jaar nam Kubota - het moederbedrijf van de Kverneland Group - het Amerikaanse Great Plains over. Al vrij snel daarna werd bekend dat Kubota wil dat beide dochterbedrijven hun krachten gaan bundelen.

Die wens begint gestalte te krijgen. Zo zal Great Plains in West-Europa, Polen en Hongarije, worden geïntegreerd in de infrastructuur van de Kverneland Group.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    17° / 8°
    20 %
  • Donderdag
    12° / 7°
    20 %
  • Vrijdag
    12° / 9°
    70 %
Meer weer